| کد مطلب: ۱۸۴۷۹

اتحاد در اردوگاه جمهوری‌خواه و ناامیدی در میان دموکرات‌ها حاکم شده است

اطمینان ترامپ، شک‌وتردید بایدن

اطمینان ترامپ، شک‌وتردید بایدن

پس از مشخص شدن نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، تحرکات در اردوگاه دموکرات‌ها نیز برای تعیین تکلیف کاندیدای نهایی ادامه دارد. دونالد جی ترامپ پس از ترور نافرجامش در پنسیلوانیا، قهرمانانه وارد کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی، ویسکانسین شد و تکلیف گزینه خود برای معاون اول رئیس‌جمهور را هم مشخص کرد. از سوی دیگر، در اردوگاه آبی دموکرات‌ها، شک و تردید برای اعتماد کردن به جو بایدن هشتادویک‌ساله، گریبان این حزب را رها نمی‌کند. بایدن قاطعانه می‌گوید که می‌ماند و همانطور که ترامپ را در ۲۰۲۰ شکست داد، در ۲۰۲۴ نیز همین پیروزی را تکرار می‌کند.

اما منتقدانش معتقدند که او شرایط ذهنی و جسمی حضور در این رقابت را ندارد و حتی اگر پیروز شود، با این وضعیت نمی‌تواند ایالات متحده را اداره کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است تنها در صورتی که پزشکان به او بگویند از رقابت کنار خواهد کشید.

افزایش حمایت جمهوری‌خواهان از ترامپ

کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه تا ۱۸ جولای (امروز ۲۸ تیر) در میلواکی ادامه دارد. در جریان سخنرانی چهره‌های جمهوری‌خواه، ترامپ مورد حمایت نیکی هیلی و ران د‌سانتیس رقبای پیشین خود قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند که ترور ناموفق ترامپ، باعث ایجاد وحدت در اردوگاه جمهوری‌خواهان شده است. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد یکی از رقبای ترامپ بود که پس از شکست در انتخابات درون‌حزبی از رقابت کنار کشید.

ران دسانتیس فرماندار فعلی ایالت فلوریدا نیز پیش از این و در جریان آغاز رقابت‌های مقدماتی، به نفع ترامپ انصراف داد. دسانتیس اقبال بالایی در نظرسنجی‌های انتخاباتی نداشت. حمایت هیلی از ترامپ جنجال‌برانگیز شد چراکه این سیاستمدار جمهوری‌خواه در جریان رقابت‌های درون‌حزبی، حملات بی‌امانی نسبت به ترامپ می‌کرد. او پیش از این بایدن و ترامپ را منفورترین سیاستمداران آمریکا خوانده بود. او اما مدتی قبل در اظهارنظری اعلام کرد که بایدن فاجعه است و به ترامپ رای خواهد داد.

هیلی در سخنرانی خود از هوادارانش خواست تا برای غلبه بر جو بایدن دموکرات و برای صلاح ملت به ترامپ رای دهند و گفت: «شما ممکن است در زمان رای دادن به ترامپ صددرصد با او موافق نباشید. اما باید به خاطر ملت به او رای دهید.» هیلی در خصوص سیاست آمریکا در قبال ایران و خاورمیانه نیز اظهار داشت: «ترامپ ما را از توافق هسته‌ای احمقانه با ایران خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد. درمقایسه، جو بایدن، تحریم‌ها علیه ایران را برداشت. او به ایران التماس کرد به توافق هسته‌ای برجام برگردند. بایدن در افغانستان تسلیم شد. بایدن همه نشانه‌های ضعف را ارسال کرد. حماس هنوز آمریکایی‌ها را نگه داشته است اما بایدن اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهد. میان اسرائیل و حماس، دونالد ترامپ درباره اینکه چه کسی دوست و چه کسی دشمن است، شفافیت دارد.»

دسانتیس نیز در سخنرانی خود، از ترامپ اعلام حمایت کرد و سیاست‌های بایدن و حزب دموکرات در حوزه‌های مهاجرت، آموزش و هویت‌یابی جنسیتی را مورد حمله قرار داد. دسانتیس گفت که بایدن یک رهبر شکست‌خورده است و توانایی انجام وظایفش را ندارد. فرماندار فلوریدا تاکید کرد: «ترامپ از آمریکا دفاع می‌کند، او را دادگاهی کردند، تحت تعقیب قرار گرفت و تقریباً جان خود را از دست داد. ما نمی‌توانیم او را ناامید کنیم.»

بیم و امید در اردوگاه آبی‌رنگ

بایدن قصد کناره‌گیری ندارد و اردوگاه دموکرات‌ها نیز دو تکه شده است. او هم حامیان قدرتمندی دارد و هم در نقطه مقابل، بر تعداد منتقدانش افزوده می‌شود. به گفته کارشناسان، نظر حامیان مالی دموکرات‌ها در این مسئله بسیار مهم است. چراکه تامین هزینه‌های بالای کمپین‌های انتخاباتی و نفوذ حامیان مالی، در این روند تاثیر بالایی دارد.

بایدن در گردهمایی سالانه انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان در لاس وگاس، نوادا برای راهیابی دوباره به کاخ سفید با تمام قوا در انتخابات ۵ نوامبر، اعلام آمادگی کرد. این اولین سخنرانی عمومی بایدن بعد از تیراندازی به سوی ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان این سخنرانی، به انتقاد از سیاست‌های ترامپ و همچنین عملکرد دولت او در جریان همه‌گیری کرونا پرداخت.

گفته می‌شود که کمپین بایدن تا پیش از ترور نافرجام ترامپ در پنسیلوانیا، انتقاد شدید از نامزد جمهوری‌خواهان و معرفی وی به عنوان تهدیدی برای دموکراسی آمریکا، ناتوانی او در پذیرش شکست در انتخابات ۲۰۲۰ و اتهامات کیفری‌اش بود. اما از بعد از این حادثه، تلاش می‌کنند روی وحدت سیاسی تمرکز بیشتری داشته باشند.

بایدن چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «اگر پزشکان به من بگویند که مشکل سلامتی دارم، برای ادامه حضور در رقابت‌ها تجدیدنظر می‌کنم.» دموکرات‌ها امیدوارند تا پیش از برگزاری کنوانسیون ملی این حزب در شیکاگو (۱۹ تا ۲۲ آگوست – ۲۹ مرداد تا ۱ شهریور) تکلیف ماندن یا رفتن بایدن مشخص شود.

اتهام به ایران برای ترور ترامپ

با توجه به صدور فرمان ترور سردار سلیمانی توسط دونالد ترامپ، گمانه‌زنی‌ها و اتهام‌هایی مبنی بر هدایت این ترور از سوی ایران مطرح شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ضمن تکذیب این ادعا گفت: «جمهوری اسلامی ایران در پیگرد قضایی ترامپ به دلیل نقش مستقیم او در جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصمم است، اما هرگونه مداخله در حمله مسلحانه اخیر علیه ترامپ و یا ادعاها در مورد قصد ایران برای چنین اقدامی را قویاً رد می‌کند و چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی می‌داند.»

فرزند ترامپ نیز در این باره گفت: «فکر می‌کنم این یک نوع تایید بزرگ است. وقتی طرف‌هایی مانند ایران می‌خواهند شما را حذف کنند، احتمالاً به این معنی است که (ترامپ) برای آمریکا خوب است و برای ایران بد. این ممکن است بزرگترین تایید سیاسی باشد. اما توانایی‌های آن‌ها بسیار بیشتر از یک بچه تفنگ به دست است.»

ترامپ: اگر تقلب نمی‌کردند با ایران به توافق می‌رسیدم

رسانه آمریکایی بلومبرگ به تازگی مصاحبه‌ای اختصاصی با ترامپ منتشر کرده است که گفته می‌شود، مربوط به پیش از مناظره اول او و بایدن است. ترامپ در این مصاحبه ضمن تکرار ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰، به دستاوردهای مختلف خود به‌خصوص در عرصه سیاست خارجی و مسائل مربوط به ایران، چین، روسیه و کره‌شمالی پرداخت.

ترامپ درباره ایران گفت: «بایدن یک احمق است. او روسیه و چین را مجبور به اتحاد کرد. سپس آن‌ها به ایران ملحق شدند و بعد به سوی کره‌شمالی رفتند. آن‌ها به هیچ‌کس دیگری نیاز ندارند. آن‌ها با تمامی رؤسای‌جمهور دیگر از جهان سود بردند. با من، هیچ‌کس از جهان سود نبرد. ایران ورشکسته بود. ایران هیچ پولی نداشت.»

ترامپ در ادامه، بار دیگر ادعا کرد: «آن‌ها باید معامله می‌کردند. اگر انتخابات تقلبی نبود، آن‌ها ظرف یک هفته، یک معامله می‌کردند. من به یک معامله می‌رسیدم و اساس معامله این بود که هیچ سلاح هسته‌ای در کار نباشد. من به توافق هسته‌ای با ایران پایان دادم که انجام دادن آن بسیار مهم بود. این احمقانه‌ترین توافق بود. من آن را پایان دادم و بایدن با این توافق هیچ کاری نکرده است.» او در ادامه مدعی شد که در دوران او، ایران پولی برای حمایت از گروه‌های مقاومت منطقه در اختیار نداشت.

شرایط به ضرر بایدن و به نفع ترامپ است

hqnejizD_400x400

رحمن قهرمانپور، تحلیلگر کمپین‌های انتخاباتی درباره وضعیت فعلی نامزدهای انتخاباتی آمریکا به «هم‌میهن» گفت: «بخشی از مردم آمریکا، به طور حزبی رای می‌دهند. شرایط هر چه باشد، رای بخشی از مردم آمریکا به طور سنتی میان دموکرات و جمهوری‌خواه تقسیم می‌شود. اما در حال حاضر شکاف‌هایی درون طرفداران احزاب نیز به وجود آمده است. جمهوری‌خواهان سنتی فعلاً تمایلی برای رای دادن به ترامپ ندارند. جناح مترقی دموکرات‌ها نیز منتقد سیاست‌های بایدن هستند. در این میان، رقابت بیشتر بر سر آرای مردد و آرای لحظه آخری است که مسائل مختلف بر آن تاثیر می‌گذارد. مسئله دادگاه ترامپ، یکی از این مسائل است.

براساس نظرسنجی‌ها، ۱۳ درصد می‌گویند دادگاه ترامپ نشانه مظلومیت او و نتیجه پرونده‌ای است که دموکرات‌ها برای او ساختند. اما حدود ۶۰ درصد نیز معتقدند که ترامپ مجرم است و انتظار محکومیت او را دارند. بحث و رقابت اصلی بر جذب آرای مردد است. بخشی از آرای مردد، پس از مناظره اول که بایدن در آن ضعیف ظاهر شد، به خاطر وضعیت سلامتی او دچار تردید شدند. اما در طرف مقابل، پس از ترور ناموفق ترامپ وضعیت او بهتر شده و اقبال بیشتری در میان رای‌دهندگان مردد پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «نکته مهم دیگر، وجود نامزد سومی به نام رابرت کندی است. نامزد مستقل و سوم، در ظاهر امر از سبد آرای هر دو نامزد برمی‌دارد. اما تجربه انتخابات ۱۹۹۲ آمریکا نشان می‌دهد که وجود نامزد سوم قوی، بیشتر به ضرر دموکرات‌ها تمام می‌شود. کندی پیش از این ترامپ را به چالش کشیده بود چراکه نامزد جمهوری‌خواهان مطرح می‌کرد من نامزد خارج از سیستم سیاسی هستم. کندی گفت که ترامپ چهار سال رئیس‌جمهور آمریکا بوده و نمی‌تواند بگوید که بخشی از این سیستم نیست. در حال حاضر و با این سوءقصد ناموفق، ترامپ شرایط بهتری پیدا کرد. حالا کمپین او می‌تواند به این سمت برود که صحبت کندی را خنثی و مطرح کند که او در حلقه درونی قدرتمندان و سیاستمداران فاسد نبود و به همین دلیل هدف قرار گرفت. بنابراین، وضعیت به ضرر بایدن است و هر چه می‌گذرد نیز این شرایط بدتر می‌شود. باید ببینیم آیا دموکرات‌ها ریسک می‌کنند که نامزد دیگری را وارد انتخابات کنند یا نه.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی