| کد مطلب: ۱۴۷۰۴

محمد تیموری رئیس حزب اتحاد ملت در استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد:

گرایش سیاسی عنصر غایب انتخابات مجلس دوازدهم

گرایش سیاسی عنصر غایب انتخابات مجلس دوازدهم

محمد تیموری، رئیس حزب اتحاد ملت در استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره دلایل برنده شدن میانه‎روها در انتخابات مجلس دوازدهم در این استان توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید.

*‌از میان 13 نماینده منتخب مجلس دوازدهم در استان آذربایجان شرقی چه تعداد از آنها براساس نگاه سیاسی و چه تعداد براساس تبلیغات و ویژگی‌های شخصی رای آوردند؟

در تحلیل رای آوردن این شخصیت‌ها، دلایل از موردی به مورد دیگر می‌تواند متفاوت باشد، در حالت کلی سابقه نمایندگی، سازمان و پایگاه رای نقش اول و اصلی را ایفا کرده است. حتی در همین مورد یعنی پایگاه رای این شخصیت‌ها نسبت به دوره‌های قبل کاهش داشته است. در مورد نگاه سیاسی باید بگویم که به غیر از یکی دو نفر از منتخبین، تاثیر چندانی در انتخاب دیگر نماینده‌ها نداشته و صرفاً در این حد بوده که اگر اصلاح‌طلب یا منتقدی پای صندوق رای رفته، به آن فرد رای داده است. در مورد گرایش سیاسی نماینده‌های استان آذربایجان شرقی باید بگویم گرایش اصلاح‌طلب یا مستقل که به برخی از منتخبین نسبت داده شده، خیلی قابل اتکا و شناسنامه‌دار نیست، چراکه ویژگی‌های مرتبط در آنها نمودی نداشته است. در تبلیغات انتخاباتی هم این منتخبین چندان روی گرایش سیاسی خود تاکید یا مانور نداشتند و برخی منتخبین که منتسب به اصلاح‌طلبی شده‌اند، در لیست گروه‌های اصول‌گرا هم بودند! می‌توان گفت در این انتخابات از منظر مشارکت، عنصر گرایش سیاسی، عنصر غایب یا حداقل با تاثیر اندک بوده است. در شهرستان‌ها ویژگی‌های شناخته شده بودن، نفوذ محلی، گستره تبار و فامیل، و تقابل با تندروی و نارضایتی از عملکرد اصولگرایان را می‌توان تاثیرگذار در رای‌آوری آنها ذکر کرد.

*‌چه عاملی باعث شد تا در این استان برخلاف فضای باز رقابتی که برای اصولگراها وجود داشت و محدودیت شخصیت‌های مستقل و اصلاح‌طلب، اما اصولگراها نسبت به دیگر استان‌ها کمترین کرسی‌ها را به دست آوردند؟

در مجموع اکثریت مردم از وضعیت فعلی کشور ناراضی هستند و حاکمیت یکدست که اصولگرایان به صورت گسترده در آن اعم از مجلس و دولت حضور دارند، عملکرد بسیار ضعیفی از خود به نمایش گذاشته‎اند، در دیگر استان‌ها نیز نمود داشته و نمایندگان اصولگرای استان آذربایجان شرقی نیز از این رویه مستثنی نبوده و آنها هم عملکرد ضعیفی داشتند. در نتیجه حتی حامیان این نمایندگان هم ناراضی شده‌اند. بنده مقایسه‌ای با سایر استان‌ها ندارم و همانطور که پیشتر عرض کردم انتساب برخی از این اشخاص به اصلاح‌طلبی یا مستقل چندان نسبت درستی نیست و فکر می‌کنم دلیل، حساسیت و تمایز خاصی با سایر استان‌ها نبوده که عامل اصلی رای‌آوری این اشخاص بوده باشد و به‌دلیل اینکه این انتخابات یک انتخابات معنادار نبوده، چندان حساسیتی هم به اینکه چه کسی رای آورده یا نیاورده، وجود نداشته است. چراکه در اصل موضوع مبنی بر اینکه نظام و کشور نیاز به اصلاحات اساسی و ساختاری دارد، تغییری ایجاد نمی‌کند و مشکلات کشور با روی کار آمدن مجلس آتی نیز همچنان پابرجا خواهد بود.

‌*جایگاه تشکل‌های سیاسی در استان آذربایجان شرقی را در انتخابات مجلس چطور ارزیابی می‌کنید؟

زمانی که انتخابات رقابتی و معنادار نیست، تشکل‌های سیاسی چندان در انتخابات تاثیرگذار و صاحب نقش نیستند‌. علت‌اش همانطور که در بالا اشاره شد فقدان عنصر سیاسی در صحنه انتخابات است. عمده تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب از راهبرد جبهه اصلاحات تبعیت نمودند و در کنار اکثریت مردم ماندند. بهترین شرایط برای ارزیابی جایگاه و وزن تشکل‌های سیاسی، همان صحنه انتخابات است و زمانی که انتخابات معنادار برگزار نمی‌شود و خیلی از تشکل‌های سیاسی امکان حضور در انتخابات را ندارند، قطعاً این ارزیابی ممکن نمی‌شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی