| کد مطلب: ۲۲۶۶۰

مدیر تخت جمشید:

اقدامی برای شکستن حریم این اثر جهانی، صورت نگرفته است

اقدامی برای شکستن حریم این اثر جهانی، صورت نگرفته است

طی روزهای گذشته اخبار و شایعه‌هایی از شکسته شدن حریم تخت جمشید منتشر شد که افراد مدعی بودند ساخت و سازهایی در حریم درجه یک این میراث جهانی در حال انجام است که مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد این حریم شکستنی نیست و اقدامی خلاف حریم این اثر صورت نگرفته است.

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از ایرنا، این شایعه از روند اجرای اتاقک‌هایی در فضای جنگلی تخت جمشید شکل گرفت، جایی که علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید می‌گوید: این اتاقک ها برای برپایی غرفه‌های صنایع دستی، سرویس بهداشتی و نمازخانه در نظر گرفته شد.

او البته با اطمینان می‌گوید این سازه ها هیچ آسیبی به حریم این میراث باستانی جهانی وارد نمی‌کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه اجازه شکسته شدن حریم مجموعه جهانی تخت جمشید را نمی دهیم، گفت: فعالان حوزه میراث فرهنگی نگران نباشند، ساخت سرویس‌های بهداشتی هیچ خدشه ای بر این مجموعه جهانی وارد نمی کند.

او با اشاره به شائبه‌هایی که درباره ساخت تاسیسات گردشگری در حریم تخت جمشید و شکسته شدن حریم این مجموعه جهانی در فضای مجازی و رسانه‌ای استان منتشر شد، ادامه داد: ساخت سرویس‌های بهداشتی در محوطه جنگلی تخت جمشید در حال اجرا است؛ در تمام سال‌های گذشته تعداد زیادی سرویس بهداشتی در سایت جهانی تخت جمشید ساخته شده است و احداث این سرویس ها در فاصله یک کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.

عسکری چاوردی گفت: در سال های گذشته در همین محل کانکس فلزی وجود داشت که به دلیل بوی نامطبوع و زنگ زدگی برداشته شد و به جای آن سرویس‌های پرتابل ( قابل جابه جایی) با کیفیت مناسب برای ارایه خدمات مناسب تر و رفاه حال مردم و گردشگران در این قسمت قرار داده شده و در هر زمان می توان آنها را جابه جا کرد.

او ادامه داد: با به پایان رسیدن زمان بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید دسترسی مردم به سرویس‌های بهداشتی داخل مجموعه قطع می‌شود، بنابر این ساخت نمازخانه، وضوخانه و سرویس های بهداشتی به صورت قابل جابه جایی برای استفاده مردم است و از نظر منظری در بین درختان جای گرفته و هیچ خدشه‌ای به تخت جمشید وارد نمی کند.

عسکری بیان کرد: هر گونه ساخت و ساز در حرایم مجموعه جهانی تخت جمشید با توجه به حساسیت‌ها و ضوابط میراث جهانی در شورای فنی مطرح و پس از تصویب اجرا می شود .

مدیرپایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: در این مورد نیز کلیات طرح در شورای فنی استان به تصویب رسیده و قرار است سازه به صورت پرتابل (قابل جابه جایی) باشد.

او افزود: این پروژه از سوی شرکتی کاملا دولتی و در زمینی دولتی اجرا می‌شود و هیچ مالکیت و انتفاع شخصی در اجرای سرویس های بهداشتی، نمازخانه و شماری حجره صنایع دستی وجود ندارد.

آنطور که عسکری گفته هدف از ساخت این تاسیسات ارتقای سطح خدمات‌دهی به گردشگران است و بر اساس این گفته‌ها تخلف در صدور مجوز گردشگری و نفع شخصی منتفی است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی