| کد مطلب: ۱۴۵۹۹

موقعیت نامطمئن اردن

حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل به دلیل اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن کنسولگری ایران در سوریه، اردن را در موقعیت خطرناکی قرار داده است.

طوقا نصیرت

طوقا نصیرت

کارشناس خاورمیانه شورای آتلانتیک

در شش ماه گذشته، مقامات اردن با صدای بلند خواستار آتش‌بس در غزه برای جلوگیری از تشدید درگیری و تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای فراگیر شده‌اند. اردن، با اقتصاد شکننده، جمعیت عظیم پناهندگان فلسطینی و آنهایی که به شهروند اردنی تبدیل شده‌اند و موقعیت جغرافیایی نامطمئنش، چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد.

به‌رغم اینکه اردن متحد سرسخت ایالات متحده است و از کمک‌های نظامی و اقتصادی قابل توجه آمریکا بهره‌مند است اما هنوز هم با نارضایتی شدید مردم خود در مورد صلح سرد چنددهه‌ای با اسرائیل دست‌وپنجه نرم می‌کند. طی چند ساعت پس از آغاز حمله ایران، اردن حریم هوایی خود را بست و گزارش‌ها حاکی از آن است که به موضع خود مبنی بر رهگیری پهپادها یا موشک‌های ایرانی که از حریم هوایی این کشور عبور می‌کردند، عمل کرده است.

ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی از انفجارها در آسمان امان و بقایای آنچه که به نظر می‌رسد یک موشک ایرانی در حال سقوط بود، منتشر شد. یکی از توئیت‌ها به درستی تفسیری رایج در میان برخی از اردنی‌ها از وقایع آن چند ساعت نشان می‌دهد: «پادشاه اردن برای محافظت از اسرائیل، موشک‌هایی را به سوی شهروندانش شلیک کرد.»

کمتر کسی است مخالف این امر باشد که اردن نباید اجازه دهد که ایران از خاکش برای حمله به اسرائیل استفاده کند، اما دیدگاه بسیاری از محافل این است که پادشاهی هاشمی از اسرائیل در برابر ایران «محافظت» می‌کند.

در واقع، آخرین تشدید تنش‌ها که اردن و دیگران ماه‌ها درباره آن هشدار می‌دادند در حال وقوع است. منافع اقتصادی و استراتژیک ایالات متحده در منطقه همچنان در خطر است زیرا دولت بایدن از حمله اسرائیل به غزه به‌طور صریح حمایت می‌کند.

درحالی‌که جو بایدن دوره ریاست‌جمهوری خود را با هدف دور کردن ایالات متحده از درگیری در منطقه و کاهش ردپای نظامی آن در منطقه آغاز کرد، اما حالا در پایان دوره ریاست‌جمهوری خود با شرایطی در منطقه مواجه است که ممکن است تبعات سنگینی برایش داشته باشد و این شرایط می‌تواند بر روی وضعیت اردن نیز اثر داشته باشد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی