| کد مطلب: ۱۴۸۹۹

بررسـی روایت‌های رسمی و واکنش‌های بین‌المللی به درگیری هوایی اصفهان

صدای صبح جمعه

صدای صبح جمعه

گروه خبر: بامداد روز گذشته صدای تیراندازی سنگین و انفجار در اصفهان شنیده شد. با توجه به حمله بامداد یکشنبه گذشته و تهدید مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر پاسخ به عملیات ترکیبی ایران، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که شاید حمله‌ای نظامی رخ داده باشد. مقامات رژیم تل‌آویو تا زمان تنظیم این گزارش واکنشی به این حادثه نشان ندادند. بقایای یک موشک ناشناس نیز در عراق پیدا شد که برخی رسانه‌ها آن را مشابه موشک اسرائیلی بلک‌اسپارو دانسته‌اند. دقایقی پس از ساعت ۶ صبح روز گذشته صدای مشابهی در غرب تبریز و حوالی منطقه وادی رحمت نیز شنیده شد. پیگیری رسانه‌های محلی حاکی از شلیک پدافند هوایی به شیء مشکوک بوده و هیچ انفجاری در تبریز رخ نداده است.

اظهارنظرهای مقامات ارشد نظامی حاکی از مشاهده شیء ناشناس در آسمان اصفهان و تیراندازی سیستم‌های پدافندی بود. تا زمان تنظیم این گزارش، امیرسرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران بالاترین مقام نظامی کشور بوده که درباره این موضوع اظهارنظر کرده است.

حادثه اصفهان بیش از تبریز مورد توجه قرار گرفت. اظهارنظرها نیز به فعال شدن پدافند اصفهان مربوط می‌شود. مشخص نیست که اشیاء مشکوک به‌طور دقیق در چه منطقه‌ای به پرواز درآمدند اما برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند که پدافند پایگاه هشتم شکاری فعال شده است.

براساس اعلام مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، بامداد روز گذشته پروازهای تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند. این محدودیت‌ها پس از چند ساعت برداشته شد.

حملات موازی

گزارش‌های ابتدایی حاکی از هدف قرار گرفتن بغداد و سایر شهرهای عراق نیز بود. گزارش‌هایی نیز از شنیده شدن صدای انفجار در استان بابل عراق منتشر شد. اما عصر روز گذشته وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد.

صبح روز گذشته چند سایت پدافند هوایی در جنوب سوریه نیز مورد هدف قرار گرفت که وزارت دفاع این کشور با صدور بیانیه‌ای این حمله و وقوع خسارت را تائید کرد.

امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌ها خسارتی نداشتند

وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به حادثه اصفهان واکنش نشان داد. به گزارش تسنیم، امیرعبداللهیان گفت: «حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند؛ درحالی‌که ریزپرنده‌های ساقط‌شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند.»

امیرعبداللهیان پیش از این در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان اعلام کرد که واکنش ایران به ماجراجویی احتمالی اسرائیل شدید خواهد بود. وزیر خارجه کشورمان گفت: «در صورتی که رژیم اسرائیل دوباره دست به ماجراجویی بزند و علیه منافع ایران اقدام کند، پاسخ بعدی ما فوری و در سطح حداکثری خواهد بود.»

سرلشکر موسوی: تیراندازی به شی‌ء مشکوک پرنده

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در گفت‌وگویی با دفاع‌پرس – زیرمجموعه بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های مقدس وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح – توضیحاتی درباره صدای انفجار در اصفهان ارا‌ئه کرد.

موسوی گفت: «انفجار صبح امروز [دیروز] در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضدهوایی به شیء مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است. کارشناسان مربوطه در حال بررسی ابعاد موضوع می‌باشند که پس از دریافت نتیجه، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.»

صدای انفجار در چند نقطه اصفهان

آن‌طور که رسانه‌های داخلی گزارش دادند، حوالی ساعت ۴ صبح صدای چند انفجار در شهر اصفهان شنیده شد. شدت صدای این انفجارها به اندازه‌ای زیاد بوده که شهروندان در شمال شهر اصفهان از شدت انفجار از خانه بیرون آمدند. در همان زمان گزارش شد که صدای انفجار از شرق اصفهان نیز شنیده شد که گمانه‌زنی رسانه‌ها حاکی از آن است که این صدا به سامانه‌های پدافندی اختصاص داشته است.

گمانه‌زنی‌های ابتدایی از منابع محلی بر این مبنا بود که احتمالاً اتفاقاتی در پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش یا فرودگاه اصفهان که نزدیک قهجاورستان قرار دارد، افتاده است. سایت راداری پدافند اصفهان نیز یکی از نقاطی بود که به‌عنوان یکی از اهداف احتمالی از آن نام برده می‌شد.

اما پیگیری رسانه‌ها نشان داد که اخبار مربوط به انفجار یا اصابت موشک در اصفهان صحت ندارد و صدا مربوط به شلیک سامانه‌های پدافندی است. اخبار و اظهارنظرهای ابتدایی از پرواز ریزپرنده‌ها و واکنش تسلیحات پدافندی خبر می‌داد.

سخنگوی سازمان فضایی کشور ساعت هفت و پنج دقیقه صبح دیروز در شبکه ایکس (توئیتر) خبر از پرواز ۳ کوادکوپتر در اصفهان داد. رسانه‌ها ساعاتی پس از این اتفاق گزارش دادند که وضعیت در اصفهان عادی است.

نگرانی از هدف قرار گرفتن سایت‌های هسته‌ای

با توجه به استقرار برخی سایت‌های هسته‌ای مثل تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی‌روشن (نطنز) یا کارخانه یوسی‌اف اصفهان، نگرانی‌هایی از بابت هدف قرار گرفتن این نقاط نیز وجود داشت. اما صبح روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که هیچ‌یک از تأسیسات هسته‌ای ایران آسیب ندیده است.

به گزارش فارس، آژانس در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما تایید می‌کنیم که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است و از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم. تکرار می‌کنیم که تأسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف اقدامات نظامی قرار بگیرند. ما همچنان از همه می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان بدهند.»

مقامات صهیونیست چه گفتند؟

هیچ مقام رسمی‌ای از رژیم تل‌آویو تا زمان تنظیم این گزارش، اظهارنظری راجع به وقایع اصفهان و تبریز نکرده است. البته این مسئله مسبوق به سابقه بوده و اسرائیل مسئولیت هیچ نوع عملیاتی که در خاک ایران انجام داده را تاکنون نپذیرفته است.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل شاید تنها مقام رسمی این رژیم باشد که در این خصوص اظهارنظر کرده است. اظهارنظر بن‌گویر در یک کلمه و یک پست در شبکه ایکس (توئیتر) خلاصه شد: «مسخره!» 

شبکه الجزیره عربی در گزارشی زنده از تل‌آویو، واکنش بن‌گویر را به نمایندگی از جناح راست افراطی اسرائیل دانست که اعتقاد دارند نتانیاهو باید به حمله ایران پاسخی محکم بدهد. البته نتانیاهو خود از همین جناح آمده اما در حال حاضر مسئولیت بر عهده اوست و به‌شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار قرار دارد. چراکه انتخابات اسرائیل در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و با توجه به بی‌ثمر بودن جنگ در غزه و نامشخص بودن سرنوشت اُسرای اسرائیلی احتمال شکست او وجود دارد.

به همین دلیل دست به عصا تصمیم می‌گیرد.  آنچه از جانب بنیامین نتانیاهو نقل شده، مربوط به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل است.

به گزارش شبکه خبر، این شبکه از نخست‌وزیر اسرائیل نقل کرده است که تل‌آویو به دنبال جنگ با ایران نیست. براساس گزارش این شبکه، اسرائیل ثابت کرد که قادر به نفوذ به عمق ایران است اما در حال حاضر ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان دارد.

برخی رسانه‌ها از صدور دستورالعملی خطاب به وزرای کابینه نتانیاهو برای خودداری از اظهارنظر راجع به این حوادث خبر می‌دهند.

هاآرتص: هیچ

قدیمی‌ترین روزنامه عبری‌زبان، حمله منسوب به اسرائیل را هیچ توصیف کرد. روزنامه هاآرتص نوشت: «حمله خاموش اسرائیل به اصفهان نشان داد که نتانیاهو هیچ راهبردی در قبال ایران و غزه ندارد! نتانیاهو با صحبت درباره تهدید ایران سروصدا کرد اما وقتی لحظه حقیقت فرا رسید، چیزی برای گفتن نداشت.» 

روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز صبح دیروز خبر از آماده‌باش کامل و سطح بالای سیستم‌های پدافند هوایی اسرائیل برای مقابله با پاسخ احتمالی ایران داد. اخبار حاکی از اختلال و لغو برخی پروازها به فرودگاه‌های اسرائیل به خاطر نگرانی از وقایع بعدی است.

آمریکا: دخالتی نداشتیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بالاترین مقام این کشور محسوب می‌شود که واکنشی هرچند کوتاه و مبهم، به این مسئله نشان داد. به گزارش انتخاب، بلینکن که در ایتالیا به سر می‌برد، در مواجهه با خبرنگاران، از پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه؟ گفت: «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

دو مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تائید کردند که عملیات اسرائیل روز پنجشنبه به اطلاع واشنگتن رسید. اما آمریکا نه این واکنش را تائید کرد و نه چراغ سبزی نشان داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از این مقامات مطرح کرده است که هدف این حمله سایت‌های هسته‌ای نبوده است. یکی دیگر از آنان نیز مطرح کرد انتظار آمریکا این بود که اسرائیل تأسیسات غیرنظامی یا هسته‌ای را هدف قرار ندهد. 

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا نیز واکنشی به این حادثه نشان داد. براساس این گزارش، پیتر استانو، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشرشده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

موشک‌های ناشناس

برخی رسانه‌ها روز گذشته تصاویری از بقایای چند موشک در خاک عراق و نزدیک به مرز ایران منتشر کردند. گفته می‌شود که این بقایا متعلق به موشک بلک‌اسپارو بوده که به اسرائیل تعلق دارد.

روایت رسمی از این موضوع تا زمان تنظیم این گزارش منتشر نشده اما بعضی گزارش‌ها حاکی از این است که این موشک‌ها پیش از ورود به حریم هوایی ایران توسط پدافند غرب کشور سرنگون شدند.

یک منبع در وزارت کشور عراق به پایگاه خبری شفق عراق خبر داده است که رادارهای نظامی این کشور اشیاء پرنده خارجی در حریم هوایی عراق را شناسایی کردند. اطلاعات بیشتری از این موضوع منتشر نشده است.

اردوغان: مشخص نیست چه کسی حقیقت را می‌گوید

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دیروز پس از نمازجمعه در استانبول در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تنش ایران و اسرائیل گفت: «در حال حاضر اسرائیل اظهارات متفاوتی دارد. همچنین ایران هم دیدگاه‌های متفاوتی را مطرح می‌کند.»

او گفت که «مشخص نیست که چه کسی چه کاری کرده و در حقیقت هیچ توضیح معقولی هم درباره موضوع وجود ندارد. نمی‌توان گفت که کدام طرف حقیقت را می‌گوید.»

اردوغان همچنین از وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انتقاد کرد و گفت: «شاهد بودیم که آمریکا در اظهارات اخیرش در شورای امنیت سازمان ملل در کنار اسرائیل ایستاد»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی