| کد مطلب: ۱۹۴۲۱

کارنامه مدیریت ورزشی احمد دنیامالی نقطه درخشانی ندارد

انحلال، تعلیق و حذف

انحلال، تعلیق و حذف

درحالی‌که شنیده‌ها حاکی از آن است که پزشکیان درصدد معرفی امیررضا خادم به‌عنوان وزیر ورزش بود اما برخی تعامل‌های سیاسی باعث شد تا پزشکیان به «احمد دنیامالی» یکی از چهره‌های نزدیک قالیباف برای پست وزارت ورزش بسنده کند. از طرفی نگاه دنیامالی به ورزش و از سوی دیگر روزهای پرچالشی که او در دوران مدیریت خود در فدراسیون قایقرانی و باشگاه ملوان بندرانزلی داشته، مزید برعلت شده تا از همین حالا نگران وزارتخانه‌ای باشیم که وزیرش اعتقاد چندانی به ورزشکاران زن ندارد. در این گزارش قصد داریم دوران مدیریتی مردی را بررسی کنیم که نقاط تاریک مدیریتی او بیش از روزهای روشنش است.

گروه ورزش روزنامه هم‌میهن: «نه به دولت مرعوب، نه به دولت مسدود... سلام بر دولت کارآمد و پیشرفت». این توئیت یکی از حامیان تندروی جوان از ستاد سعید جلیلی نیست که به مسعود پزشکیان کنایه زده، بلکه توئیت احمد دنیامالی از حامیان محمدباقر قالیباف در نقد کاندیداتوری مسعود پزشکیان است که یکم تیرماه امسال منتشر شد. احمد دنیامالی درحالی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان از سوی مسعود پزشکیان معرفی شده که مشخصاً از حامیان قالیباف در این انتخابات بود و علیه پزشکیان نیز فعالیت انتخاباتی کرد.

درحالی‌که شنیده‌ها حاکی از آن است که پزشکیان درصدد معرفی امیررضا خادم به‌عنوان وزیر ورزش بود اما برخی تعامل‌های سیاسی باعث شد تا پزشکیان به «احمد دنیامالی» یکی از چهره‌های نزدیک قالیباف برای پست وزارت ورزش بسنده کند. از طرفی نگاه دنیامالی به ورزش و از سوی دیگر روزهای پرچالشی که او در دوران مدیریت خود در فدراسیون قایقرانی و باشگاه ملوان بندرانزلی داشته، مزید برعلت شده تا از همین حالا نگران وزارتخانه‌ای باشیم که وزیرش اعتقاد چندانی به ورزشکاران زن ندارد. در این گزارش قصد داریم دوران مدیریتی مردی را بررسی کنیم که نقاط تاریک مدیریتی او بیش از روزهای روشنش است.

حمایت از تعلیق قایقرانی ایران!

اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ بود که در دوران ریاست محمد عباسی در وزارت ورزش، احمد دنیامالی به‌دلیل آنچه خبرگزاری ایسنا افشا کرده بود؛ به‌دلیل اتهام تصرف در اموال عمومی ورزش و دوشغله بودن، وزارت ورزش او را برکنار کرده است. بعد از این اتفاق، در خردادماه ۱۳۹۱، رئیس کنفدراسیون بین‌المللی قایقرانی، در نامه‌ای با اشاره به روند غیرقانونی برکناری دنیامالی، فدراسیون قایقرانی ایران را به‌طور موقت تعلیق کرد و از وزارت ورزش درباره دلایل برکناری رئیس این فدراسیون توضیح خواست.

در همین بین به‌دلیل شکایت وزیر ورزش از دنیامالی، دادگاه شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت، او را به شش ماه انفصال از خدمات دولتی، محکوم کرد و دنیامالی تا مدتی ممنوع‌الخروج بود. بهمن‌ماه ۱۳۹۲ خبرگزاری تسنیم نیز فاش کرد، نامه‌ای از سوی خوزه پرونا لوپز رئیس فدراسیون جهانی قایقرانی به رئیس کنفدراسیون قایقرانی آسیا ارسال و رسماً اعلام شده که تعلیق قایقرانی ایران به خواست دنیامالی انجام شده است. هرچند شخص دنیامالی این موضوع را بعدها رد کرد و گفت که هیچ‌وقت چنین درخواستی نکرده است.

نگاه غیراصولی به فوتبال

یکی از نگرانی‌هایی که نسبت به وزارتخانه تحت مدیریت دنیامالی وجود دارد، نگاه غیرکارشناسی ایشان به مسائل کلان باشگاه‌داری است. باشگاه پاس یکی از پرافتخارترین تیم‌های تهران، ایران و آسیا با یک سوءمدیریت عجیب به شهر همدان منتقل شد؛ صرفاً به این دلیل که شهر همدان یک تیم در لیگ برتر داشته باشد. با نگاهی کاملاً غیرکارشناسی و اعمال نفوذ چند نماینده مجلس، سرانجام این انتقال به همدان انجام شد و سرانجامش آنچه شد که همه ملاحظه کردند. دیگر خبری از پاس تهران و این باشگاه حتی روی کاغذ هم نیست.

بعد از سقوط ملوان بندرانزلی به دسته پایین‌تر در سال ۱۳۹۵ احمد دنیامالی که به‌تازگی نماینده شورای شهر تهران شده بود، خودش رسماً تایید کرد که قصد دارد از نفوذی که دارد به سود مردم انزلی استفاده کند و باشگاه نفت تهران را به انزلی ببرد تا این تیم بار دیگر در لیگ برتر حضور داشته باشد. موضوعی کاملاً غیرکارشناسی که با روح فوتبال و ورزش منافات کامل داشت.

در همان روزها که این موضوع از سوی خود دنیامالی تایید شد، ناصر فریادشیران در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها در مورد بحث انتقال امتیاز باشگاه نفت تهران به ملوان انزلی گفته بود: «تعجب می‌کنم چرا دنیامالی با وجود سابقه ورزشی و به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران چنین جرأتی به خودش داده که در راستای انتقال امتیاز نفت تهران به ملوان فعالیت کند. نفت تهران متعلق به شهر تهران است و اگر اکنون به‌دلیل ضعف مدیریت شرکت نفت دچار مشکل شده و مجموعه ناچار است آن را به فروش بگذارد، نباید امتیازش به شهر دیگری برود.»

در سال ۱۳۹۵ دنیامالی درخصوص اینکه شما نماینده مردم تهران در شورای این شهر هستید و فکر نمی‌کنید که دید مردم نسبت به شما با این کار عوض شود؟ به ایسنا گفت: «این وظیفه من است که به‌عنوان نماینده مردم شهر تهران در شورای شهر بخواهم از حقوق آنها دفاع کنم. اما مسئله ملوان واقعاً با این موضوع متفاوت است و من بنا به وظیفه‌ای که دارم، باید برای تیم ملوان کار کنم. فکر نمی‌کنم که این کارم باعث شود تا مردم شهر تهران بخواهند از من ناراحت شوند. اگر هم می‌خواهید بگویید که طرفداران تیم نفت ناراحت می‌شوند که این بحث‌اش جداست، چراکه واقعاً تیم نفت طرفداری ندارد که بخواهد ناراحت شوند!»

درنهایت با پیگیری رسانه‌ها و حواشی‌ای که حول این انتقال شکل گرفت، انتقال نفت تهران باوجود پیگیری‌های مستمر دنیامالی، منتفی شد.

مخالف ورزش زنان

بررسی کارنامه ورزشی احمد دنیامالی به‌عنوان مدیر این حوزه، نشان می‌دهد که او چالش بزرگی با ورزش زنان داشته و عملکردش نیز بحث‌برانگیز بوده است. «ممنوع‌الفعالیت» شدن یکی از برترین پاروزن‌های ایران، آن هم در سن ۲۰ سالگی، موضوعی نیست که بتوان از آن به‌راحتی گذشت. این مسئله مربوط می‌شود به دوران مدیریت احمد دنیامالی، رئیس وقت فدراسیون قایقرانی.

هما حسینی، قایقران و پرچمدار کاروان المپیک ایران در پکن، بعد از پایان آن مسابقات، در کمال تعجب ورزش را کنار گذاشت و وقتی از او درباره دلیل این تصمیم پرسیدند، در گفت‌وگوی مفصلی با خبرگزاری مهر، احمد دنیامالی، رئیس وقت فدراسیون را عامل این موضوع دانسته بود. در همان سال‌ها حسینی در اعتراض به شرایط نامناسب تیم ملی برای موفق‌شدن، به دنیامالی گفته بود که اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند از تیم ملی کناره‌گیری خواهم کرد که دنیامالی بدون هیچ پافشاری‌ای می‌گوید، مشکلی با این قضیه ندارد و حسینی کنار می‌رود. 

از دیگر چالش‌های مربوط به دوره مدیریت دنیامالی مربوط به ورزش زنان، انحلال تیم زنان ملوان است. تیم فوتبال زنان ملوان بندرانزلی، یکی از قدیمی‌ترین و البته پرافتخارترین تیم‌های فوتبال در بخش زنان است که اواسط دهه ۹۰ شمسی حواشی عجیبی گریبانگیر آنها شد که در رأس آنها مسعود رضاییان و احمد دنیامالی حضور داشتند. گفتنی است، تیم فوتبال زنان ملوان انزلی سال ۸۴ شکل گرفت و دو فصل بعد موفق شد به لیگ برتر کشور راه پیدا کند؛ آنها طی چهار سال ابتدایی در دهه ۹۰ به مقام نایب‌قهرمانی رسیدند و حتی در لیگ ۹۵-۹۴ با اختلاف یک امتیاز نسبت به شهرداری سیرجان بر جایگاه دوم تکیه زدند و از رسیدن به مقام اول بازماندند.

تیم زنان ملوان که ملی‌پوشان زیادی ازجمله سارا قمی، بهترین گلزن سال‌های اخیر لیگ برتر زنان را در اختیار داشته با دستور مسعود رضائیان، مدیرعامل باشگاه ملوان انزلی و نامه رسمی او به هیئت‌فوتبال استان گیلان و تایید و امضای احمد دنیامالی در سال ۱۳۹۵ منحل شد. برخی از اعضای تیم فوتبال زنان ملوان بندرانزلی از اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل این باشگاه شکایت کردند. در پی بیانیه باشگاه ملوان بندرانزلی درخصوص انحلال تیم فوتبال زنان این باشگاه، برخی از اعضای این تیم با حضور در دادگستری شهر انزلی از هیئت‌مدیره باشگاه ملوان، احمد دنیامالی رئیس این هیئت‌مدیره و مسعود رضاییان مدیرعامل باشگاه شکایت کردند.

باشگاه ملوان بندرانزلی نیز بعد از این اتفاق عجیب در بیانیه‌ای مدعی شد که به‌دلیل برخی مسائل که نمی‌توان در جامعه اسلامی آن را مطرح کرد، اقدام به انحلال تیم زنان کرده است. هرچند تیم فوتبال زنان ملوان بعد از یک‌سال دوری، بار دیگر با همین نام به عرصه فوتبال بازگشت اما اتهام بسیار زشت به زنان فوتبالیست و انحلال تیم فوتبال زنان ملوان یکی از نکات تاریک کارنامه فردی است که حالا قصد دارد مرد شماره یک وزارت ورزش و جوانان شود. بی‌توجهی و البته عدم شفافیت نسبت به ورزش زنان در دوران مدیریت احمد دنیامالی موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد.

با این حال باید گفت فردی کاندیدای ریاست در وزارت ورزش شده که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱، رئیس فدراسیون قایقرانی بود و حواشی بسیاری در این رشته به‌وجود آمد. در همین مقطع عضو هیئت‌مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ (ICF)، مسئول توسعه کانوئینگ در قاره آسیا، معاون فدراسیون جهانی دراگون بوت و عضو هیئت‌رئیسه و خزانه‌دار هم بود. روزهای پرتلاطم حضور او در ملوان تا همین هفته گذشته و استعفای سعید دقیقی از مربیگری ملوان و بازگشت او به این تیم ادامه داشت.

از سوی دیگر فعالیت گسترده دنیامالی با شرکت‌های مختلفی چون گروه طرح و توسعه دینان، مهندسی کریت رسام آریانا، سامان صدر آیین، علوم دریایی نفتکش پارس باعث می‌شود که در صورت حضور او در پست ریاست وزارت ورزش، «تعارض منافع» شدیدی بین سکان‌‌داری یکی از وزارتخانه‌هایی که با بیشترین تعداد مخاطب درگیر است و منافع شخصی شکل بگیرد و درنتیجه آنطور که باید، نتواند تصمیمات صحیحی در راستای منافع عمومی اتخاذ کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی