| کد مطلب: ۹۰۸۰

اهمیت تعامل فرد و ساختار

اهمیت تعامل فرد و ساختار

چرا و چگونه ایلان ماسک و تیلور سوئیفت بر روابط بین‌الملل و اقتصاد تاثیرگذار شده‌اند؟

چرا و چگونه ایلان ماسک و تیلور سوئیفت بر روابط بین‌الملل و اقتصاد تاثیرگذار شده‌اند؟

seifoddini shila

شیلا سیف‌الدینی

دکتری روابط بین‌الملل

نقش فرد و تاثیر آن در سیاست داخلی، امنیت و رشد و شکوفایی اقتصاد آمریکا، قابل‌انکار نیست. یکی از این افراد ایلان ماسک کارآفرین و مالک اسپیس‌ایکس، تسلا و ماهواره استارلینک و دیگری تیلور سوئیفت، خواننده موفق، است که در این یادداشت کوتاه به نسبت این دو فرد با ساختار سیاسی و تاثیرگذاری آنها بر حوزه‌های روابط بین‌الملل و اقتصاد می‌پردازیم.

۱. ایلان ماسک تاکنون با چند تن از مقامات سیاسی کشورهای مختلف مانند بنیامین نتانیاهو، رجب طیب اردوغان و نخست‌وزیران چین و ژاپن نیز دیدار داشته است. این مقامات همچون رهبری سیاسی از او استقبال کرده‌اند. ماسک در دیدار نخست‌وزیر چین به‌رغم تنش آمریکا و چین، خواهان گسترش تجارت با چین شده است. تسلا در مورد دیدار ماسک و مقامات چینی گفته که او در این دیدارها، «به ایجاد یک محیط تجاری بهتر، مبتنی بر قوانین بین‌المللی برای شرکت‌های خارجی» متعهد شدە است. اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و نقش این تکنولوژی در امور دفاعی کشورها و تجارت عامل همه دیدارهای او با مسئولین سیاسی سایر کشورها بوده است.

۲. شخصیت اثرگذار دیگر، خواننده‌ای پرطرفدار به‌نام تیلورسوئیفت است که توجه بسیاری از فرمانداران ایالت‌های آمریکا را برای کسب سود و رونق اقتصاد آن ایالت به خود جلب کرده است. چنانچه فدرال رزرو ایالت فیلادلفیا از تاثیر تورهای این خواننده بر رشد روزافزون و باورنکردنی اقتصادی این ایالت گفته است. مدیرعامل مؤسسه ویزیت سینسی، کالورت می‌گوید: «باید روی تیلور سوئیفت حساب کرد. تاثیر اقتصادی سوئیفت خیره‌کننده است، زیرا هواداران او از راه دور برای شرکت در کنسرت‌هایش سفر می‌کنند و هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های محلی مملو از حضور آن‌ها می‌شود. تاثیر سوئیفت بر گردشگری گواهی بر توانایی او در جذب مخاطبان و رشد اقتصادی است». طبق اعلام مؤسسه Ouestion pro کنسرت‌های او پنج میلیارد دلار آورده برای اقتصاد جهانی داشته است. حتی سرویس امنیتی FBI از طرفداران تیلور سوئیفت ملقب به سوئیفتی‌ها، درخواست همکاری در پیدا کردن جرائم فدرال federal crime کرده است.

۳. با روند شکل‌گرفته در سبک زندگی و گسترش ارتباطات، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک گره‌خوردگی اقتصاد به افراد و شرکت‌ها، کمتر از دولت‌ها نخواهد بود. چنانچه بلومبرگ اخیراً در گزارشی از اصطلاح «سوئیفت اکونومی» استفاده کرده است. اگر اجرای کنسرت سوئیفت نه‌فقط به زلزله فیزیکی در سیاتل بلکه تکانه در اقتصاد و امنیت آمریکا می‌انجامد و اگر استارلینک و تسلا نه‌تنها تکنولوژی را متحول می‌کند، بلکه روابط بین‌الملل را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ این امر تنها نتیجه تعامل ساختار و فرد و برنامه‌ریزی گام‌به‌گام نیست، بلکه از اصول قانون اساسی و شکل‌گیری نظام سیاسی آمریکا سرچشمه می‌گیرد. یکی از اصول هفت‌گانه قانون اساسی این کشور، حاکمیت مردم و دیگری محدودیت دولت و قدرت است. مردم حق کنترل قدرت را دارند و افراد و شرکت‌های خصوصی در رقابت با دولت هستند. در واقع، دعوت از ماسک، نشانگر شناخت و درک کشورها از اصالت فرد و احترام به آزادی‌های فردی در نظام سیاسی آمریکا و قدرت محدود و مندرج دولت در قانون اساسی و اثرگذاری و سهم شرکت‌های خصوصی و افراد در سیاست داخلی و خارجی این کشور است.

در چنین ساختاری، خواننده طرفدار دموکرات و میلیاردر کارآفرین عرصه تکنولوژی و طرفدار جمهوریخواه، حتماً برنامه‌هایی برای جذب آراء بیشتر طرفداران سیستم دوحزبی آمریکا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری این کشور تدارک دیده‌اند. کشوری که وزیرخارجه‌اش، آنتونی بلینکن، از «ابتکار موسیقی جهانی» سخن گفته، به توانایی‌ها و ظرفیت فرد و ابزارهای قدرت نرم در جهت پیشبرد مقاصد امنیتی و اقتصادی مطلوب کشور در ساختار اقتصادی آزاد و رقابتی پی برده است، و فرد نیز در چنین ساختاری که شرایط رشد فردی و امکانات و مکانیرم آن را فراهم کرده، آزادانه فعالیت می‌کند؛ طبیعتاً، تعاملی سازنده بین فرد و ساختار برقرار خواهد بود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی