| کد مطلب: ۵۱۸۶

کیفیت تلویزیون، مردم را به سمت سینما سوق داد

علی سرتیپی تهیه‌کننده در گفت‌وگو با هم‌میهن:

علی سرتیپی تهیه‌کننده در گفت‌وگو با هم‌میهن:

اکران نوروزی امسال به‌لحاظ فروش، قابل‌ملاحظه‌تر از یکی، دو سال گذشته بود است. چرایی این موضوع و اینکه آیا صرفا اکران نوروزی می‌تواند باعث بیشتر دیده‌شدن یک فیلم شود را علی سرتیپی، تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل پردیس سینمایی کوروش در گفت‌وگو با هم‌میهن توضیح داده است. او عقیده دارد، پایین آمدن کیفیت برنامه‌های تلویزیونی، یکی از دلایلی است که باعث استقبال مردم از فیلم‌های نوروزی شده است.

فکر می‌کنید اکران نوروزی، دلیل اصلی بیشتر دیده‌شدن یک فیلم است یا کیفیت فیلم می‌تواند فارغ از اینکه چه زمانی اکران شود، مخاطب را به سینما بکشاند؟

اصلی‌ترین مسئله در یک شرایط عادی، کیفیت خود فیلم است که به فروش آن کمک می‌کند؛ در هر فصلی باشد، کیفیت فیلم می‌تواند عامل‌اصلی فروش باشد. شاید اکران نوروزی ۱۰درصد تاثیر داشته باشد اما درنهایت این خود فیلم و کیفیت آن است که ‌باعث بیشتر دیده‌شدن توسط مخاطب می‌شود. فیلم‌هایی هم بودند که طی دو سال اخیر در شرایط کرونا اکران شدند و خارج از زمان اکران نوروزی هم بودند، اما به فروش قابل‌ملاحظه‌ 70میلیاردی رسیدند؛ چون به‌ذات، فیلم خوبی بودند.(مثل فیلم دینامیت)

این موضوع را هم اشاره کنم که گاهی اکران نوروزی می‌تواند حتی باعث فروش کمتر یک فیلم باشد. به‌طورمثال، فیلم سینمایی«فسیل» اگر در تابستان اکران می‌شد، بیشتر می‌فروخت. فیلم «فسیل» حدود 50میلیارد در این بازه‌زمانی اندک فروش داشته، اما درنظر داشته باشید که نوروز امسال با ماه مبارک رمضان همزمان شد و سالن‌های سینما از صبح تا هفت‌شب عملا خالی از تماشاگر بود. استقبال از فیلم «فسیل»، ما را امیدوار کرد که اگر یک فیلم با مردم ارتباط بگیرد و با زبانی طنز مسائل اجتماعی را مطرح کند، با استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد.

به‌نظر شما افزایش بهای‌بلیت، تاثیر مستقیم بر افزایش فروش فیلم‌ها نداشته؟ یا واقعا شاهد بیشتر شدن مخاطبان فیلم‌های سینمایی در سالن‌ها هم بوده‌ایم؟

فروش ریالی ما به‌نسبت نوروز سال گذشته، تقریبا 5/3برابر شده و تعداد تماشاگر نیز 5/2برابر شده است. پس با بررسی‌ها و آمارهایی که داریم، شاهد افزایش مخاطب نسبت به گذشته بودیم. البته ما هنور به سال‌های اوج حضور مخاطبان در سینما که سال ۹۵ بوده، نرسیده‌ایم ولی بسیار به اوج آن سال‌ها نزدیک شده‌ایم.

15-10سال پیش، اکران نوروزی فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی طرفدار زیادی نداشت، چراکه تلویزیون با ساخت سریال‌های پرمخاطب توانسته بود مردم را پای تلویزیون میخکوب کند طوری‌که کارگردان‌ها می‌ترسیدند فیلم‌شان در نوروز اکران شود و اصلا دیده نشود، اما به‌مرور تلویزیون مخاطبان خودش را از دست داد و باعث شد تا مردم به سمت سینماها سوق داده شوند.

افزایش قیمت بلیت باتوجه به شرایط اقتصادی، کاهش مخاطب سالن‌های سینمایی را در برنداشت؟

فکر نمی‌کنم بلیت ۶۰هزار تومانی، تاثیر منفی روی حضور تماشاگر داشته باشد؛ چون آمار می‌گوید تعداد حضور تماشاگران در سالن‌های سینمایی، رشد 5/2برابری داشته است.

اتفاقات 6ماه اخیر کشور چطور؟ نقش موثری داشته که مردم بعد از یک‌دوره تنش، با سینما آشتی کرده‌اند؟

قطعا اکران نوروزی، یک نگاه عادی فارغ از مسائل سیاسی است. احساس می‌کنم مردم بعد از تنش‌ها و مسائل روحی‌ای که این مدت داشتند، نیاز به آرامشی داشتند تا در کنار خانواده، کمی حال‌شان بهتر شود و بخندند. به‌همین‌دلیل است که فیلم‌های ژانر کمدی با استقبال قابل‌قبولی رو‌به‌رو شده است.

دیدگاه

ویژه فرهنگ
  • بوروکراسی در جهان مدرن برای نظم‌بخشی به امور جاری زندگی به‌وجود آمده و قرار شده رابطه شهروندان با دولت را سامان بخشد.

  • خبر آمد صبح جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ خورشیدی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران به اتفاق سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ کفش و کلاه…

سرمقاله
آخرین اخبار