| کد مطلب: ۲۲۰۵۲

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با CNN:

جنایات اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند

جنایات اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند

گروه خبر: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در جریان سفر به نیویورک با شبکه تلویزیونی CNN گفت‌وگو کرد که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره حملات گسترده و تشدید تنش‌ها در لبنان گفت:«آنچه الان در لبنان اتفاق می‌افتد و ما در خبرها شنیدیم، قبل از اینکه بگوییم حزب‌الله می‌خواهد جواب بدهد یا نه، یک فاجعه انسانی است. رژیمی که آمریکا و کشورهای اروپایی از او پشتیبانی می‌کنند، در مقابل دیدگان دنیا، دست به جنایت‌هایی می‌زند که از نظر حقوق بشری و قوانین بین‌المللی هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. قبل از اینکه حزب‌الله بخواهد به این حملات جواب بدهد، سازمان ملل و کشورهایی که ادعای حقوق بشر می‌کنند، باید رژیم صهیونیستی را وادار کنند که سر جای خود بنشیند. حزب‌الله با رژیمی روبه‌روست که تا بن دندان مسلح است و آمریکا برای پشتیبانی از او کشتی‌های هواپیمابرش را به اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه آورده و از او دفاع می‌کند؛ این از نظر انسانی و از نظر حقوق بشری غیرقابل قبول است که کشوری ادعا کند باید دموکراسی، حقوق بشر و آزادی در دنیا حاکم باشد، اما از رژیمی پشتیبانی کند که انسان‌ها و بچه‌ها و پیرها را می‌کشد.»

او ادامه داد:«به‌عنوان یک انسان فارغ از اینکه چه باوری داشته باشم می‌گویم که هر انسانی در دنیا وقتی چنین فجایعی را از چنین آدم‌هایی ببیند، شرمنده می‌شود؛ شرمنده از انسانیت و واقعیت‌های تلخی که اتفاق می‌افتد. برای آدم‌هایی که هیچ قدرت متعارفی ندارند و فقط حاضرند جان‌شان را برای تمامیت و حفظ کشورشان بدهند، این یک فاجعه است.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا به حزب‌الله توصیه می‌کنید خود را کنترل کند، چون می‌دانیم ایران روی حزب‌الله نفوذ زیادی دارد، اظهار کرد:«باید کنار حزب‌الله بایستیم. طبیعتاً از حزب‌الله نمی‌توان انتظار داشت به تنهایی در مقابل رژیمی که از طرف آمریکا و اروپا پشتیبانی می‌شود، بایستد، در نتیجه باید به صورت جمعی نسبت به این مسئله تصمیم‌گیری کنیم.»

او همچنین در پاسخ به اینکه اسرائیل مدعی است حملات او واکنشی به حملات حزب‌الله است، ‌بیان کرد:«همین امروز در سازمان ملل می‌گفتند که رژیم صهیونیستی ۲۰۰ نفر از نیروهای سازمان ملل را در غزه کشته است، با این وصف حرف‌هایی را که رژیم صهیونیستی می‌زند، چه کسی باور می‌کند. حزب‌الله هر قدر هم قدرت داشته باشد، هر قدر هم موشک بزند، اینها هر چه هم ادعا کنند، چند نفر در رژیم صهیونیستی کشته شده است که این‌طور بیاید و مردم عادی را بکشد.»

پاسخ مناسب می‌دهیم

او همچنین درباره این موضوع که اسرائیل مدعی است حملات او واکنشی به حملات حزب‌الله است، اظهار کرد:«آیا شما این حرف را باور می‌کنید!؟ در غزه همین رژیم صهیونیستی چقدر آدم کشته، بیش از ۴۱ هزار آدم را کشتند. در مقابل با رژیم صهیونیستی که زن و بچه، پیر و جوان و مدرسه و درمانگاه را بمباران می‌کند، چه کردند؟ از آن‌ها چند نفر مرده‌اند که اینها این همه آدم را در آنجا قتل‌‌عام می‌کنند؟ بچه‌ها و زن‌ها و پیرها مگر آدم کشته‌اند؟ کسی که در بیمارستان بستری است مگر آدم کشته است؟ همین امروز در سازمان ملل می‌گفتند که رژیم صهیونیستی ۲۰۰ نفر از نیروهای سازمان ملل را در غزه کشته است، با این وصف حرف‌هایی را که رژیم صهیونیستی می‌زند، چه کسی باور می‌کند. حزب‌الله هر قدر هم قدرت داشته باشد، هر قدر هم موشک بزند، اینها هر چه هم ادعا کنند، چند نفر در رژیم صهیونیستی کشته شده است که این‌طور بیاید و مردم عادی را بکشد».

پزشکیان تاکید کرد:«رژیم صهیونیستی ترور که می‌کند، به کشورهای دیگر که حمله می‌کند، هر کجا که دلش خواست می‌رود و انسان‌ها را آنجا راحت می‌کشد، امروز بزرگترین تروریست دنیا همین رژیم صهیونیستی است. شما تعداد کسانی که رژیم صهیونیستی هر روز با موشک و پهپاد و آدم‌های خودش ترور می‌کند حساب کنید، ببینید چند نفر است؟ در ایران در روز اول ریاست‌جمهوری بنده، در شب تحلیف آمدند اسماعیل هنیه را در ایران ترور کردند. کدام قانون و چارچوب حقوقی بین‌المللی اجازه چنین کاری را می‌دهد. تروریست واقعی اینها هستند، اما همین‌ها به کسی که می‌خواهد از مملکت و سرزمین‌اش دفاع کند، می‌گویند تروریست. اعداد و ارقام واضح هستند و جای اختلاف و دعوا باقی نمی‌گذارند، اعداد و ارقام را مقایسه کنند، ببینند چقدر اینها ترور کردند و چقدر آنهایی که اینها می‌گویند تروریست هستند، از اینها آدم کشته‌اند، آن وقت می‌شود به دنیا گفت چه کسانی تروریست و ضدحقوق بشر هستند! چه کسانی انسانیت را زیر پای خود گذاشتند و ارزشی برای انسانیت قائل نیستند. امروز دنیا این وضعیت را می‌بیند و متأسفانه با این وجود برخی دولت‌ها از رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند، قدرت‌ها از صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند؛ قدرت‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند و این شرم‌آور است.

جمهوری اسلامی ایران گفته که حق خود برای پاسخ به شهید کردن اسماعیل هنیه را محفوظ نگه می‌دارد، آیا این به معنای آن است که شما حتماً به نحوی به این اقدام پاسخ خواهید داد؟ رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: «اگر سازمان‌های بین‌المللی نتوانند این رژیم متجاوز را سر جایش بنشانند و اجازه دهند دولتی که امکانات و قدرت در دستش است، هر وقت و هرجا دلش خواست هر کاری کند و هیچ‌کس هم جلویش را نگیرد، طبیعتاً ما پاسخ مناسب را خواهیم داد.»

باید مسائل منطقه را حل کنیم

او در پاسخ به سوال دیگری درباره بهبود روابط ایران با همسایگان و اینکه آیا بنا دارید از نفوذ خود برای کنترل حملات حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی استفاده کنید هم تصریح کرد:«اصل بی‌ثباتی که در منطقه ایجاد می‌شود، به خاطر رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی آدم نکشد و ترور نکند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. آمریکا از رژیم صهیونیستی پشتیبانی نکند، رژیم صهیونیستی مردم را از خانه‌هایشان و سرزمین‌شان بیرون نکند، بعد ببینیم حوثی‌ها و حزب‌الله و حماس و یا اینهایی که می‌گویید، چه مداخله‌ای خواهند کرد. اگر رژیم صهیونیستی دست از این جنایات بردارد، تصور می‌کنم خیلی از زمینه‌هایی که شما می‌گویید باعث ناامنی هستند، خودبه‌خود حذف خواهند شد. اینکه چگونه خواهیم توانست با همسایگان رابطه‌مان را اصلاح کنیم، خیلی ساده است. با همسایه‌هایمان که دعوا نداریم، امنیت ما امنیت آنهاست و امنیت آنها هم امنیت ماست. ما هیچ فکری برای اینکه در یک کشوری ناامنی ایجاد شود نداریم و اصلاً چنین چیزی به ذهن ما خطور نمی‌کند، برای اینکه اگر کشورهای همسایه ما ناامن شوند، قطعاً فردا کشور ما هم ناامن خواهد شد.»

رئیس‌جمهور عنوان کرد: «باید دست به دست هم دهیم، و مسائل منطقه را حل کنیم، نه‌تنها بحث ناامنی، تروریسم، بلکه مسائل محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی را باید با هم حل کنیم. ما اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم مشکلات‌مان را حل کنیم و این کار را شروع کردیم. اینجا با سران چند کشور دیدار و گفت‌وگو کردیم و با سران کشورهای دیگری نیز دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت. حتماً به همه کشورهای منطقه و همسایه خواهیم رفت، صحبت خواهیم کرد و آنها را دعوت به همکاری می‌کنیم. حریم و تمامیت ارضی آنها برای ما محترم است و حریم ما و تمامیت ارضی ما هم باید برای آنها محترم باشد. ارتباطات علمی و اقتصادی و فرهنگی، زیست محیطی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل چیزهایی است که ما می‌توانیم با همدیگر به مشارکت بگذاریم و به همدیگر کمک کنیم. می‌خواهیم با هم جامعه‌ای درست کنیم که همین شعار امسال صلح و توسعه سازمان ملل را در آن در عمل اجرایی کنیم. متأسفانه خیلی از این شعارهایی که در این تریبون‌ها داده می‌شود، صرفاً حرف است، در حضور آدم یک چیزی می‌گویند و پشت سر، کار دیگر می‌کنند.»  

«حوثی‌ها فراتر از واکنش به حملات اسرائیل به غزه، چند سال است که در منطقه ناامنی ایجاد می‌کنند و باعث اختلال در ترافیک دریایی و کاهش درآمد برخی کشورها مثل مصر شده‌اند و این کارها را با پشتیبانی ایران انجام داده‌اند، آیا کمک خواهید کرد این وضعیت اصلاح شود؟»

او درپاسخ به این سوال گفت:«ما که این کار را نکردیم، ما با هر کس که با ما همکاری کند، همکاری می‌کنیم. ایران با آنها ارتباط دارد، با حزب‌الله هم ارتباط دارد به خاطر اینکه تحت فشار هستند. به همان‌ها هم زور می‌گویند و می‌خواستند آنها را از خانه و کاشانه‌شان بیرون کنند و آنها از خودشان دفاع می‌کردند. اما اینکه اینها بخواهند آبراه‌ها را ناامن کنند، از نظر ما غیرقابل قبول است. در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره این مسئله ندارم، اما به نظر من اگر رژیم صهیونیستی دست از این کارهایی که در منطقه می‌کند، بردارد، وضعیت تغییر می‌کند. امروز حتی کشورهای دیگری مثل عربستان سعودی دارند مذاکره می‌کنند و دعوایی ندارند، دارند مشکلات خودشان را حل می‌کنند. ما می‌توانیم با گفت‌وگو مشکلات را حل کنیم، با اسلحه نمی‌شود مشکل را حل کرد، کاری که آنها قبلاً می‌کردند این بود که هر روز سر آنها بمب می‌ریختند. آدم اجیر کرده بودند و می‌خواستند آنها را مجبور به آن چیزی کنند که خودشان می‌خواستند، حوثی‌ها هم از خودشان دفاع می‌کردند، اما الان نشسته‌اند گفت‌وگو می‌کنند و می‌توانند با گفت‌وگو مشکلات را حل کنند.ما خیلی از مسائل را می‌توانیم با گفت‌وگو حل کنیم. اصلاً معنی ندارد انسان با انسان دعوا کند. نباید حق یکدیگر را تضییع کنند، اما اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی می‌کند باید جلویش ایستاد.»

رئیس‌جمهور تصریح کرد:«قدرت‌های بزرگ الان در منطقه پایگاه‌های متعدد دارند. نفت و منابع و معادن و امکانات را می‌برند. شما تصور کنید اگر نفت و گاز در این منطقه نبود آیا دیگر دعوا می‌شد، کسی می‌آمد بگوید که ما از این و یا از آن یکی دفاع می‌کنیم. منابعی که در منطقه هست، منطقه را تبدیل کرده به سرزمینی که مثل آتش است و انسان‌ها را به جان هم انداخته‌اند، تا یک عده این منابع را بردارند و ببرند، اما حاصل این منابع برای کشورهای منطقه چیست، جنگ است و خونریزی.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی