| کد مطلب: ۱۱۹۵۴

آشنایی مختصر با نرم افزار حسابداری

آشنایی مختصر با نرم افزار حسابداری

با توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری و افزایش پیچیدگی های سیستم امور مالیاتی و حسابداری، استفاده از ابزارهایی برای تسریع رسیدگی به عملیات های حسابداری افزایش یافته است. در شرکت ها و کسب و کارهای امروزی از انواع نرم افزار حسابداری در بخش های مرتبط با امور مالی استفاده می شود. هر یک از این نرم افزارها از ابزارها و بخش بندی های گوناگونی تشکیل شده اند؛ اما سیستم عملکرد همه آن ها یک هدف را دنبال می کند. دقت عمل بالا و سرعت پردازشی قوی هر یک از این نرم افزارها از ویژگی های اساسی این سیستم های حرفه ای به شمار می رود. 

 

بخش های مختلف یک نرم افزار حسابداری 

در هر نرم افزار حسابداری بخش های مختلفی به کار رفته اند که هر یک به تسهیل رسیدگی به امور مالی کسب و کارها کمک شایانی خواهند کرد. برخی از این بخش بندی ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. بخش های ورودی اطلاعات پایه در نرم افزار برای رسیدگی به امور مالی
  2. فرایند اصلاح و بستن صورتحساب ها در نرم افزار
  3. روش های ثبت انواع اسناد مالیاتی و حسابداری؛ هر یک از این اسناد با روش های خودکار و اتوماتیک ثبت خواهند شد. 
  4. بخش های مربوط به گزارش های مالی، مدیریتی و رسیدگی به امور مالیاتی
  5. بخش ها و واحدهای اقتصادی
  6. بخش کدینگ های حسابداری
  7. عملیات های دریافت و پرداخت
  8. بخش های مربوط به بازیابی و پشتیبانی

مهمترین کاربردهای نرم افزار حسابداری 

با بررسی قابلیت ها و ابزارهای به کار رفته در هر یک از نرم افزارهای حسابداری به کارایی ویژه هر یک از این سیستم های پی خواهید برد. برخی از مهمترین کاربردهای نرم افزار حسابداری را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این سیستم های حرفه ای برای کسب و کارهای بزرگ کاربردهای فوق العاده ای خواهند داشت. با به کارگیری آن ها دقت عمل رسیدگی به امور مالی شرکت ها و کسب و کارها افزایش می یابد. 
  2. نرم افزار حسابداری یکی از کاربردی ترین ابزارهای مدیران امور مالی است که سبب سهولت کار و فعالیت های آن در این امور خواهد شد. 
  3. این نرم افزارها برای علاقمندان به حضور در عرصه های حسابداری کارایی بسیاری زیادی داشته و بستری مناسب برای ورود آن ها به بازار کار این حوزه محسوب می شوند. 

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری 

یک نرم افزار حسابداری استاندارد ویژگی ها و مزایای بی شماری به همراه دارد. در ادامه به برخی از دلایل استفاده از این سیستم های حسابداری می پردازیم:

  • افزایش راندمان کاری در رسیدگی به امور حسابداری 

برای این که سرعت عمل فرایندهای حسابداری افزایش پیدا کند، استفاده از نرم افزارها و پلتفرم های حسابرسی ضرورت دارد. هر یک از این برنامه ها سرعت اجرای برخی برنامه ها را که انجام آن ها به صورت فیزیکی ساعت ها زمان می برد، بسیار افزایش می دهند. سیستم های کامپیوتری به کار رفته در یک نرم افزار حسابداری استاندارد سبب افزایش راندمان کاری در بخش های امور مالی و حسابرسی در شرکت ها و سازمان های کوچک و بزرگ خواهد شد. 

  • تسهیل نظارت بر اطلاعات مالی

یکی از ملزومات هر سازمان، نظارت دقیق بر اطلاعات مالی و داده های حسابداری است. با به کارگیری یک نرم افزار حسابداری دقیق و حرفه ای رسیدگی به این امور ساده تر خواهد شد. شما می توانید در بخش های مدیریتی نرم افزار انتخابی به این داده ها دسترسی داشته باشید. در گذشته برای دسترسی به اطلاعات مالی باید از زونکن های پیچیده و مملو از کاغذها و فاکتورها استفاده می کردیم. اما با ارائه نرم افزارهای حسابداری این مشکلات به کلی از بین رفته اند. 

  • سهولت در فرایند گزارش گیری

گزارش گیری های بخش امور مالی یکی از اساسی ترین فعالیت های حسابداران حرفه ای محسوب می شود. این قبیل امور با استفاده از ابزارهای به کار رفته در نرم افزارهای حسابداری در سریع ترین زمان ممکن انجام می شوند. با به کارگیری این نرم افزارها دسترسی به داده های اطلاعاتی بخش امور مالی بسیار ساده تر می شود. به دنبال آن گزارش گیری از این داده ها نیز با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. با وجود این قابلیت ها اتخاذ استراتژی های درست در بخش امور مالی نیز ساده تر می شود. 

  • بهبود ویژگی های امنیتی اسناد امور مالی

یکی از مهمترین قابلیت های استفاده از نرم افزارهای حسابداری، امنیت بالای آن ها است. در صورتی که از یک نرم افزار حرفه ای در این حوزه استفاده کنید، امنیت اسناد شما در بخش امور مالی بسیار افزایش می یابد. این ویژگی برای مشاغل حساس و داده های امنیتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین خاطر در فعالیت های تجاری، سیستم های دولتی و... برای رسیدگی به امور مالی از یک نرم افزار مناسب استفاده می کنند. 

  • کاهش هزینه های استخدام نیروی انسانی در بخش حسابداری

یکی از مهمترین دلایل افزایش بهره وری از نرم افزارهای حسابداری در سر تا سر کشور، کاهش نیاز به نیروی انسانی است. حقوق یک حسابدار حرفه ای و متخصص در بخش امور مالی بسیار بالا است. به همین خاطر شرکت ها و کسب و کارها برای تامین درآمد هر یک از این نیروها با مشکلات و محدودیت هایی رو به رو می شوند. 

برای رفع این مشکلات انواع نرم افزار حسابداری ارائه شده اند که با به صرفه ترین هزینه ها در دسترس کسب و کارها قرار می گیرند. شما می توانید به جای استخدام چندین حسابدار تنها از یک نرم افزار کاربردی برای رسیدگی به این امور استفاده کنید. 

جمع بندی

این روزها متخصصان حوزه حسابداری از تکنیک های مدرن و به روز برای افزایش کیفیت عملیات های محاسباتی استفاده می کنند. یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در این حوزه نرم افزارهای حسابداری هستند. در کشور ما به تعداد قابل توجهی از این نرم افزارها دسترسی خواهید داشت. اما همه این برنامه ها از اعتبار کافی برخوردار نیستند. به همین خاطر برای خرید یک برنامه حسابداری حرفه ای حتما از نظرات کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. هزینه های استفاده از این نرم افزارها با یکدیگر متفاوت هستند. هر یک از شرکت ها و سازمان ها با در نظر گرفتن ابعاد امور مالی خود یکی از این پلتفرم ها را انتخاب می کنند. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی