| کد مطلب: ۲۱۶۵۹

شهرآورد تهران درحالی امروز در شهر اراک برگزار می‏‌شود که فقط ۸ هزار مرد می‏‌توانند از روی سکو این مسابقه را تماشا کنند

دربی بدون حضور زنان

دربی بدون حضور زنان

«جمعیت تماشاگران فقط هشت هزار نفر، هتل دو تیم مشترک، شهری که فقط یک هتل پنج‌ستاره دارد و ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه». این‌ها فقط بخشی از اخبار نه‌چندان جذاب مهم‌ترین بازی سال فوتبال ایران است.

از دربی تهران می‌گوییم که بعد از دو دهه قرار است خارج از تهران برگزار شود اما عدم حضور در تهران شاید کم‌اهمیت‌ترین خبر ممکن بین بمباران خبری این مسابقه است. ورزشگاه آزادی مدت‌هاست در حال بازسازی است و کلان‌شهرهای دیگر به‌جز تهران نیز شرایط برگزاری یک مسابقه‌ی مهم را ندارند. درنهایت قرار شد شهر اراک میزبان این دیدار حساس باشد. در شرایطی که باشگاه استقلال درگیر حواشی ریز و درشت بسیاری است از باشگاه پرسپولیس نیز خبر رسیده که سعید صادقی و اوستون اورونوف، این دیدار حساس را از دست داده‌اند تا حداقل به‌لحاظ «نگرانی» هواداری، شرایط دو تیم برابر شود. دربی شماره ۱۰۴ می‌تواند حواشی زیادی داشته باشد. در این گزارش قصد داریم مهم‌ترین و حساس‌ترین رویداد فوتبال ایران را از زاویه‌ای دیگر بررسی کنیم.

بهبود شرایط با گاریدو

روز اولی که گاریدو به‌عنوان سرمربی پرسپولیس معرفی شد رویکرد مثبتی بین هواداران پرسپولیس وجود نداشت و تقریباً اکثریت هواداران این تیم عقیده داشتند که باتوجه به رزومه‌ی نه‌چندان قوی گاریدو، این تیم از مسیر موفقیت خارج خواهد شد. وقتی پرسپولیس در دو دیدار اول مقابل ذوب‌آهن و تراکتور به تساوی رسید، نگرانی‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کرد اما کیفیت پرسپولیس مقابل فولاد خوزستان، همچنین الاهلی عربستان در جده، نگاه هواداری را به تفکرات فنی گاریدو تغییر داد.

پرسپولیس هرچند مقابل الاهلی شکست خورد اما نگاه تهاجمی گاریدو ـ آن هم در زمین حریف و در مقابل یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های آسیا ـ باعث شد تا کادر فنی و بازیکنان تیم در شبکه‌های اجتماعی مورد تشویق مردم قرار بگیرند. در حال حاضر پرسپولیس با دو برد و دو تساوی، جایگاه سوم لیگ برتر را در اختیار دارد. دو برد پیاپی این تیم در لیگ برتر شرایط آن‌ها را تغییر داده و به ساحل آرامش برگشته‌اند. پرسپولیس در دو دیدار اخیر موفق به زدن چهار گل شده و دروازه گوندوز الجزایری نیز بسته مانده است تا حداقل روی کاغذ شرایط این تیم، «خوب» قلمداد شود.

حاشیه از درون برای آبی‌ها

استقلال با جواد نکونام که تا هفته بیست‌وهشتم صدرنشین لیگ برتر در فصل گذشته بود با نایب‌قهرمانی در انتهای فصل، حواشی زیادی را به جان خرید. در فصل جدید اما اتفاقات عجیب‌وغریب از درون باشگاه استقلال باعث شده حتی یک روز خوش برای این تیم تا به اینجای فصل وجود نداشته باشد.

مصاحبه‌های آتشین مهدی هاشمی‌نسب و آتیلا حجازی، دو عضو سابق کادر فنی استقلال علیه نکونام باعث شد تا حداقل به‌ظاهر نکونام دو بازوی قدرتمند خود را مقابل خودش ببیند. تنش‌های ادامه‌دار سمیعی و نکونام باعث شد تا بار دیگر مصاحبه‌های آتشینی علیه یکدیگر با رسانه‌ها داشته باشند. کمتر کسی تصور می‌کرد استقلالی که هفته اول مقابل شمس آذر به پیروزی رسیده بود تا پایان هفته چهارم، دیگر رنگ برد را نبیند.

یک شکست و دو تساوی باعث شد تا شایعات اخراج نکونام نیز به گوش برسد و حتی اسامی مربیان خارجی به‌عنوان جانشین او به رسانه‌ها درز پیدا کرد. بااین‌حال آخرین امید نکونام برای ابقا در سمت خود، پیروزی در دربی است. درصورتی‌که استقلال پیروز مسابقه امروز در شهر اراک شود، نکونام می‌تواند میخ خود را محکم‌تر بکوبد و به دیدار آسیایی خود برود. اما درصورتی‌که استقلال مساوی کند یا شکست بخورد، به احتمال بسیار زیاد نکونام از سمت خود کنار خواهد رفت.

مصدومان دو تیم

اوستون اورونوف، ستاره بی‌چون و چرای پرسپولیس در یک فصل اخیر در آخرین تمرین تیم هم شرکت نکرد تا یکی از بدترین خبرهای ممکن به گاریدو و هواداران ارتش سرخ مخابره شود. اوستون یکی از ستون‌های اصلی در خط حمله پرسپولیس که در این فصل عملکرد کم‌نظیری از خودش ارائه کرد، نتوانست در تست پایانی قبل از دربی نمره قبولی بگیرد. گاریدو نیز ترجیح داد برای جلوگیری از تشدید مصدومیت این بازیکن، اوستون را به اراک نبرد تا به‌نوعی از ستاره تیم محافظت شده باشد.

از سوی دیگر، باشگاه استقلال به‌یکباره روز گذشته اعلام کرد که محرومیت شش‌جلسه‌ای مهرداد محمدی با کاهش سه مسابقه، به حالت تعلیق درآمد و می‌تواند در دربی امروز به میدان برود. باشگاه پرسپولیس اما با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، باتوجه به فسخ یک‌طرفه‌ی قرارداد مهرداد محمدی با باشگاه استقلال این بازیکن در هفته‌های دوم و سوم تحت قرارداد هیچ تیمی نبوده بنابراین محرومیت او در دو هفته‌ی ذکرشده اصلاً محاسبه نمی‌شود.

همچنین طبق قانون درصورتی‌که نیمی از محرومیت بازیکن گذشته باشد شامل عفو یا تعلیق می‌شود که این موضوع نیز شامل حال محمدی نمی‌شود چون فقط دو جلسه از محرومیت این بازیکن طی شده است. روزبه چشمی، دیگر بازیکن بزرگی است که به‌دلیل اخراج مقابل نساجی، دربی تهران در اراک را از دست داده است. سعید صادقی نیز دیگر بازیکن پرسپولیس به‌دلیل شرایط نه‌چندان مساعد، در دربی امروز حضور ندارد.

بازهم تاریخ علیه تیم بهتر؟

اصولاً مسابقات دربی تهران، کاری به تقویم و شرایط جدولی و آمار فوتبالی ندارد. در دربی‌های گذشته نیز هربار تیمی بهتر بود و از شرایط روحی - روانی مساعدتری نیز بهره می‌برد، نتوانسته به برتری برسد. البته این یک قانون نانوشته است. پرسپولیس این‌بار شرایط بهتری در جدول دارد. رتبه سوم در برابر رتبه هشتم استقلال، همچنین بی‌حاشیه بودن تیم در قیاس با رقیب ازیک‌سو، همچنین شکست‌ناپذیری طی ۲۴۰۰ روز اخیر در پایان ۹۰ دقیقه باعث شده تا استقلال این‌بار دست بالاتر را نداشته باشد.

اما تجربه ثابت کرده اتفاقاً تیمی که شرایط مناسب‌تری نداردبا آرامش بهتری به زمین رفته و به برتری رسیده است. باید دید پرسپولیس در غیاب اورونوف، ستاره ازبکستانی خود، همچنین استقلال در نبود مهره‌ی تأثیرگذارش در خط دفاع یعنی روزبه چشمی، چه عملکردی به نمایش خواهد گذاشت. در پایان بد نیست نگاهی به آمار تقابل دو تیم داشته باشیم.

درمجموع این ۱۰۳ دربی، سهم پرسپولیس ۲۷ بر‌د و سهم استقلال ۲۶ برد بوده‌ است. ۵۰ بازی نیز با نتیجه مساوی تمام شده ‌است. همچنین سه بار بازی‌های این دو تیم در جام حذفی در دربی‌های ۳۱، ۹۳ و ۹۶ به ضربات پنالتی کشیده شده که استقلال در دفعات دوم و سوم و پرسپولیس در نخسیتن‌بار پیروز شدند. در این بازی‌ها درمجموع ۱۹۵ گل به‌ثمر رسیده ‌است که سهم سرخ‌پوشان ۱۰۱ گل و سهم آبی‌پوشان ۹۴ گل بوده ‌است. در این بازی‌ها درمجموع ۱۱۲ بازیکن متفاوت، موفق به گلزنی شده‌اند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی