| کد مطلب: ۱۳۰۷۵

آمادگی نیروهای یمنی برای جنگ طولانی‌مدت در دریای سرخ

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آمادگی نیروهای یمنی برای جنگ طولانی‌مدت در دریای سرخ

شبه‌نظامیان حوثی و حامیان ایرانی آنها بدون توجه به اینکه نتیجه جنگ حماس و اسرائیل چه شود، برای یک جنگ طولانی‌مدت پیرامون دریای سرخ با آمریکا و متحدانش آماده می‌شوند. به گفته تعدادی از افراد آگاه از شرایط منطقه این گروه در یمن در حال تقویت ظرفیت‌های نظامی و دفاعی خود برای استمرار حملات به کشتی‌ها در این آبراه حیاتی است.  به گفته این افراد نیروهای یمنی در حال ایجاد پایگاه‌های مستحکم درون کوهستان هستند تا بتوانند به شکل ایمن‌تر و مؤثرتر موشک‌های خود را پرتاب کنند و همچنین در حال آزمایش کردن قایق‌های بدون سرنشین خود در سطح و زیر سطح دریا هستند.  یکی از مشاوران رهبران پادشاهی سعودی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید عربستان سعودی که با یمن مرز دارد و سالیان درازی در طول یک دهه گذشته با این گروه جنگیده ‌است، به صورت مشخص نگران است که این گروه کابل‌های مهم اینترنت را هدف قرار دهد. در حال حاضر هیچ شاهدی وجود ندارد که چنین برنامه‌ای در دست اقدام باشد یا حوثی‌ها عزمی برای این کار داشته‌باشند.

رشاد علیمی، رئیس حکومت به رسمیت‌شناخته‌شده بین‌المللی یمن که حوثی‌ها با آن مخالف هستند، می‌گوید در شرایطی که اسرائیل با تهدید به حمله به پناهگاه آوارگان فلسطینی در رفح باعث نگرانی گسترده در جامعه جهانی شده‌است، حوثی‌ها و ایران دنبال این هستند که امتیازهایی از آمریکا بگیرند که هیچ ارتباطی با منازعه اسرائیل و حماس ندارد.  به گفته این مقام یمنی خواسته اصلی ایران گرفتن معافیت‌های تحریمی است و مطالبه نیروهای یمنی به رسمیت شناخته شدن به عنوان حکومت مشروع یمن است. علیمی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «این یک رویای استراتژیک برای ایران است.»

ماها یحیی، مدیر اندیشکده مرکز کارنگی خاورمیانه در بیروت می‌گوید که حوثی‌ها و ایران «اهرم فشاری بر تجارت جهانی ایجاد کرده‌اند» و «قدرت ناشی از این اهرم را کسب کرده‌اند.»  وی می‌گوید که آنها به راحتی این اهرم را کنار نمی‌گذارند.  عبدالمالک حوثی، رهبر حوثی‌ها، هفته پیش در سخنرانی خود گفت که انگیزه اصلی آنها تحقیر ایالات متحده آمریکا و اخراج نیروهای آن از منطقه است. این موضوع هدف بلند ایران نیز هست. برای رسیدن به این هدف، براساس اطلاعاتی که بلومبرگ عمدتاً از افراد حاضر در میدان کسب کرده‌است، حوثی‌ها در طول هفته‌های گذشته پایگاه‌هایی را در سه منطقه کوهستانی ایجاد کرده‌اند.  براساس این اطلاعات حوثی‌ها مقادیر زیادی تونل و سنگر در کوهستان‌های استان حجه در مرز عربستان سعودی و مشرف بر دریای سرخ ایجاد کرده‌اند. آنها از مناطق دوردست‌تر برای انبار کردن موشک‌های‌شان استفاده می‌کنند، درحالی‌که از این کوهستان‌هایی که ارتفاع آنها به ۲۰۰۰ متر می‌رسد برای حمله به کشتی‌ها در دریا استفاده می‌کنند.

به اعتقاد رشاد علیمی تنها راهی که برای بازگشت امنیت به دریای سرخ وجود دارد این است که غرب موضع محکم‌تری علیه ایران اتخاذ کند و به گروه‌های ضدحوثی در یمن کمک کند تا آنها را از صنعا اخراج کنند. علیمی می‌گوید: «دیپلماسی و برخورد نرم با ایران جواب نمی‌دهد.»  آمریکا بارها گفته‌است که حوثی‌ها که به فهرست تروریستی واشنگتن بازگشته‌اند، بدون کمک نظامی، اطلاعاتی و فنی سپاه پاسداران ایران توانایی استمرار حملات به کشتی‌رانی در دریای سرخ ندارند.  به گفته منابع امنیتی سعودی و یمنی، صدها نیروی سپاه پاسداران و شبه‌نظامیانی که تحت حمایت ایران هستند با حوثی‌ها برای این حملات همکاری می‌کنند و تعدادی از آنها در حملات اخیر آمریکا و بریتانیا کشته‌شده‌اند.  ایران دخالت در این حملات را تکذیب می‌کند و می‌گوید که حوثی‌ها این حملات را در همبستگی با حماس انجام می‌دهند.  جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته‌است که حملات به حوثی‌ها تا زمانی که توانایی حمله به کشتیرانی در دریای سرخ داشته‌باشند، ادامه خواهد داشت.  اما این رویکرد چالش‌های خودش را دارد و ممکن است باعث شود حوثی‌ها رویکرد تهاجمی‌تری در پیش بگیرند و آتش‌بس جاری با عربستان سعودی و امارات را کنار بگذارند یا حتی باعث وارد شدن به یک رویارویی مستقیم با ایران شود. 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی