این فیلمهای ماندگار
کشورهای اروپای شرقی با آن موقعیت ژئوپلیتیک منحصربهفردشان، حلقه واسط بین قدرتهای اروپای غربی با روسیه هستند و در سدههای متوالی همواره مرکز جنگ و درگیری بین قدرتهای بزرگ بودهاند.
کشورهای اروپای شرقی با آن موقعیت ژئوپلیتیک منحصربهفردشان، حلقه واسط بین قدرتهای اروپای غربی با روسیه هستند و در سدههای متوالی همواره مرکز جنگ و درگیری بین قدرتهای بزرگ بودهاند.
تصادفی نیست که ردّپای این کشمکشها در سینمای 120سالهی این کشورها مشهود است و پیرنگ فیلمهای مستقل این دیار پر است از اردوکشیهای تمامنشدنی شرق و غرب که در دو سوی این کشورها صفآرایی کردهاند. آنچه مانند یک خوره روح فیلمسازان نازکدل اروپای شرقی را میخورد و در بسیاری از آثار مستقل سینماگران این دیار سنگینی میکند، سایه سیطره نازیسم هیتلری و کمونیسم استالینی است که مثل یک شبح در بسیاری از آثار سینماگران اروپای شرقی خودنمایی میکند.
به همت محمد جعفری و به انتخاب برخی منتقدان سینمای ایران، 11 شاهکار ماندگار از سینمای اروپای شرقی مورد تحلیل قرار گرفته است. این فیلمها شامل: زیرزمین، چاقو در آب، خاکسترها و الماسها ۴ ماه و ۳ هفته و ۲ روز، فیلمی کوتاه درباره عشق، آبی، قرمز، ایدا، سرخ و سفید، سرزمین هیچکس و اسب اتورین است.
یازده شاهکار ماندگار سینمای اروپا شرقی
به کوشش: محمد جعفری
انتشارات: شباهنگ