| کد مطلب: ۲۱۱۹۱

شرایط بحرانی ورزشگاه‌های کشور باعث شد تا شهرآورد تهران در خارج از پایتخت برگزار شود

بازگشت به 22 سال پیش

بازگشت به 22 سال پیش

بحران ورزشگاه سالم و چمن باکیفیت باعث شده تا مسابقات امسال لیگ برتر ایران با مشکلات عجیبی همراه باشد. «میزبانی» در فصل جدید لیگ برتر، غریب‌ترین واژه در فوتبال ایران است. ذوب‌آهن اصفهان برای میزبانی به مشهد می‌رود. چادرملو یزد به تهران می‌آید و تیم ملی به‌جای بازی در ورزشگاه آزادی به اصفهان می‌رود و به اجبار روی چمنی بازی می‌کند که به‌سبب آن انوع و اقسام حواشی در نشست خبری به‌‌وجود می‌آید. از سوی دیگر سرخابی‌ها نیز خانه به دوش هستند. یک‌بار در ورزشگاه شهر قدس، یک‌بار در ورزشگاه سردار آزادگان و یک‌بار هم در اراک. معضلی که درنهایت یقه شهرآورد تهران را هم گرفت و بعد از 22 سال، مهم‌ترین بازی فوتبال ایران از پایتخت خارج و به شهر دیگری منتقل شد.

در این گزارش قصد داریم روند بازسازی ورزشگاه آزادی و احتمال برگزاری برخی دیدارهای پرسپولیس و استقلال را در مشهد بررسی کنیم.

بحران ورزشگاه شهر قدس

یکی از ورزشگاه‌هایی که پرسپولیس، استقلال و سایر تیم‌های تهرانی می‌توانستند روی آن حساب کنند، ورزشگاه شهر قدس بود که به‌دلیل کیفیت خوب چمن و در دسترس بودن حضور تماشاگران، پرسپولیس و استقلال طی پنج فصل اخیر چندبار در این ورزشگاه به میدان رفتند. اما به‌دلیل عدم رسیدگی به‌موقع، چمن این ورزشگاه نیز مانند سایر ورزشگاه‌های تهران از بین رفت و از کیفیت مناسب خارج شد. کمتر کسی اما تصور می‌کرد این ورزشگاه از شرایط آرمانی تا این حد دور باشد که حتی یک مسابقه 90 دقیقه‌ای نیز به مشکل بخورد.

بازی استقلال و الغرافه در قلعه حسن‌خان برگزار شد اما حواشی آن، قطع برق و سوختگی و برق‌گرفتگی دو کارگر مجموعه، باعث شد تا وزیر ورزش دولت مسعود پزشکیان نیز معترف شود که برگزاری یک دیدار بین‌المللی در ورزشگاه شهر قدس تصمیم درست و عجولانه‌ای بوده است. چمن این ورزشگاه چنان بی‌کیفیت بود که خوسلو، ستاره اسپانیایی الغرافه که فصل پیش در رئال مادرید توپ می‌زد، قبل از شروع دیدارشان با استقلال با موبایل در حال فیلمبرداری از زمین چمن بود! همچنین بسیاری از سایت‌های عربی و کاربران عربی شبکه اجتماعی ایکس، به انتقاد از میزبانی استقلال مقابل الغرافه پرداختند. بازیکنان استقلال نیز باوجود پیروزی پرگل مقابل نماینده قطر، از بازیکنان این تیم به‌دلیل کیفیت نامطلوب چمن و امکانات ورزشگاه عذرخواهی کردند.

آستان قدس موافقت کرد

به‌جرأت می‌توان گفت، تنها ورزشگاه استاندارد ایران که می‌تواند میزبان مسابقات ملی و باشگاهی در سطح بین‌المللی باشد، ورزشگاه زیبای امام‌رضا(ع) در شهر مشهد است. موضوعی که پیش‌تر به‌صورت شایعه عنوان می‌شد که آستان قدس، مخالف برگزاری مسابقه فوتبال با قوانین بین‌المللی و مورد تایید فیفاست اما بعدها هرچه جلوتر رفتیم این شایعه به حقیقت تبدیل شد و ثابت گردید مخالفت برگزاری مسابقات فوتبال، تصمیمی فرافوتبالی از سوی نهادهای غیرفوتبالی است.

موضوعی که امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی نیز به آن اشاره کرد که چرا یک ورزشگاه مدرن که با پول بیت‌المال ساخته شده، تیم ملی همان کشور یعنی ایران، نمی‌تواند از رقبای خارجی میزبانی کند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز پیش از قلعه‌نویی به انتقاد از عدم همکاری مسئولان در شهر مشهد پرداخته بود و از درخواست رقم اجاره این ورزشگاه نیز گلایه کرده بود.

رفعتی، دبیر کارگروه ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها در برنامه فوتبال برتر نیز گفته بود: «ما یکجا ورزشگاه داریم هتل پنج‌ستاره نداریم؛ یکجا این دوتا را داریم ولی فرودگاه بین‌المللی نداریم. یکجا (مشهد) همه اینها را داریم، ولی به ما اجازه استفاده نمی‌دهند! شورای تأمین می‌گوید، استفاده از ورزشگاه امام رضا(ع) از نظر ترافیکی شهر مشهد را قفل می‌کند، ولی این راه‌حل دارد. استادیوم امام رضا(ع) با پول ملت ایران ساخته شده و باید برای ملت ایران استفاده شود. فدراسیون باید بتواند بازی‌های مهم را آنجا برگزار کند که این حق مردم مشهد است.»

با این حال بعد از حواشی عجیب و غیرقابل باور ورزشگاه شهر قدس در قلعه حسن‌خان تهران و ناآماده بودن ورزشگاه آزادی، درنهایت مسئولان آستان قدس اعلام کردند، مخالفتی با برگزاری مسابقات فوتبال در این ورزشگاه ندارند. مجری برنامه فوتبال برتر با اعلام این موضوع گفت: «مسئولان تربیت بدنی آستان قدس رضوی هم تماس گرفتند و اعلام کردند که به‌صورت رسمی آمادگی این را داریم که ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد را در اختیار چرخه فوتبالی کشور قرار دهیم و در هر بازی داخلی و بین‌المللی که مدنظر فدراسیون باشد، امکان استفاده از این ورزشگاه وجود دارد.»

بزرگترین وجه تمایز استادیوم امام رضا (ع) با دیگر ورزشگاه‌های ایران، مسقف بودن آن بوده، طرحی که این ورزشگاه را در خاورمیانه نیز متمایز کرده است؛ پروژه‌‌ مسقف‌سازی استادیوم توسط شرکت FREYSSINET انجام شد که در کارنامه خود مسقف کردن استادیوم المپیک لندن را داشته، همچنین در جام‌جهانی 2014 برزیل برخی از ورزشگاه‌های میزبان جام‌جهانی را مسقف کرده است.

استادیوم آزادی شاید وقتی دیگر

ورزشگاه آزادی قدمت 53 ساله دارد اما نکته بسیار مهم این است که طی 53 سال این ورزشگاه فقط یک‌بار ـ آن‌هم به‌مدت هشت‌ ماه ـ تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته که بخش سازه‌ی آن هم خیلی دخیل نبوده است. اوایل دهه 80 که لیگ برتر در فصل دوم خود قرار داشت به‌دلیل تعویض چمن به‌مدت هشت ماه تعطیل شد تا کار تعویض چمن و صندلی‌گذاری سکوهای تماشاگران انجام شود. پیش‌ازاین از سوی مدیر مجموعه ورزشی آزادی اعلام شده بود، بهتر است دربی تهران در آذرماه، در ایام «فیفادی» و در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

موضوعی که قطعاً با مخالفت دو تیم روبه‌رو خواهد شد؛ چون بازیکنان ملی‌پوش دو تیم در اختیار تیم‌های ملی خواهند بود. از طرف دیگر، روز گذشته از سوی فدراسیون فوتبال به‌صورت رسمی اعلام شد که ورزشگاه امام خمینی اراک میزبان دربی تهران خواهد بود. با رسمی‌شدن این خبر باید گفت، فوتبال ایران به 22 سال پیش بازگشت. جایی که تیم‌های پرسپولیس و استقلال در دربی شماره 53 در سال 1381 به‌دلیل در دسترس نبودن ورزشگاه آزادی به ورزشگاه یادگار امام تبریز رفتند تا آن دیدار جنجالی خارج از تهران برگزار شود.

ورزشگاهی که وی‌ای‌آر دارد

با اعلام رسمی فدراسیون فوتبال مبنی بر برگزاری دربی تهران در ورزشگاه امام خمینی اراک، بد نیست نگاهی بیاندازیم به امکانات این ورزشگاه 15 هزار نفری که ابتدای امسال مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت و اتفاقاً به‌دلیل امکانات این ورزشگاه بود که باشگاه آلومینیوم توانست مجوز استانداردسازی را از «ای‌اف‌سی» بگیرد.

این ورزشگاه از معدود ورزشگاه‌های خارج از تهران است که سیستم ویدئویی VAR را دارد که به تایید فدراسیون فوتبال و «ای‌اف‌سی» نیز رسیده است. گیت‌های ورودی تماشاگران میزبان و میهمان، همچنین هواداران خانم کاملاً تفکیک شده است. مسیر تردد هواداران معلول نیز کاملاً طراحی شده است و نور ورزشگاه نیز مطابق استانداردهای «ای‌اف‌سی» است.

باتوجه به اخبار ضد و نقیض نسبت به میزان دور بودن ورزشگاه آزادی از شرایط میزبانی از تیم‌ها و البته مسیر طولانی اخذ مجوز برای ورزشگاه امام رضا (ع)، ظاهراً ورزشگاه امام خمینی شهر اراک در دسترس‌ترین و معقول‌ترین گزینه برای میزبانی از سرخابی‌هاست، حتی اگر شرایط با 22 سال قبل قیاس شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها