| کد مطلب: ۱۴۶۶۰

نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات پشت تیربار قرار گرفتند

نمایندگان جمهوری‌خواه  و دموکرات پشت تیربار  قرار گرفتند

نمایندگان کنگره آمریکا که تا پیش از این چیز زیادی در مورد مرگ ۳۳ هزار فلسطینی، که اغلب آنها غیرنظامیان بی‌گناه بودند، توسط بمب‌ها و گلوله‌های توپ اسرائیلی در انتقام حمله ۷ اکتبر، نگفته‌بودند یا کاملاً سکوت کرده‌بودند، بعد از حمله پهپادی و موشکی شنبه‌شب ایران به اسرائیل بلافاصله پشت تریبون‌ها رفتند و این حمله را یک اقدام «غیرمتناسب» توصیف کردند.

ایران این اقدام را در واکنش به کشته‌شدن ۷ مقام خود در حمله اسرائیل به کنسول‌گری ایران در پایتخت سوریه که به اعتقاد بسیاری (به جز اکثر کشورهای غربی حامی اسرائیل) غیرقانونی بود، انجام داد. بسیاری اقدام نظامی ایران را یک عملیات بسیار برنامه‌ریزی شده با هدف رساندن پیام مشخص توصیف کردند که حتی اگر قرار باشد عملیات محدودی باشد، که بود، پیامش را برساند. پس از آنکه پهپادها و موشک‌ها پرتاب شدند، ایران به معنای دقیق کلمه اعلام کرد که ارسال پیامش به اسرائیل «پایان پذیرفته ‌است.»

صبح روز یکشنبه اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها گفتند که ۹۹ درصد از بیش از ۳۰۰ پرتابه ایران را توسط سامانه‌های دفاعی‌شان سرنگون کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها هیچ تلفاتی وجود نداشت، اما یک دختر ۷ ساله با جراحت‌های مهلک در بیمارستان بستری شد؛ ترکش‌های یک موشک منهدم‌شده در آسمان با خانه او برخورد کرده‌بود. اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره که اغلب آنها درباره مرگ ده‌ها هزار نفر از اهالی غزه که به دلیل حمله حماس تنبیه می‌شوند، کشته و معلول می‌شوند، گرسنگی می‌کشند، آواره می‌شوند و زیر آوار می‌مانند، سکوت کرده‌بودند، سروصدای زیادی در مورد نتایج حمله ایران راه انداختند.

جمعیت هلال احمر فلسطین این هفته گفته‌بود که ۱۰۰۰ کودک در غزه یک یا دو پای خود را از دست داده‌اند. برآورد می‌شد که تا ماه فوریه ۱۷ هزار کودک بدون همراه و تنها مانده‌اند. براساس تمامی گزارش‌ها حتی اگر حملات اسرائیل هم تمام شود، چیز زیادی باقی نمانده‌است که شهروندان غزه برای زندگی به آنجا برگردند. اما شیلا جکسون لی، نماینده دموکرات تگزاس، می‌خواهد همه بدانند که آنچه ایران شنبه انجام داد «تروریسم» و «اقدام نامتناسب» و تهدیدی علیه «جهان آزاد» بود.

ناگهان تعداد زیادی از نمایندگان کنگره که کمک‌های مالی از لابی هوادار اسرائیل AIPAC دریافت کرده‌بودند، به شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی رفتند تا در مسابقه با یکدیگر ایران را خشمگینانه محکوم کنند. مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری‌خواه از رئیس‌جمهور بایدن می‌خواهد به ایران حمله کند. راجر ویکر، دریافت‌کننده کمک‌های AIPAC و بلندپایه‌ترین نماینده جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «الان لحظه‌ای است که ایالات متحده نشان دهد ما در کنار متحدان‌مان ایستاده‌ایم. دشمنان مشترک ما و نیروهای نیابتی‌شان باید بدانند که تعهد ما تزلزل‌ناپذیر است. ما باید به اسرائیل بپیوندیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعرض ایران با اقدام قاطع و توان گسترده پاسخ داده‌خواهد شد.»

تردیدی وجود ندارد که ایران به حماس کمک مالی می‌کند و با رهبری این گروه همکاری نزدیک دارد. اما بعد از ماه‌ها جدل و بحث همچنان نمی‌دانیم که آیا ایران مستقیماً در عملیاتی کردن حملات ۷ اکتبر نقش داشت یا نه. مهم‌تر اینکه تهران در ارتباط دائم با واشنگتن بود تا اطمینان حاصل کند که جنگ غزه از طریق نیروهای نیابتی‌اش به سراسر منطقه سرریز نمی‌کند. آنها حتی شبه‌نظامیان هوادار ایران را در زمینه حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه تحت کنترل قرار دادند.

حالا واکنش محدود و مشورت‌شده در برابر دومین اقدام تروریستی علیه مقام‌های ارشد ایران از ۷ اکتبر شده‌است اقدام «تروریستی» و «افراطی‌گری» که باعث می‌شود نمایندگان کنگره حتماً به آن واکنش نشان دهند تا جایی که اگر نگوییم وطن‌شان، دست‌کم جان نیروهای نظامی خودشان را در منطقه به خطر بیاندازند. نهایتاً اینکه هر کسی این شعارها را می‌شنود، باید توجه کند که جان بولتون هم خواهان جنگیدن آمریکا در کنار اسرائیل علیه ایران است.

فراموش نکنید که بولتون فردی بود که پشت تک‌تک شکست‌های امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون قرار داشت. اگر آنگونه بین بولتون و ترامپ دعوا نشده‌بود، بعید نبود که هنوز او را در آن سوی حصارهای کاخ سفید و پنتاگون ببینیم. اما آیا اصلاً چنین مسئله‌ای برای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهانی که تا این اندازه ستیزه‌جو شده‌اند، اهمیتی دارد؟

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی