| کد مطلب: ۱۱۵۱۴

کمک‌‏های آمریکا به اوکراین رو به اتمام است

کمک‌‏های آمریکا به اوکراین رو به اتمام است

سال ۲۰۲۴ است و ایالات متحده دیگر پولی برای اوکراین ندارد. زمانی که کنگره آمریکا برای اقدام بعدی خود بحث می‌کند، موقعیت نظامی کی‌یف به‌شکل اجتناب‌ناپذیری تنزل پیدا کرده و به گفته برخی کارشناسان اوکراین احتمالاً نمی‌تواند در یکی دو ماه آینده حملات قابل‌توجهی را انجام دهد.

اوکراین به نوبه خود می‌گوید، اگر بودجه آمریکا تمام شود هیچ برنامه جایگزینی (یا پلن بی) ندارد. دمیترو کولبا، وزیر خارجه کی‌یف می‌گوید: «ما به پلن A خود اطمینان داریم».

بزرگ‌نمایی نیست که بگوییم آنچه در چند هفته آینده در ساختمان کاپیتول هیل رخ می‌دهد می‌تواند قطعاً فاز بعدی جنگ را شکل دهد. پس بیایید آنچه را که می‌دانیم مطرح کنیم.

مذاکره‌کنندگان مجلس سنا امید دارند که می‌توانند به توافقی دست پیدا کنند. کریستن سینما، سناتور مستقل سنای آمریکا می‌گوید، گفت‌وگوهای آینده می‌تواند چارچوب توافقی را فراهم کند که بسیاری از اقدامات امنیت مرزی موردنظر جمهوری‌خواهان را در ازای بودجه برای اوکراین، اسرائیل و تایوان شامل می‌شود.

اما سنا هیچ‌وقت مانع واقعی نبوده است. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه از ایالت لوئیزیانا استدلال می‌کند که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان باید فقط توافقی را قبول کنند که شامل لایحه سخت‌گیرانه‌ مهاجرت که به H.R.۲ موسوم است را شامل شود. لایحه‌ای که رویکرد ایده‌آل حزب جمهوری‌خواه برای کنترل مرزهاست؛ از جمله بسیاری از اقداماتی که برای دموکرات‌ها غیرقابل قبول است.

گمانه‌زنی‌های برخی حالا این است که هدف جانسون حذف کمک‌های اوکراین با گره زدن آن به سیاست‌های مرزی است. چنانچه این تئوری نشان می‌دهد استراتژی او رفع مشکل رای‌دهی به تامین بودجه کی‌یف است چون احتمالاً تعداد رای‌های مخالف از سوی جمهوری‌خواهان مجلس سنا قابل توجه خواهد بود. 

درحالی‌که این رویکرد ممکن است برای محافظه‌کاران مالی کارکرد داشته باشد اما می‌تواند واکنش‌هایی را از سوی آن‌دسته از جنگ‌طلبان فراکسیون جانسون در پی داشته باشد که مشتاق‌اند بودجه اسرائیل و تایوان و همچنین اوکراین را افزایش دهند.

نکته اصلی مشخص است: کنگره ممکن است نتواند امسال بودجه جدید را برای کمک به اوکراین تصویب کند. چنین احتمالی می‌تواند دولت بایدن را مجبور کند تا مذاکرات برای توقف جنگ را در امتداد مرزهای کنونی تشویق کند و توافقی را پیدا کند که جنبه‌های کلیدی اهداف مذکور هر طرف را به‌خطر بیاندازد.

اما پایان کمک‌های آمریکا همچنین می‌تواند به جایگاه کی‌یف در مذاکره در زمانی آسیب بزند که مسکو و مقامات غربی به‌طور فزاینده‌ای علاقه خود را به مذاکرات نشان داده‌اند.

در دیگر اخبار مربوط به جنگ در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگویی با اکونومیست  به این ادعا که روسیه برنده جنگ است، پاسخ داد. زلنسکی گفت: «شاید همه‌چیز به آن سرعتی که تصور می‌کرد نباشد» اما به گفته او تعداد بالایی از نیروهای روسیه در آودیوکا و دیگر نقاط درگیری از بین رفته‌اند. رئیس‌جمهور اوکراین درباره مذاکرات صلح به خبرنگاران گفت، کرملین تلاش می‌کرد با نشان دادن علاقه به مذاکرات غرب را فریب دهد چون به گفته زلنسکی آنها موشک، مهمات یا تعداد کافی سرباز ندارند. قابل توجه است که زلنسکی اعلام کرد، تلاش‌های اوکراین در سال ۲۰۲۴ بر ایزوله‌کردن کریمه و جلوگیری از وقوع حملات جدید از این شبه‌جزیره متمرکز است. به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نزدیک به ۵۰۰ زندانی در اولین اقدام تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین آزاد شدند. برخی از آنها از سال ۲۰۲۲ در زندان بوده‌اند. امارات متحده عربی کشوری بود که مذاکرات تبادل زندانی‌ها را تسهیل کرد. این بیشترین تعداد تبادل زندانیان از زمان شروع جنگ است. این تبادل نقش احتمالی امارات متحده عربی و دیگر کشورهای بی‌طرف را در مذاکرات آینده نشان می‌دهد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ماه سپتامبر به خبرنگاران گفت، دولت بایدن برنامه دارد تا یک بسته دیگر از کمک‌های نظامی را در این ماه اعلام کند اما پس از آن بودجه اوکراین به پایان می‌رسد. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی