| کد مطلب: ۱۶۹۰۹

با وجود پایان لیگ برتر حاشیه‌های آن با مناظره مدیران سرخابی ادامه دارد

سلاخی اخلاق

سلاخی اخلاق

در بازار آشفته اتهام‌زنی، هیچ شخصی در امان نیست. از ساده‌ترین کارمند سازمان لیگ و تمام داوران لیگ برتر گرفته تا اعضای کمیته انضباطی و از همه مهمتر رئیس فدراسیون فوتبال یعنی مهدی تاج. تمام این افراد در مصاحبه‌های مربیان و اعضای کادر فنی تیم‌های مختلف مورد شدیدترین اتهامات مربوط به فساد در فوتبال قرار می‌گیرند اما کنایه‌آمیز اینکه هیچ ارگانی به این موضوع ورود نمی‌کند که در آخر چه کسی راست می‌گوید و چه کسی تهمت ناروا می‌زند.

گروه ورزشی هم‌میهن: حواشی فوتبال ایران حتی بعد از پایان لیگ برتر هم تمامی ندارد. در این رشته ورزشی سال‌هاست که حاشیه بر متن غلبه کرده است. پرسپولیس قهرمان و استقلال نایب‌قهرمان لیگ برتر شدند؛ آن هم فقط با اختلاف یک امتیاز. تا دقیقه 86 قهرمان لیگ استقلال بود و با یک ضربه سر توسط ملی‌پوش گرجستانی، جام قهرمانی از اکباتان به ورزشگاه آزادی برگشت. همین گل کافی بود تا بازهم بازار اتهام‌زنی به این و آن داغ شود.

در بازار آشفته اتهام‌زنی، هیچ شخصی در امان نیست. از ساده‌ترین کارمند سازمان لیگ و تمام داوران لیگ برتر گرفته تا اعضای کمیته انضباطی و از همه مهمتر رئیس فدراسیون فوتبال یعنی مهدی تاج. تمام این افراد در مصاحبه‌های مربیان و اعضای کادر فنی تیم‌های مختلف مورد شدیدترین اتهامات مربوط به فساد در فوتبال قرار می‌گیرند اما کنایه‌آمیز اینکه هیچ ارگانی به این موضوع ورود نمی‌کند که در آخر چه کسی راست می‌گوید و چه کسی تهمت ناروا می‌زند.

در بازار اتهام‌زنی اما در شب فینال لیگ برتر اتفاقات کم‌نظیر و عجیبی افتاد. از خارج شدن علی پروین با ماشین آمبولانس که با شکایت رئیس سازمان اورژانس‌ها همراه شد، تا برخورد نامناسب عوامل حراستی ورزشگاه آزادی با خبرنگاران تا بی‌نظمی در اهدای جام قهرمانی. در این گزارش قصد داریم به این موضوع‌ها بپردازیم و از مناظره اخیر رضا درویش و فرشید سمیعی که به‌صورت پینگ‌پنگی به یکدیگر توهین کردند هم خواهیم نوشت.

جامی که دقیقه 86 نقل مکان کرد

استقلال تهران 16 هفته در صدر جدول لیگ برتر قرار داشت و سپاهان 11 هفته. در این میان اما قهرمانی به تیمی رسید که فقط سه هفته در صدر بود اما این سه هفته چنان باکیفیت و حیاتی بود که درنهایت پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد، چراکه سه هفته پایانی صدر جدول را تصاحب کرد. در این بین اما استقلال که از هفته بیست‌وهشتم با تساوی مقابل نساجی قائمشهر صدر را به پرسپولیس واگذار کرده بود به‌جای تلاش برای بازپس‌گیری صدر جدول، با مصاحبه‌های کاملاً هماهنگ از سوی بازیکنان مبنی بر اینکه «افراد بالا» قصد ندارند استقلال قهرمان لیگ شود، تمرکز را از خودشان دور کردند.

از سوی ‌دیگر اوسمار برزیلی به بازیکنان پرسپولیس توصیه کرده بود که به‌هیچ‌عنوان وارد جنگ رسانه‌ای با کادر و بازیکنان استقلال نشوند. با این حال استقلال در هفته پایانی خیلی زود با دو گل از پیکان پیش افتاد تا فشار مضاعف به پرسپولیس در ورزشگاه آزادی وارد شود. سرخپوشان تهرانی که در هفته‌های اخیر در ثانیه‌های پایانی گل پیروزی را زده بودند، در این دیدار هم ترک عادت نکردند و در دقیقه 86 توسط گولسیانی گل پیروزی‌بخش وارد دروازه مس رفسنجان شد تا کاپ از اکباتان به آزادی برگردد. بعد از این مسابقه بود که دوباره بازیکنان و اعضای کادر فنی استقلال همان جملات آشنا را علیه پرسپولیس به کار بردند.

گل بود یا نبود؟

در برنامه فوتبال 360 با تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور، کارشناس داوری به اسم «کلاتنبرگ» که سابقه قضاوت در فینال لیگ قهرمانان اروپا را دارد، تایید کرد که گل گولسیانی در لحظه آفساید به ثمر رسیده است. اما همین کارشناس مطرح نیز تایید کرد که حامد لک، دروازه‌بان مس باید در دقیقه 69 به‌دلیل خطای خشن روی سروش رفیعی از زمین مسابقه اخراج می‌شد. درواقع این کارشناس اعلام کرد، پرسپولیس در ابتدا در دقیقه 69 از داوری ضرر کرده و در دقیقه 86 از داوری سود کرده است.

از سوی دیگر یدالله جهانبازی و رضا سخندان، دو کارشناس داوری برنامه فوتبال برتر نیز اعلام کردند، حامد لک باید با کارت قرمز مستقیم از سوی داور اخراج می‌شده که داور در این صحنه اشتباه کرده است. همچنین بسیاری از کارشناسان داوری در داخل ایران ازجمله مسعود مرادی سعی کردند بدون نبود سیستم ویدئویی، نظر قطعی در زمینه آفساید بودن گولسیانی ندهند.

حواشی بعد از پایان لیگ

مهرداد محمدی، بازیکن استقلال که ستاره این تیم در هفته پایانی بود و با قراردادی 30 میلیارد تومانی طبق ادعای علی خطیر به استقلال ملحق شده بود، بعد از پایان دیدار پرسپولیس و مس رفسنجان با ادبیاتی بسیار زننده علیه تمام ارکان فوتبال ایران و مقامات مسئول صحبت کرد که در این مصاحبه 45 ثانیه‌ای فقط 10 ثانیه از آن بدون سانسور قابل پخش بود. نکته عجیب اینکه کمیته انضباطی هنوز این بازیکن خاطی را احضار نکرده است.

از سوی دیگر بهزاد غلامپور نیز طی مصاحبه عجیب اعلام کرد، باشگاه استقلال جام کثیف را به خانه نمی‌برد و این جام مبارک تیمی که شایسته بردن چنین جامی است. روزبه چشمی و حسین حسینی نیز با ادبیاتی مشابه، قهرمانی پرسپولیس را زیر سوال بردند که بعد از پایان لیگ کمیته انضباطی جواد نکونام را 5 میلیارد تومان و دو بازیکن مذکور را 250 میلیون تومان جریمه کرد.

اما در استادیوم آزادی هم حواشی پساقهرمانی کم نبود. به‌دلیل ناهماهنگی بین مسئولان ورزشگاه آزادی و نیروهای حراستی، برخورد بسیار زننده‌ای با خبرنگاران انجام شد و تا ثانیه‌هایی قبل از اهدای جام قهرمانی به هیچ خبرنگاری اجازه داده نشد تا برای تهیه گزارش به زمین مسابقه در موقعیت طراحی‌شده از سوی سازمان لیگ برود.

همچنین علی پروین و محمود خوردبین نیز بعد از پایان این دیدار به‌دلیل نبود خودروهای مناسب در ورزشگاه، با آمبولانس به خارج از ورزشگاه رفتند که همین موضوع با اعتراض شدید رئیس سازمان اورژانس‌ها روبه‌رو شد. جعفر میعادفر گفته، طبق قانون از علی پروین شکایت خواهیم کرد چراکه نباید استفاده شخصی از یک وسیله اورژانسی خصوصی می‌کرد. از طرفی در روزهایی که در جامعه به‌خصوص در ترافیک سرسام‌آور تهران بی‌اعتمادی به خودروهای اورژانس بسیار است، انتشار چنین اخباری طبعاً بی‌اعتمادی را بین مردم افزایش می‌دهد.

مناظره‌ای با طعم بی‌اخلاقی

دوشنبه‌شب برنامه فوتبال برتر اما یکی از شب‌های آتشین خود را پشت سر گذاشت. در ابتدا رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس با حضور در این برنامه از سختی‌هایی که بر این تیم گذشت تا به قهرمانی برسند توضیح داد. در ادامه اما فرشید سمیعی به استودیو فوتبال برتر آمد و با همان ادبیات آشنا اتهامات کم‌نظیری را به عرب براقی، داور دیدار پرسپولیس و مس رفسنجان وارد دانست. همچنین سمیعی گفت، اگر برخی ارگان‌ها هوای پرسپولیس را نداشتند این قهرمانی به استقلال می‌رسید. سمیعی همچنین ادعای دروغینی را مطرح کرد که تیم‌های سپاهان، مس و تراکتور قهرمانی را به استقلال تبریک گفتند که در عرض کمتر از 5 دقیقه هر سه باشگاه چنین ادعایی را تکذیب کردند و گفتند اصلاً صفحه‌ای در پلتفرم ایکس ندارند.

اوج این برنامه اما درگیری لفظی رضا درویش با فرشید سمیعی بود که با بی‌اخلاقی از سوی رضا درویش پایان یافت. درویش در بخش پایانی صحبت‌هایش خطاب به سمیعی گفت، شما باید اول لهجه‌ات را عمل کنی و بعد صحبت کنی. درواقع نگاه نژادپرستانه‌ای که رضا درویش داشت را روی آنتن زنده تلویزیون علیه سمیعی مطرح کرد که اوج بی‌اخلاقی بود. البته درویش با انتشار یک استوری در اینستاگرام اعلام کرد خودش یک شمالی اصیل است و بابت اشتباهی که کرده از تمام مردم خطه شمال کشور عذرخواهی می‌کند. این پایان ماجرا نبود و کمیته انضباطی، مدیران عامل سرخابی را به‌دلیل اظهارات تشنج‌آمیز احضار کرد.

با اتفاقاتی که رخ داد مشخص شد، فوتبال در ایران سرگرمی‌ نیست که برخی حاضر هستند این‌چنین یقه یکدیگر را بگیرند. خبرنگار هم‌میهن در روز مسابقه و اطراف ورزشگاه آزادی ملاحظه کرد به‌دلیل بازار سیاه وحشتناکی که از سوی برخی افراد سودجو برای فروش بلیت بازی به قیمت 50 میلیون تومان راه افتاده بود، بسیاری از زنان هوادار پرسپولیس بیش از 10 ساعت بدون بلیت زیر آفتاب منتظر ورود به ورزشگاه بودند؛ چراکه نمی‌خواستند زیر بار خرید بلیت بازار سیاه بروند.

از طرف دیگر وقتی ادب و احترام مدیران باشگاه بایرن مونیخ مقابل بایرلورکوزن، مدیران آرسنال مقابل منچسترسیتی و مدیران سایر باشگاه‌های اروپایی مقابل تیم‌های قهرمان را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که نه‌تنها مسائل فنی و سخت‌افزاری را باختیم بلکه با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که حداقل در بعد ورزش، اخلاقیات را هم واگذار کرده‌ایم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی