| کد مطلب: ۱۵۷۳۴

آموزش نیروهای حزب‌الله برای استفاده از پهپادهای ایرانی

آموزش نیروهای حزب‌الله برای استفاده از پهپادهای ایرانی

براساس یافته‌های روزنامه تلگراف، ایران در یک پایگاه بسیار مخفی که به سرعت در حال توسعه است، در حال آموزش نیروهای حزب‌الله برای انجام حملات پهپادی به شمال اسرائیل است.

براساس اسناد درزکرده از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تأسیسات ساخت پهپاد در ایران از زمان تأسیس‌شان در سال ۲۰۰۶ تاکنون، به‌‌رغم تحریم‌های آمریکا تا سه برابر بزرگ‌تر شده‌اند؛ تأسیساتی که در ۵ مایلی شهر مقدس قم واقع شده‌است و تحت نظارت رهبر معظم ایران کار می‌کند، از ۵۰۰ متر به ۱۵۰۰ متر توسعه یافته ‌است.

براساس اطلاعات درزکرده، رهبر ایران از سال ۲۰۰۴ دستور توسعه صنایع تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران را صادر کرده ‌است. تولیدکننده اصلی پهپادهای ایران، شرکت صنایع هوایی قدس، به‌رغم اینکه از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ تحت تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌است، همچنان به توسعه کار خود ادامه می‌دهد.

این تأسیسات در واقع در ابتدا، یک باند کوتاه فرود برای هواپیماهای کوچک کشاورزی بود که از ۵۰۰ متر در سال ۲۰۰۷ به ۱۰۰۰ متر در سال ۲۰۱۴ و ۱۵۰۰ متر در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد. این افزایش طول باند اجازه داده‌است که پهپادهای بزرگ‌تر و با برد بلندتر از آن استفاده کنند. چنین پهپادهایی در حمله ماه گذشته به اسرائیل مورد استفاده قرار گرفتند. یک آشیانه جدید سال ۲۰۲۱ به این مجموعه اضافه شده‌است.

این تأسیسات علاوه بر اینکه محل آموزش و آزمایش پهپادهای برد بلند مهاجر است که می‌توانند ۱۰۰۰ مایل را در ۲۴ ساعت طی کنند، این مرکز محل آموزش ناوبران پهپادها هم هست.

براساس اطلاعاتی که تاکنون محرمانه بود، مرکز موسوم به گنجینه میزبان سران گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران است که در سراسر منطقه فعال هستند.

از جمله این گروه‌ها حزب‌الله لبنان است. براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از درون کشور شبه‌نظامیان خارجی در گروه‌های کوچک چندنفره در این مرکز آموزش می‌بینند.

از زمان آغاز جنگ غزه در تاریخ ۷ اکتبر تاکنون حز‌ب‌الله لبنان عملیات نظامی خود را علیه اسرائیل آغاز کرده‌است. تاکنون بیش از ۳۵۰۰ پرتابه به سمت اسرائیل پرتاب شده که باعث کشته‌شدن چندین سرباز و شهروند غیرنظامی شده‌است و بدترین شرایط جنگی را از زمان جنگ دوم لبنان پدید آورده‌است.

این نبرد باعث بی‌جا شدن ۱۰۰ هزار اسرائیلی شده‌است و هیچ دورنمایی برای بازگشت آنها به محل جنگ در مرزهای شمالی اسرائیل وجود ندارد. براساس اطلاعات درزکرده، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منطقه‌ای به وسعت ۹۴۹ هکتار (۵/۹کیلومتر مربع) را در منطقه گنجینه در شمال قم برای تاسیس این مرکز در اختیار گرفته‌است.

پهپادهای ایرانی در حمله ماه گذشته ایران به اسرائیل مورد استفاده قرار گرفتند. هرچند تعداد زیادی از این تسلیحات توسط ائتلاف تحت رهبری آمریکا رهگیری شد، اما ایران تاکید دارد که این اقدام نظامی تنها یک اقدام آزمایشی بود و اقدام‌های بیشتری در قبال دشمن اصلی خود اسرائیل در نظر دارد.

ایران از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، به دلیل ادعای ارسال پهپاد به روسیه تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته‌است. داگلاس بری، پژوهش‌گر ارشد نیروی هوایی در اندیشکده مؤسسه بین‌الملل برای پژوهش‌های استراتژیک می‌گوید که تامین پهپاد برای حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن به ایران اجازه خواهد داد تا بتواند در میدان نبرد طراحی، عملکرد و دقت عمل موشک‌ها و پهپادهایش را آزمایش کند.

او می‌گوید: «صادرات این سامانه‌ها به ایران اجازه می‌دهد تا نقاط ضعف ابزارهای پدافندی مقابله با آنها را نیز ارزیابی کند.» او می‌گوید: «تهران این توانایی‌ها را در اختیار شبکه بازیگران منطقه‌ای‌اش قرار می‌دهد تا بتواند بر رفتار آنها مؤثر باشد و همچنین دردسرهای بزرگی برای رقبای منطقه‌ای‌اش ایجاد کند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی