| کد مطلب: ۶۸۹۵

ورود تایید صلاحیت‌‏ها به این دوره از انتخابات

عباس آرگون خزانه‌دار هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران:

عباس آرگون خزانه‌دار هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران:

با وجود برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران، حواشی مربوط به آن تمامی ندارد و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که پیش از این در هیچ‌کدام از انتخابات پیشین بخش خصوصی با چنین بلبشویی مواجه نبوده‌ایم. در ارتباط با چرایی این موضوع به سراغ عباس آرگون، خزانه‌دار در هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران رفتیم. او وضعیت کنونی را تشریح کرد و گفت: «اگر فردی ردصلاحیت شده بود، انجمن نظارت بر انتخابات اجازه ورود او به انتخابات را نمی‌داد.»
آرگون در گفت‌وگو با هم‌میهن در پاسخ به این سوال که موضوع ردصلاحیت در انتخابات بخش خصوصی چیست؟ اظهار کرد: «اولین نکته این است که همه باید تابع قانون باشیم و قانونمداری باید محوریت کار باشد و تحت لوای قانون فعالیت کنیم. بخش خصوصی، دولتی و مردمی باید از قانون تبعیت داشته باشند.»
او با اشاره به اینکه در انتخابات ادوار گذشته بحث تایید صلاحیت و استعلام وجود نداشت، افزود: «در دی‌ماه آئین‌نامه اتاق تغییر کرد و به تایید شورای عالی نظارت هم رسید. در این آئین‌نامه پیش‌بینی شده درباره افرادی که می‌خواهند در هیئت‌رئیسه اتاق ایران حضور داشته باشند باید از مراجع مربوطه استعلام به عمل آید. این اتفاق قرار بود ظرف ۱۰ روز کاری انجام شود، در غیراین‌صورت دلیل بر تایید صلاحیت افراد است. این اتفاق رخ داد و در بازه زمانی جوابیه‌ای داده نشده است. با نظر حقوقی و انجمن نظارت بر انتخابات این انتخابات در ۲۸ خرداد برگزار و هیئت رئیسه انتخاب شد و نیروهای جوان و باتجربه کنار هم قرار گرفتند که مقبولیتی هم در بخش خصوصی دارد و رای بسیار خوب و حتی با اکثریت مطلق در این انتخابات انتخاب شدند. با توجه به اینکه روند قانونی انتخابات طی شده باید از آن تبعیت کنیم.»
عباس آرگون گفت: «اگر مشکلی وجود داشت انجمن نظارت بر انتخابات مانع از حضور فرد می‌شدند یا او را تایید نمی‌کردند. وقتی نماینده وزارت صمت در انتخابات حضور دارد می‌توانست مانع از این کار شود. شاید توصیه کرده باشند که فردی کاندیدا نشود، اما توصیه با ردصلاحیت فرق دارد. انجمن نظارت بر انتخابات هم با توجه به مستندات قانونی اجازه برگزاری انتخابات را داده‌ است. مطرح شدن برخی موضوعات در فضای مجازی به فعالیت اتاق و بخش خصوصی آسیب می‌زند. بخش دولتی و خصوصی باید تعامل داشته باشند و بتوانند شرایط کشور را ارتقا دهند. بدنه اجرایی دولت بخش خصوصی است و بسیاری از کارها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. بنابراین باید مشکلات را رفع کرد تا به رشد و توسعه در کشور نائل شویم.»
آرگون درباره آسیب‌های احتمالی که بخش خصوصی و اتاق را تهدید می‌کند، گفت: «موضوع اصلی فعالیت‌ها برنامه هفتم توسعه و دیگر حوزه‌هایی است که بخش خصوص در آن فعالیت دارند و باید بخش خصوصی توان و انرژی خود را روی آن متمرکز کند. بردن متن به حاشیه، انرژی دولت، مجلس و بخش خصوصی را هدر می‌دهد و دچار خدشه می‌کند. بنابراین باید نظارت‌ها طبق قانون و سر موقع انجام شود، ولی وقتی به اجماعی برسد نباید به فضای اعتماد جامعه خدشه وارد کرد. سرمایه اصلی کشور اعتماد مردم است و نباید این اعتماد و اعتبار دچار آسیب شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی