| کد مطلب: ۲۳۰۸۷

بعد از بازگشت کریم باقری به فوتبال حالا شایعاتی شنیده می‌‏شود که ممنوع‏‌الکاری شهریار هم برداشته می‏‌شود

علی دایی هم برمی‌گردد؟

علی دایی هم برمی‌گردد؟

بعد از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری حالا شایعات بازگشت علی دایی به فوتبال بیش از پیش شنیده می‌شود. علی دایی بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده هیچ‌وقت فردی سیاسی نبوده، اما تا روزی که برخی افراد در فوتبال حضور داشته باشند علاقه‌ای به بازگشت به این عرصه ندارد. طی دو فصل اخیر او دو پیشنهاد قابل قبول از باشگاه ذوب‌آهن و صنعت نفت آبادان دریافت کرد که به این دو باشگاه اعلام شد، علی دایی مجوز فعالیت به‌عنوان مربی را ندارد و بهتر است سراغ مربی دیگری بروند.

گروه ورزش هم‌میهن

بازگشت کریم باقری به فوتبال نه‌فقط برای پرسپولیسی‌ها، که برای هواداران فوتبال غنیمتی بزرگ است. کریم باقری نه‌فقط پیشکسوت این رشته بلکه از مشاهیر نسلی است که بزرگ و کوچک احترامش را دارند. وقفه‌ای یک‌ساله هم باعث نشد که او فراموش شود و حالا با بازگشت‌اش سرخ‌های پایتخت معتقدند که «بمب نقل‌وانتقالات» برایشان منفجر شده است. باقری فراتر از یک کمک‌مربی است.

نظمی که او روی نیمکت پرسپولیس داد، باعث شد تا دراگان اسکوچیچ در دوران شش‌ماهه‌اش روی نیمکت تیم ملی به ارزش باقری پی ببرد و او را با خودش همراه ببرد. اسکوچیچ البته قصد داشت کریم باقری را به تراکتور و شهر تبریز هم بیاورد که با مخالفت اسطوره سرخ‌ها همراه شد. در این گزارش قصد داریم درخصوص روند بازگشت باقری به فوتبال صحبت کنیم. مورد مشابهی که برای یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام نیز رخ داد و بازگشتی به رشته محبوب خود داشتند.

بازگشت یحیی با یک شرط

بعد از ناآرامی‌های ۱۴۰۱، فوتبال ایران هم دچار اتفاقاتی شد که پیش‌تر به این شکل تجربه نکرده بود؛ روزهایی که «فوتبال بی‌تماشاگر» تمدید شد و مسابقات در ورزشگاه‌های مختلف تا مدت‌ها از حضور تماشاگر محروم بود. قبلاً در سال ۱۳۸۸ همچنین حوادث پس از انتخابات، فوتبال ایران دستخوش اتفاقات این‌چنینی بود اما به‌دلیل نبود شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های تصویری می‌توانستند هر موضوعی را پوشش ندهند. بعد از حوادث ۱۴۰۱ اما برخی مربیان و بازیکنان فوتبال با انتشار استوری‌های اینستاگرامی در صفحه شخصی خودشان، واکنش نشان دادند.

یحیی گل‌محمدی یکی از مربیانی بود که در نشست‌های خبری به‌صورت غیرمستقیم و در اینستاگرام، کمی مستقیم‌تر نسبت به حوادث ۱۴۰۱ اعلام موضع کرد. در همان روزها البته به‌صورت شایعه اعلام شد که یحیی گل‌محمدی در پایان قراردادش با پرسپولیس دیگر حق مربیگری در فوتبال ایران را ندارد. هواداران پرسپولیس نگران همین موضوع بودند که یحیی گل‌محمدی در انتهای فصل با پایان قراردادش از پرسپولیس جدا می‌شود که اتفاقاً شرایط طوری رقم خورد که یحیی خودش استعفا کرد و رفت.

بعد از جدایی گل‌محمدی از پرسپولیس و بعد از یک وقفه هشت‌ماهه، او پیشنهادی از فولاد خوزستان دریافت کرد که مذاکرات دقیقاً به‌دلیل همین موضوع «عدم صدور مجوز» طولانی شد. یحیی با فولاد خوزستان به توافق کامل رسیده بود اما مجوز بازگشت او به فوتبال توسط نهادهای نظارتی امضاء نمی‌شد. رایزنی‌های مدیران فولاد با مسئولانی که می‌توانستند روند بازگشت یحیی گل‌محمدی به فوتبال را تسهیل کنند، آغاز شد. یحیی گل‌محمدی تمام پست‌های اینستاگرامی‌اش را که غیرفوتبالی و اعتراضی بود، از صفحه خود پاک کرد تا اولین قدم برای بازگشت او به فوتبال برداشته شود.

درنهایت یحیی به فوتبال برگشت و قرارداد خودش را با این تیم خوزستانی امضاء کرد. فولاد خوزستان که سال گذشته برای بقا در لیگ برتر می‌جنگید، حالا با یحیی به روزهای خوب خودش برگشته و در جمع چهار تیم برتر لیگ حضور دارد و چه‌بسا به زودی برای قهرمانی و حضور در لیگ نخبگان فصل آتی با بزرگان لیگ به رقابت بپردازد.

بازگشت پرچالش نکونام

سرمربی وقت استقلال هم یکی از مربیانی بود که در ایام حوادث ۱۴۰۱، نسبت به موضوعات مختلف غیرفوتبالی و البته سیاسی اعلام موضع کرد. در همان روزها اتفاقاً نکونام یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی فوتبال ایران بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز این موضوع را به‌صورت علنی تایید کرده بود.

استوری و پست‌های غیرفوتبالی نکونام اما باعث شد این مسیر متوقف شود و بعد از استعفای غیرمنتظره‌اش در فولاد خوزستان، او نیز خانه‌نشین شد؛ البته به‌صورت موقت. مدیریت وقت استقلال در سال گذشته سراغ جواد نکونام رفت و مذاکرات آغاز شد، اما همان چالش بازگشت یحیی گل‌محمدی به فوتبال برای نکونام نیز وجود داشت. در اولین گام، جواد نکونام با «آنفالو کردن علی کریمی» و پاک کردن عکس‌های مشترک با کریمی و البته پست‌های اعتراضی، روند بازگشتش را تسهیل کرد.

نکونام نیز درنهایت با پذیرش اینکه به‌عنوان یک مربی فوتبال باید فعالیت مجازی‌اش در همین زمینه باشد، به فوتبال و استقلال برگشت. در ابتدای شروع فصل جدید به‌دلیل حواشی بسیار زیادی که شخص نکونام و دستیارانش ایجاد کرده بودند، بازهم موضوع اخذ مجوز از سوی نهادهای نظارتی مطرح شد. شهریاری، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس و مالک باشگاه استقلال نیز هفته گذشته تایید کرد که نکونام تا ۱۰ روز قبل از شروع مسابقات لیگ برتر، مجوز حضور روی نیمکت مربیگری نداشت و با رایزنی‌هایی که انجام شد بار دیگر او توانست روی نیمکت استقلال حضور داشته باشد. هرچند پایان کار نکونام با مدیریت باشگاه درنهایت منجر به قطع همکاری طرفین شد.

موانع کریم باقری برداشته شد

کریم باقری نیز فصل گذشته به‌عنوان دستیار یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس حضور داشت. در پایان قراردادش، اما پیشنهادی به او داده نشد تا خیلی بی‌سروصدا از این تیم جدا شود. کریم باقری حتی در آن روزها اعلام کرد که مشکل خاصی نیست و چون باشگاه پیشنهادی برای تمدید قرارداد به او نداده، او تصمیم گرفته فعلاً مدتی استراحت کند.

در همان روزها البته برخی رسانه‌ها اعلام کردند، پیشنهاد نشدن گزینه‌ای به کریم باقری ارتباط مستقیمی با پست‌های اینستاگرامی او در ناآرامی‌های ۱۴۰۱ دارد. باقری در برنامه‌های اینترنتی حضور پیدا می‌کرد اما در برنامه‌های تلویزیونی جایی برای او نبود، چون مجوز حضورش در تیم‌های فوتبال و همینطور رسانه‌های رسمی اخذ نمی‌شد. از ماه گذشته شایعه بازگشت باقری به فوتبال قوت گرفت، هرچند او تکذیب می‌کرد. درنهایت کریم باقری به فوتبال و باشگاه پرسپولیس برگشت.

او اما برخلاف یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام پست‌های اینستاگرامی خودش را پاک نکرد و با بستن صفحه اینستاگرامش تصمیم گرفت که کلاً فعالیتی در این پلتفرم نداشته باشد تا دیگر حاشیه‌ای در این بخش برایش ایجاد نشود. او حالا بعد از وقفه‌ای یک‌ساله، بار دیگر به فوتبال برگشته تا سومین مربی و پیشکسوتی باشد که بعد از ایام اعتراضی در سال ۱۴۰۱ به فوتبال برگشته‌اند.

علی دایی هم برمی‌گردد؟

بعد از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری حالا شایعات بازگشت علی دایی به فوتبال بیش از پیش شنیده می‌شود. علی دایی بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده هیچ‌وقت فردی سیاسی نبوده، اما تا روزی که برخی افراد در فوتبال حضور داشته باشند علاقه‌ای به بازگشت به این عرصه ندارد. طی دو فصل اخیر او دو پیشنهاد قابل قبول از باشگاه ذوب‌آهن و صنعت نفت آبادان دریافت کرد که به این دو باشگاه اعلام شد، علی دایی مجوز فعالیت به‌عنوان مربی را ندارد و بهتر است سراغ مربی دیگری بروند.

حتی فصل گذشته رضا درویش برای هدایت مربیگری پرسپولیس سراغ علی دایی رفت که این مذاکره به‌دلیل عدم تمایل علی دایی به بازگشت و البته برخی مسائل مبنی بر مجوزنداشتن دایی، نیمه‌کاره رها شد تا درنهایت کار نیمکت مربیگری پرسپولیس به اوسمار برزیلی برسد. حالا علی دایی، تنها مربی و پیشکسوت محبوبی است که از سال ۱۳۹۸ و  از زمان درگیری‌اش با مدیرعامل سایپا شرایط حضور در فوتبال ایران را ندارد.

آنچه مشخص است، نگاه ملی به این موضوع باعث شد تا مربیان فوتبال بار دیگر بتوانند به این عرصه برگردند تا افرادی که می‌توانند، در کشور خودمان دانش‌شان را انتقال دهند. قطعاً حضور علی دایی در فوتبال، بسیار مفیدتر از غیبتش است. کسی که مهدی طارمی را به فوتبال ایران معرفی کرد که امروز می‌تواند در اینترمیلان ایتالیا پرچم کشور را بالا ببرد. باید دید آیا مسیر بازگشت علی دایی به فوتبال نیز مشابه یحیی گل‌محمدی، جواد نکونام و کریم باقری طی می‌شود یا خیر؟

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی