| کد مطلب: ۲۲۱۶۵

بررسی واکنش ها به اظهارات رئیس جمهور درباره وعده آمریکایی ها برای آتش بس که محقق نشد

از هنیـه تا نصر الله

از هنیـه تا نصر الله

یکی از خطوط رسانه‌ای تخریبی که به دنبال ترور سیدحسن نصرالله با قدرت در تلویزیون و فضای مجازی پیگیری می‌شود، حمله به رئیس‌جمهور و معاون راهبردی اوست. مسعود پزشکیان به این علت هدف حمله قرار می‌گیرد که گفت ایران پاسخ به ترور اسماعیل هنیه را به خاطر وعده‌ای مبنی بر دستیابی به آتش‌بس در غزه از سوی کشورهای غربی عقب انداخت؛

ظریف نیز هدف فحاشی‌هاست به‌خاطر اینکه در جریان مذاکرات هسته‌ای (۱۳۹۴) به خواست جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا از مقامات کشورمان خواست که اعزام کشتی به یمن را به تاخیر بیاندازند. البته هیچ‌کدام از روزنامه‌نویسان و فعالان رسانه‌ای مخالف دولت به این موضوع اشاره نمی‌کنند که چند روز قبل از اعزام این کشتی، هواپیمای حامل کمک‌های ایران به یمن که قصد فرود در فرودگاه صنعا را داشت با یورش جنگنده‌های عربستان مواجه شد و آن‌ها باند فرود را به‌طور کامل بمباران کردند تا هواپیما نتواند به زمین بنشیند.

صحبت ظریف درباره درخواست جامعه جهانی از ایران برای خویشتنداری در برابر ترور هنیه در عوض برقراری آتش‌بس در غزه نیز باعث شد که بار دیگر، او به خیانت متهم شود. مصادیق پیشین خیانت‌های ظریف نیز انعقاد قرارداد برجام و همچنین حضور در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق است. آن‌ها معتقدند که ظریف و پزشکیان فریب غربی‌ها را خوردند و با سنگ‌اندازی در برابر گرفتن انتقام از اسماعیل هنیه، راه را برای ترور سیدحسن نصرالله باز کردند.

ماجرای یک صبوری

همه چیز از آنجایی شروع شد که پزشکیان در جلسه عصر یکشنبه هیئت دولت، در واکنش به ترور سیدحسن نصرالله گفت: «چنین جنایتی بار دیگر ثابت کرد این رژیم جنایتکار به هیچ‌یک از موازین و چارچوب‌های بین‌المللی پایبندی ندارد. ادعاهای سران آمریکا و کشورهای اروپایی نیز که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماماً دروغ بود و فرصت دادن به چنین جنایتکارانی صرفاً آنها را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد.» محمدجواد ظریف نیز در جریان سفر به نیویورک، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته بود: «پس از ترور، جامعه جهانی از ما خواست که به منظور پایان دادن به جنگ غزه خویشتن‌داری کنیم، اما وعده یک توافق آتش‌بس هرگز محقق نشد.»

این پروژه چندوجهی همچنان در صداوسیما، کیهان و فضای مجازی به صورت گسترده در حال اجراست. کیهان در این باره نوشت: «خونخواهی میهمان شهید، حق و مسئولیت ذاتی جمهوری اسلامی ایران است، اما ادای این تعهد حقوقی و عقلانیِ بازدارنده، دو ماه به تاخیر افتاد. این تاخیر، به رژیم صهیونیستی فرصت و جرأت داد تا دور تازه‌ای از جنایات تروریستی را این بار در لبنان مرتکب شود.

چرا مجازات اسرائیل به تاخیر افتاد؟ به خاطر  دو انگاره غلط: اولی، همان که یک هفته قبل بر زبان آقای عراقچی هم جاری شد: «رژیم اسرائیل در غزه در باتلاق گرفتار شده و تصور می‌کنند با گسترش میدان جنگ می‌توانند از بن‌بست خارج شوند. ما کاملاً هوشیار هستیم و در تله آنها نخواهیم افتاد. حرکات آنها از سر استیصال است.» تکرار این ادبیات طی چند ماه گذشته (و در ادوار دیگر) از سوی برخی سیاسیون، امر را بر دشمن صهیونیست مشتبه کرد. اما فریب روانی و تله‌گذاری محاسباتی دشمن، ضلع دومی هم داشت.

آقای پزشکیان دیروز در جلسه دولت خبر داد: «ادعاهای سران آمریکا و کشورهای اروپایی که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماماً دروغ بود و فرصت دادن به چنین جنایتکارانی صرفاً آنها را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد.» آقای ظریف «معاون راهبردی رئیس‌جمهور» هم سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه NBC.NEWS خبر داده بود: «بعد از ترور شهید هنیه، جامعه جهانی [آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی] از ما خواست برای پایان دادن به جنگ غزه خویشتنداری کنیم، اما وعده آتش‌بس محقق نشد.» نویسنده در ادامه یادداشت خود نیز بر این صحبت قدیمی پافشاری می‌کند که همین ساده‌انگاری باعث شد که روحانی و ظریف برجام را بپذیرند و الی آخر.

البته نویسنده به این مسئله که فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله به نام فواد شکر یک روز قبل از هنیه در بیروت ترور شد و اسرائیل هم می‌توانست او را هر جای دیگری هدف قرار بدهد اما تهران را به دلایلی مشخص انتخاب کرد. راهبرد ثابت ترور رهبران مقاومت طی دهه‌های گذشته (۳ رهبر حماس، یک دبیرکل حزب‌الله، یک دبیرکل جهاد اسلامی و...)  نیز مورد اشاره قرار نمی‌گیرد.

پزشکیان در دفتر حزب‌الله:

خون نصر‌الله خواهد جوشید

رئیس‌جمهور روز گذشته با حضور در دفتر نمایندگی حزب‌الله لبنان در تهران، ضمن دیدار با عبدالله صفی‌الدین نماینده این جنبش، به مقام شهید سیدحسن نصرالله ادای احترام کرد. مسعود پزشکیان در دفتر یادبود دبیرکل و فرماندهان شهید مقاومت حزب‌الله نوشت:  

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ‌اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ

درود خداوند بر شهید مقاومت که عمر شریف خود را در راه آزادی مردم فلسطین و مبارزه با صهیونیست متجاوز سپری نمود.

دنیا باید بداند که خون این شهید بزرگوار و همراهانش همچنان خواهد جوشید و در مقابل ظلم و ستم قد علم خواهد کرد و آمریکا و طرفداران رژیم صهیونیست به دنیا نشان دادند که حقوق بشر، کرامت انسان و قوانین بین‌الملل چگونه نقض می‌شود و تروریست‌ها و جنایتکاران به نام طرفداران حقوق انسانی و در مقابل ظلم‌ستیزان و طرفداران مظلومین، تروریست نامیده می‌شوند. ننگ بر این تفسیر و تعبیر حامیان دروغین انسانیت و آزادی باد و مردم عزیز فلسطین و لبنان بدانند که ایران و مردم حق‌طلب همچنان با آنان خواهند ایستاد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی