| کد مطلب: ۲۵۳۶

جوانرود آرام شد

ناآرامی‌های چند روز گذشته 7 کشته و حدود 60 زخمی برجای گذاشت

ناآرامی‌های چند روز گذشته ۷ کشته و حدود ۶۰ زخمی برجای گذاشت

جوانرود از توابع کرمانشاه روزهای ناآرامی را سپری کرده است. در تنش‌های روز یک‌شنبه به‌دلیل شلیک گلوله دو نفر جان خود را از دست دادند و در تشییع این دو جان‌باخته، روز دوشنبه پنج نفر دیگر جان خود را از دست دادند. اما از عصر روز دوشنبه جوانرود آرام شد و به‌جز دانشگاه این شهر، در نقاط دیگر شهر تنشی وجود نداشت. فارس در مورد موضوع استفاده یا عدم استفاده از سلاح جنگی در ناآرامی‌های جوانرود نوشت: «آن دو نفر با تیر کلاشینکف کشته شده‌اند. در درگیری‌های ۲۹ آبان نیروهای امنیتی از سلاح جنگی استفاده نکردند. اما در روز ۳۰ آبان پس از پایان مراسم تشییع کشته‌شدگان، عناصری اقدام به تصرف ناحیه مقاومت سپاه و تیپ نیروی زمینی سپاه کردند. ولی نیروهای محافظ این مکان نظامی برای جلوگیری از تصرف انبار مهمات ابتدا چند مرتبه تیر هوایی شلیک کردند و پس از آن مجبور به شلیک به‌سمت مهاجمان شدند». ایرنا، رسانه دولت اما به‌نقل از یک مقام آگاه روایت دیگری از اتفاقات جوانرود داشت و نوشت: «عصر روز یکشنبه تعدادی از آشوبگران اقدام به ایجاد اغتشاش و ناامنی در برخی نقاط شهر جوانرود کردند و درگیری بالا گرفت؛ به‌طوری‌که شاهد حمله آشوبگران به اماکن دولتی و به آتش کشیده‌شدن دو واحد مسکونی در بلوک‌های سازمانی دولتی بودیم. با افزایش درگیری، سه‌نفر از اغتشاش‌گران به‌طرز مشکوکی کشته شدند که این موضوع در دست بررسی است. طی ناآرامی‌های جسته‌و‌گریخته‌ حدود دو ماه اخیر، نیروهای امنیتی و پلیس با خویشتن‌داری و مماشات با آشوبگران برخورد کرده و از سلاح جنگی استفاده نکرده‌اند.»

کسی به‌دنبال تجزیه نیست

ملااحمد بهرامی، نماینده اورامانات در دوره اول مجلس درباره وضعیت چند روز اخیر جوانرود با تاکید بر اینکه به‌رغم تمام اتفاقات رخ‌داده هرگز به‌دنبال تجزیه‌طلبی نیستیم، به هم‌میهن گفت: «یک‌شنبه قبل از غروب در اعتراضات، حاجی عرفان کاکایی که بازنشسته آموزش و پرورش بود و بهاءالدین رئیسی نوجوان ۱۶ساله‌ جان باختند. روز دوشنبه هم در راه برگشت از تشییع پیکر حاجی عرفان‌کاکایی درگیری رخ داد و طی این درگیری‌ها پنج نفر جان باختند و حدود ۶۰ نفر زخمی شدند.» این نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: «با استقرار نیروهای امنیتی در شهر، هیچ‌گونه شلوغی‌ای وجود ندارد. یعنی بعد از ساعت چهار و پنج عصر روز دوشنبه هیچ‌گونه شلوغی در شهر وجود ندارد، چون شهر کاملا تحت حمایت نیروهای نظامی با امکانات‌شان قرار گرفته و ترددها هم تحت کنترل است.» او با اشاره به انتشار حمله برخی به ادارات و اماکن نظامی، افزود: «این خبر بی‌اساس است. مردم به هیچ پایگاهی نزدیک نشدند و در داخل شهر، کنار مسجد خلفا به خانواده جان‌باختگان تسلی‌خاطر می‌دادند که مورد هجوم قرار گرفتند. جانباختگان هم با کلاشینکف کشته شده‌اند.»

کمبود دارو و نبود تجهیزات اهدای خون

ملااحمد بهرامی با اشاره به خواسته‌های مردم و علت اعتراضات در جوانرود، بیان کرد: «اکثر مردم در جوانرود و شهرهای اطراف بی‌کار و کولبر هستند. حتی دو نفر از جان‌باختگان کولبر و کارگر بودند. خواسته و دغدغه مردم، کار و شغل، مهار تورم و بهبود معیشت است. متاسفانه تجزیه‌طلبی یکی از شعارهای نامعقولی است که در برخی از رسانه‌ها منعکس شده است. درخواست ما از مسئولان این است که گزارش و خبرها را طوری تنظیم کنند که باعث جریحه‌دار شدن احساسات هیچ‌کس نشود. بسیاری از شهرستان‌ها در ایران از وضعیت موجود اظهار نارضایتی کردند، اما برخی از شهرها مثل مناطق کردنشین و زاهدان به تجزیه‌طلبی متهم می‌شوند. این یکی از اشتباهات مدیران است و همان روزهای اول به مسئولان استان متذکر شدیم که این حرف‌های حساسیت‌برانگیز را به‌کار نبرند. » او در پاسخ به این سوال که مردم در کنار مسجد خلفا شعار هم دادند؟ گفت: «بله. مردم شعار دادند چون حاجی عرفان یکی از افراد معروف و متدین شهر بوده که زمان بیرون آمدن از مسجد جان باخت، نه در تظاهرات.» این نماینده اسبق مجلس افزود: «تقریبا ۶۰ نفر در بیمارستان بستری هستند و برخی از آنها تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. مصدومان در جوانرود به خون احتیاج داشتند. مردم در صف اهدای خون بودند اما متاسفانه دستگاه بهره‌برداری خون و امکانات برای خون‌گیری وجود نداشت. حالا در بیمارستان با مشکل دارویی روبه‌رو هستیم و از مردم و خیرین خواستیم که این داروها را به ما برسانند. چند نفر وعده دادند که این داروها را به جوانرود می‌رسانند.» ملااحمد بهرامی درباره سن افراد جان‌باخته گفت: «به غیر از حاجی عرفان کاکایی که میانسال و جوهر فتاحی که مسن بود، سن جان‌باختگان بین ۱۷ تا حدود ۳۰ سال است.» این نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: «مناطق کردنشین نسبت به دیگر مناطق کشور دارای محرومیت‌های بسیار اقتصادی، اجتماعی و. . . هستند. بنابراین نگرانی کردها بیشتر است اما هیچ‌کسی قائل به تجزیه ایران نیست. همه دنبال ایرانی آزاد، آباد و پر از عدالت هستیم تا کنار هم زندگی کنیم. همه، فرزندان ایران و این آب و خاک هستیم اما باید میراث پدری سرزمین‌مان بین هم‌وطنان به‌صورت عادلانه تقسیم شود، نه اینکه تعدادی، در حد هزاران میلیارد داشته باشند و جمعیتی کولبر باشند. در شهرستان‌های پاوه، جوانرود و روانسر در طول ۱۲ ماه گذشته بیش از سی چهل کولبر کشته‌ شده است. کولبر یعنی کارگر. کولبران خانواده‌های محرومی هستند و با کشته‌شدن‌شان زنان باید خانواده را با بیچارگی تامین کنند. مردم از این موضوعات نگران هستند و تجزیه‌طلب نیستند. همه برای سرافرازی ملت و کشور دست به دعا برمی‌داریم. امیدواریم مسئولان با عقلانیت وضعیت موجود را مدیریت کنند.» او با تاکید بر موضوع تجزیه‌طلب نبودن مردم مناطق کردنشین، گفت: «در جلسه‌ با مسئولان هم گفتیم هیچ‌کسی از خارج نیامده است و مردم فقط پیگیر دغدغه‌ها و نارضایتی‌های خود هستند. همه مردم منطقه همدیگر را می‌شناسند، اگر کسی دنبال تجزیه‌طلبی است، بگویند، ما طوری با او برخورد می‌کنیم که احتیاج به برخورد مسئولان نباشد.»

برگزاری جلسه شورای تامین استان و شهرستان

ملااحمد بهرامی از برگزاری جلسه‌ای با حضور مردم جوانرود با شورای تامین استان خبر داد و افزود: «دوشنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان شورای تامین استان و شهرستان در جوانرود برگزار شد تا دغدغه‌ها و مشکلات مردم را گوش دهند. حتی گفتیم با توجه به حساسیت‌های مردم کرد، نگرانیم اگر زن یا دختری شعار داده را در خانه‌اش دستگیر کنند. تمام مسئولان نظامی، سیاسی و امنیتی که در این جلسه بودند اهل استان و کرد بودند. امیدوارم به نتایج مطلوب برسیم. چون نگران شرایط موجود هستیم. در جوانرود کمتر از ۱۵ دقیقه پنج نفر کشته و نزدیک به ۶۰ نفر مجروح شدند. مردم منطقه هرگز به‌دنبال مقابله با نیروهای امنیتی نبودند و انتظار داشتند اگر تخلفی صورت گرفته با چشم‌پوشی و بزرگ‌مداری موضوع به جریمه ختم شود، یا برابر قوانین با آن برخورد شود. در نتیجه تقاضای ما از مسئولان مدیریت این شرایط در تمام کشور و به‌ویژه مناطق کردنشین است که با عقب‌افتادگی‌های طولانی‌مدت دست به گریبانند، و اینکه با مردم، با حکمت رفتار کنند. » این نماینده اسبق مجلس گفت: «صددرصد با مسئولان همراه خواهیم شد تا با حکمت به خواسته‌های مردم تمام ایران و منطقه کردنشین رفتار شود. ما خواسته غیرقانونی نداریم و تمام خواسته‌هایمان برابر قانون اساسی است. اگر تمام مردم از نعمات این مملکت برخوردار باشند، بیشتر همراه حکومت می‌شوند. درست مانند دوران جنگ تحمیلی که شهدای بسیاری تقدیم کشور کردند. ما هیچ خواسته‌ای بالاتر از خواسته مردم ایران نداریم و می‌خواهیم همه از ثروت و قدرت کشور به‌صورت مساوی و عادلانه استفاده کنند و تفاوت‌ها از بین برود. »

بررسی موضوعات امنیتی و تحولات در مجلس

یکی از مراجع رسیدگی دقیق به این اتفاقات مجلس است. حال این سوال مطرح است که گزارشی از اتفاقات جوانرود به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسیده است؟ ابوالفضل عمویی، سخنگوی این کمیسیون مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن به این سوال پاسخ داد و گفت: «خیر. این اتفاقات جدیدا رخ داده است و نمایندگان مجلس در حال رسیدگی به حوزه‌های انتخابی هستند. جلسات ما هفته ‌آینده برگزار می‌شود و هنوز دستور جلسه کمیسیون مشخص نیست. اما به‌صورت پیوسته موضوعات امنیتی و تحولات داخلی کشور و سیاست خارجی در کمیسیون امنیت ملی مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد. اما نمی‌توانم نظر بدهم که در مورد جوانرود به‌صورت خاص گزارشی به کمیسیون ارائه می‌شود یا خیر.»

کمیته تحقیق در وزارت کشور تشکیل شد

روز گذشته، احمد وحیدی وزیر کشور، از تشکیل کمیته تحقیق درباره ناآرامی‌های اخیر خبر داد. او دراین باره گفت: «در راستای صیانت از حقوق مردم و حاکمیت قانون «کمیته تحقیق» متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط دولتی و غیردولتی‌ها در وزارت کشور تشکیل شده است.» به گفته وزیر کشور، وظیفه این کمیته پیگیری احقاق حقوق متضررین از حوادث و اغتشاشات اخیر است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی