| کد مطلب: ۱۰۶۷۷

از جامعه چه خبر؟

farhadi-ali علی فرهادی

عذرخواهی از بازنشسته‌های فرهنگی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با  عذرخواهی از تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۱، از پرداخت ۳۰‌درصد پاداش تا امروز – چهارشنبه - خبر داد و گفت: «بقیه پاداش نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت شود.» علی فرهادی تاخیر در پاداش را به‌خاطر تامین منابع  بیان کرد و گفت: «همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه رویکرد مثبتی نسبت به فرهنگیان دارند و با تلاش آنها و پیگیری مجدد، به‌محض تامین منابع باقی‌مانده، پاداش پایان خدمت بازنشستگان واریز خواهد شد.» او ادامه داد: «معلمان تازه‌استخدام‌شده، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و... بنا بر شایستگی‌هایی که کسب کرده‌اند، در مسیر رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند و نیز تمام اعتراضات بررسی شده و احکام جدیدشان صادر شده است.»

salajeghe سلاجقه

اراضی کشاورزی منشأ ۱۵‌درصد گردوغبارها

سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «۱۵‌درصد میزان گردوغبار و ۳۵‌درصد خسارت ناشی از گردوغبار، از اراضی کشاورزی نشأت می‌گیرد.» به گزارش ایسنا، علی سلاجقه با بیان اینکه آب و خاک منشأ زندگی هستند، افزود: «۲۵‌درصد تنوع‌زیستی در خاک است. بیش از ۹۰‌درصد جانداران از خاک استفاده می‌کنند و بیش از ۹۵‌درصد تغذیه ما از خاک است.» براساس اعلام او، 5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی منشأ گردوغبار در کشور هستند. 7/3میلیون هکتار از این ۵ میلیون هکتار اراضی آبی هستند که منشأ گردوغبار هستند. حدود ۱۵‌درصد میزان گردوغبار کشور از اراضی کشاورزی بوده و ۳۵‌درصد خسارت ناشی از گردوغبار از این اراضی کشاورزی است. با وجود این آمارها پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا این اتفاق افتاده و آیا ما واقعاً کشاورزی علمی بلدیم؟ آیا اینگونه حفاظت از آب و خاک، شایسته کشور است؟ آیا سوء‌مدیریت‌ها که نمی‌تواند تولید در واحد سطح را افزایش دهد، باید باعث افزایش سطح زیرکشت شود و به منابع طبیعی فشار بیاوریم؟

کوروش-اعتماد

آلودگی هوا، پنجمین عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه از سال قبل سازمان بهداشت جهانی از «آلودگی هوا» به‌عنوان عامل خطر پنجم بروز بیماری‌های غیرواگیر ازجمله سرطان‌ها یاد کرده است، گفت: «میزان مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا قابل‌ملاحظه است که باید به آن توجه شود.» کوروش اعتماد با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور رخ می‌دهد، به ایسنا گفت: «سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه جزو سرطان‌های شایع در کشور هستند.» او درباره تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان‌ها، افزود: «آلودگی هوا با سرطان ریه در ارتباط است؛ اما اینکه چه‌میزان قرارگیری در معرض آلودگی هوا ممکن است باعث بروز این سرطان شود، نیاز به انجام مطالعات بیشتر دارد.» او ادامه داد: «بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی، چهار عامل خطر اصلی مرتبط شامل؛ فعالیت فیزیکی پایین، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل دارند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی