| کد مطلب: ۱۶۷۰۶

برگزاری انتخابات در دورانی سخت

برگزاری انتخابات در دورانی سخت

به نظر می‌رسد تصمیم ریشی سوناک برای برگزاری انتخابات سراسری 4 ژوئیه ناشی از این قضاوت است که اخبار اقتصادی در مورد تورم و نرخ‌های بهره به همان اندازه خوب است که انتظار می‌رفت. با این حال، جالب بود که او تا چه اندازه بر وضعیت تاریک و «خطرناک» جهان تأکید می‌کرد.

سخنان او دقیقاً حال و هوای نگران بسیاری از مردم را در مواقع عدم اطمینان زیاد نشان می‌دهد. یکی از تأثیرات، این سخنان خواهد بود که سیاست خارجی در این انتخابات بیشتر از آنچه که باید، نقش ایفا کند. تصمیم او که همزمان با انتشار جدید آمار و ارقام از سوی دفتر آمار ملی اتخاذ شد، ظاهراً عمدتاً براساس آمار تورمی شکل گرفته است که او می‌تواند ادعا کند به حالت عادی بازگشته است، اما هنوز دلایلی برای نگرانی وجود دارد.

تورم پایه در حوزه خدمات آنطور که انتظار می‌رفت کاهش نیافته است. بنابراین، جالب است که نخست‌وزیر ضمن تاکید بر بهبود وضعیت اقتصادی، چنین تاکیدی را بر خطرات فزاینده در جهان گذاشته است و از روسیه، غزه و چین نام برده است. او گفت که قصد دارد از مردم بریتانیا در مقابل این تهدیدات دفاع کند. البته ما هم در گزارش خود در مورد سه چالش اصلی در سیاست خارجی دولت بعدی بریتانیا اشاره کردیم و به‌طور خلاصه، بر ترمیم روابط با ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا تاکید کردیم.

اما ما توصیه می‌کنیم که دولت در خصوص چالش‌های پیش‌رویش در سیاست‌خارجی واقع‌بین باشد نه بلندپرواز. رهبران هر دو حزب مدعی هستند که می‌توانند در شرایط دشوار امنیتی، ثبات را برقرار کنند.  سوناک می‌گوید که کشور از زمان جنگ جهانی دوم با همه‌گیری کرونا و بازگشت جنگ به اروپا، با چالش‌برانگیزترین دوره روبه‌رو شده است و تمرکز او بر ایجاد ثبات اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در خدمات عمومی و دفاع از بریتانیا متمرکز است.

اما استارمر در واکنش گفته است که «کشور تحت حاکمیت این دولت ناامن شده است.» چارچوبی که سوناک ارائه کرده موجب می‌شود که توجه بیشتری به تصمیمات سخت در سیاست خارجی معطوف شود. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند درباره اتحادیه اروپا با جزئیات صحبت کنند اما واقعیت این است که موضوع اتحادیه اروپا و روابطش با بریتانیا بسیار اهمیت دارد حتی اگر همه کاندیداها بخواهند از پاسخ دادن به سوالاتی در این خصوص امتناع کنند. 

یک رابطه اقتصادی نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا یکی از راه‌های رشد اقتصادی بیشتر است اما به سختی می‌توان چنین رابطه‌ای را تضمین کرد. در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات، ممکن است اختلاف نظر بر سر مسائل گمرکی با اتحادیه اروپا بار دیگر مطرح شود. شش هفته آینده اختلافات بین احزاب بر سر سیاست خارجی برجسته خواهد شد. البته مسائل اختلافی متعدد نیستند اما قابل توجه هستند.

مهاجرت مهمترین مسئله است. سوناک مسلماً در دفاع از سیاست مهاجرتی رواندا که استارمر قول داده است در صورت تصدی قدرت، فوراً لغوش کند، فعالیت خواهد کرد. در خصوص اتحادیه اروپا هر دو نامزد در نظر دارند که بدون دادن امتیاز زیادی به اتحادیه اروپا از مزایای اقتصادی این اتحادیه بهره‌مند شوند.

در خصوص چین، آمریکا و اوکراین و هزینه‌های دفاعی نیز هر دو نفر تقریباً مواضع یکسانی دارند. تفاوت چندانی در موضع سونتاک استارمر در خصوص حمایت از اسرائیل دیده نمی‌شود. اما ناراحتی استارمر با توجه به خشم اعضای حزبش از تلفات غیرنظامیان در غزه، به این معنی است که او ممکن است تحت فشار جدیدی برای تشدید موضع خود علیه نتانیاهو قرار بگیرد. خطرات سیاست خارجی که دولت جدید در روی کار آمدن با آن مواجه خواهد شد، زیاد است.

اوکراین در میانه جنگ خونینی قرار دارد. کشورهایی که از اسرائیل حمایت کرده‌اند ممکن است با انتخاب در مورد حمایت از حکم بازداشت نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع وی و همچنین سه رهبر حماس روبه‌رو شوند. چین تصمیم گرفته است که با صراحت بیشتر در کنار روسیه و ایران قرار گیرد و این سوال ایجاد می‌شود که دولت جدید بریتانیا ممکن است تا چه میزان سرمایه‌گذاری از چین را کاهش دهد و کدام زنجیره‌های تامین را ممکن است از چین جدا کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی