| کد مطلب: ۱۰۹۸۷

آمریکا در سال 2024

آمریکا در سال 2024

جورج فریدمن

جورج فریدمن

رئیس اندیشکده GPF

ایالات‌متحده با دو چرخه تعریف می‌شود؛ یکی چرخه اجتماعی-اقتصادی و دیگری چرخه نهادی. اولی هر 50 سال یک‌بار تغییر می‌کند که همیشه با روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور جدید، همزمان است. این تغییر به دلیل غیرقابل دفاع بودن سیستم اجتماعی و اقتصادی قبلی آغاز می‌شود و رئیس‌جمهور جدید هم اغلب به دلیل این تغییر مورد تجلیل قرار می‌گیرد و رئیس‌جمهور قدیمی محکوم می‌شود. چرخه نهادی هر 80 سال تغییر می‌کند که این تغییر معمولاً به یک جنگ مرتبط است. آنچه در این دهه پیش رو داریم، یک رویداد مهم و بی‌سابقه است که در آن چرخه نهادی و چرخه اجتماعی-اقتصادی همزمان در حال تغییر هستند. آنها ممکن است یکدیگر را خنثی کرده یا تقویت کنند، یا ممکن است نسبت به یکدیگر بی‌تاثیر باشند. ما معتقدیم مورد دوم محتمل‌تر است زیرا این دو تغییر شامل فرآیندهای متفاوتی هستند.

هسته اصلی چرخه اجتماعی-اقتصادی مستلزم تغییراتی در بینش اجتماعی و اقتصادی است. آخرین تغییر با انتخاب رونالد ریگان به اوج خود رسید. دوران منتهی به ریاست‌جمهوری ریگان حاوی اختلافات عمیق نژادی در کشور بود؛ به‌طوری‌که گارد ملی و واحدهای چترباز ارتش برای مقابله با شورش‌ها، آتش‌سوزی‌ها، غارت‌ها و تیراندازی‌ها، به دیترویت اعزام شدند. مرگ و میر زیاد بود. ریچارد نیکسون، به دلیل اعمال مجرمانه از سمت خود مجبور به کناره‌گیری شد. مردم بر سر تفاوت‌های عمیق در گرایش‌های جنسی نزاع کردند. جنگ در ویتنام بی‌پایان به نظر می‌رسید. ساختارهای نهادی هر 80 سال یک‌بار تغییر می‌کنند، آخرین مورد پس از جنگ جهانی دوم بود؛ تغییرات بنیادی نهادی با جنگ‌های بزرگ مرتبط است. جنگ‌های کنونی که ایالات متحده در آنها درگیر است، درگیری‌های بزرگی نیستند و بنابراین ساختار داخلی ایالات متحده را تغییر نمی‌دهند. ما انتظار داریم یک بحران نهادی در سال آینده آشکار شود، حتی بدون وجود یک جنگ بزرگ مخرب. زیرا خشم سیاسی ممکن است به چیزی عمیق‌تر تبدیل شود.

در حال حاضر، اقتصاد خیلی نامتعادل نیست و احتمالاً در سال جاری در سطحی نسبتاً قوی ثبات خواهد یافت. در مقایسه با عملکردهای اقتصادی قبلی، به‌ویژه عملکردهای دوران پیش از ریگان، اقتصاد امروز آمریکا قوی‌تر است. احساسات کنونی در نظام سیاسی و جوامع مالی در واقع مثبت است. بی‌اعتمادی هنوز اقتصاد را وارد رکود نکرده است. با این حال، بدبینی معمولی که در طول یک سال انتخابات ایجاد می‌شود، عامل مهمی است. رقیب رئیس‌جمهور فعلی تمایل دارد مشکلات موجود را بزرگ کند. حامیان او می‌توانند بدبینی را گسترش دهند و سعی کنند آن را به نیروی مولد تبدیل کنند. با این حال، نهادهای ایالات متحده مستعد اختلال هستند. 80 سال از آخرین تغییر نهادی گذشته است بنابراین لحظه موعود فرا رسیده است، البته با شدتی کمتر. اگر ایالات متحده در یک جنگ بزرگتر و با تلفات درگیر شود، احتمالاً وارد یک بحران عمیق خواهد شد. با این حال، ما انتظار داریم که جنگ اوکراین در سال آینده از طریق مذاکره به پایان برسد و درگیری اسرائیل و حماس نیز بعید است تأثیر قابل‌توجهی بر ایالات متحده داشته باشد. اقتصاد بسیار قوی‌تر از دهه‌های 1970 و 1930 است بنابراین در سال آینده شاهد بحران اقتصادی نخواهیم بود. همچنین ما معتقد نیستیم که انتخابات 2024 پارامتر مهمی برای شروع بحران اجتماعی-اقتصادی باشد. این اتفاق تا انتخابات 2028 رخ نخواهد داد. ما نمی‌دانیم رئیس‌جمهور بعدی چه کسی خواهد بود، اما رئیس‌جمهور را شخصیتی بسیار قدرتمند نمی‌بینیم. جدا از نقش نمادین، رؤسای جمهور آمریکا گرفتار محدودیت‌هایی خارج از کنترل هستند.

سال پرسروصدایی خواهد بود و خشم وجود خواهد داشت، اما مدل ما نشان می‌دهد که امسال سال تغییرات عمده نخواهد بود. اخطار آشکار این است که جنگی بسیار بزرگتر آغاز شود. اگر این اتفاق بیفتد، بدیهی است که پیش‌بینی متفاوت و چهره‌های قرمزرنگی خواهیم داشت که در کاردستی ما رایج است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی