| کد مطلب: ۱۹۵۳۶

بعد از ۸۰ روز وقفه بار دیگر هیجان به فوتبال ایران برمی‏‌گردد

لیگی که فقط روی کاغذ برتر است

لیگی که فقط روی کاغذ برتر است

لیگ برتر فوتبال ایران از امروز، بعد از وقفه‌ای تقریباً سه‌ماهه بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. تیم‌ها رقبای خود را شناختند و برای یک فصل شلوغ، پرهیاهو و البته تقریباً بی‌نظم خودشان را آماده می‌کنند.

این فصل پرسپولیس و استقلال به‌یاد دوران ۲۲ سال پیش، کاملاً خانه به دوش باید در ورزشگاه‌های مختلف از رقبای خود میزبانی کنند و هواداران تهرانی نمی‌توانند به‌راحتی تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا و تشویق کنند. ازطرف‌دیگر وضعیت چمن بسیاری از ورزشگاه‌های کشور شرایط میزبانی ندارد و مشخص نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا با چنین وضعی چطور همچنان سهمیه لیگ نخبگان را به تیم‌های ایرانی اعطا می‌کنند.

فصل گذشته در لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید؛ تیمی که حالا با مشکلات عدیده به‌لحاظ کمبود بازیکن دست‌وپنجه نرم می‌کند. استقلال که سال قبل نایب‌قهرمان شد اما توانست نقاط ضعف خود را با جذب بازیکنان باکیفیت خارجی برطرف کند. سپاهان نیز همان تیم همیشگی است؛ تیمی که توانست ستاره‌های لیگ برتر را جذب کند تا بازهم پرستاره مثل چندسال اخیر، یکی از تیم‌های جذاب لیگ لقب بگیرد. تراکتور را اما حالا باید شعبه دوم پرسپولیس بدانیم؛ تیمی که توانست چهار بازیکن از پرسپولیس را به‌طور مستقیم جذب کند، بازهم مدعی قهرمانی است اگر البته برخی حواشی درون تیمی مانع از موفقیت‌شان نشود. تیم‌های تازه‌وارد خیبر خرم‌آباد و چادرملو یزد نیز از تیم‌هایی هستند که با شروع بیشتر درموردشان خواهیم دید و شنید.

پرسپولیسی که خالی شد

کمتر از سه‌ماه پیش پرسپولیس در لیگ برتر و در ثانیه‌های پایانی، با گل گئورگی گولسیانی به مقام قهرمانی رسید و جام را بالای سر برد. از فردای این قهرمانی بی‌اغراق هواداران این تیم یک روز خوش ندیدند. اوسمار ویرا، سرمربی برزیلی این تیم که موفق شد در بیش از ۸۰ درصد مسابقات به برتری برسد و در کمال ناامیدی، پرسپولیس را به مسیر قهرمانی برگرداند، با پیشنهاد بوریرام تایلند روبه‌رو شد که فقط ۲۰۰ هزار یورو بیشتر از حقوقی بود که از پرسپولیس می‌گرفت اما ترجیح داد به جایی برود که شاید فوتبالش خیلی پیشرفته نباشد اما حداقل ابتدایی‌ترین مسائل در این حوزه رعایت می‌شود و کمتر تنش و فشار فوتبالی وجود دارد. بعد از رفتن اوسمار، شوک بعدی به پرسپولیس با فسخ یکطرفه قرارداد از سوی علیرضا بیرانوند نیز به پرسپولیسی‌ها وارد شد. بیرانوند که عادت دارد در پایان هر نیم‌فصل یا فصل، قراردادش را به بهانه افزایش قرارداد فسخ کند، این‌بار نیز ترک عادت نکرد و بازهم قراردادش را فسخ کرد.

این‌بار اما خیلی زود پشیمان شد ولی راه برگشتی نداشت و به تراکتور رفت؛ همان باشگاهی که توانست مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر را نیز جذب کند. پرسپولیس حالا سه بازیکن فیکس خود را از دست داده است. در کنار این‌ها عبدالکریم حسن را نیز اضافه کنید که محرومیت حضور او در فوتبال قطر تمام شد و با خواهش و تمنا از مسئولان باشگاه پرسپولیس، موفق شد فسخ قرارداد خود را به ارزش ۳/۱ میلیون دلار بگیرد و برود. باشگاه پرسپولیس هرچند در این بخش درآمدزایی خوبی کرد اما نتوانست تا امروز یک بازیکن باکیفیت در پست دفاع چپ خریداری کند و درواقع این پول در صندوق ذخیره ارزی باشگاه باقی مانده است. هرچند پرسپولیس توانست با ایوب مراکشی، الکسی گوندوز الجزایری، فرشاد احمدزاده و علی علیپور قرارداد ببندد، اما آنطور که باید نتوانست رضایت هواداران را جلب کند. با این حال پرسپولیس باید با این موضوع کنار بیاید که شش بازیکن اصلی خود را از دست داده و نیاز به زمان دارد تا با مربی جدید و اسپانیایی خود، کار را پیش ببرد.

برد و باخت تراکتور

تراکتور هر سال خریدهای جذابی انجام می‌دهد اما آنطور که باید نمی‌تواند تا پایان برای قهرمانی بجنگد. فصل گذشته با باخت‌های پیاپی آغاز کرد اما به‌مرور با خمز اسپانیایی توانست تبدیل به تیمی شود که می‌تواند با رقبا مبارزه کند. با این حال خمز دوام نیاورد تا پیش از پایان فصل از سمت خودش استعفا کرد. تراکتور قبل از اینکه سرمربی جدید جذب کند دست به کار بزرگی زد و سه ستاره پرسپولیس یعنی بیرانوند، ترابی و اسماعیلی‌فر را جذب کرد. دقیقاً همان سه بازیکنی که در مراسم ختم همسر زنوزی، مالک این باشگاه، شرکت کرده بودند. در کنار این سه، مهدی عبدی نیز روز گذشته به تمرینات تیم تراکتور اضافه شد تا چهارمین بازیکن پرسپولیس نیز تراکتوری شود. از طرف دیگر تراکتور موفق شد سرمربی سابق تیم‌ملی ایران یعنی دراگان اسکوچیچ را جذب کند تا برگ برنده را رو کرده باشد. گفتنی است اسکوچیچ با پرسپولیس نیز مذاکرات خوبی را پیش برده بود اما درنهایت به‌دلیل رقم قرارداد بالایی که البته از سوی پرسپولیسی‌ها اعلام شده بود، این مذاکره پیش نرفت. تراکتور که تا به حال سابقه قهرمانی در لیگ برتر را ندارد، حالا با جذب بازیکنانی که قهرمانی‌های پیاپی را در لیگ برتر کسب و تجربه کردند، امیدوار است بتواند برای اولین‌بار قهرمانی در لیگ برتر را جشن بگیرد.

استقلال و ۹ بازیکن خارجی

استقلال تهران با جواد نکونام تا دقیقه ۸۸ لیگ برتر در فصل گذشته قهرمان لیگ برتر بودند، اما با گل ثانیه‌های پایانی «گولسیانی» این تیم به مقام نایب‌قهرمانی بسنده کرد. استقلال در این فصل به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شده و مشکلی به‌لحاظ بودجه برای جذب بازیکنان باکیفیت ندارد به همین دلیل توانست چند بازیکن خارجی خوب را به لیست خود اضافه کند تا دست نکونام برای فصل جدید کاملاً باز باشد. استقلال درحال‌حاضر ۹ بازیکن خارجی در لیست خود دارد و البته مشخص نیست چطور با رعایت سهمیه ۱+۵ سهمیه خارجی خود، توانست قرارداد همه این بازیکنان را ثبت کند. در هر صورت این تیم همانند فصول اخیر مدعی قهرمانی است. نکته قابل‌توجه اینکه، یار قدیمی نکونام که فعالیت بسیاری نیز لب خط داشت، برای فصل جدید در این تیم جایی ندارد. صحبت از مهدی هاشمی‌نسب است که فصل قبل بخش زیادی از حواشی استقلال به‌دلیل رفتارهای او و البته مصاحبه‌هایی بود که انجام می‌داد.

سپاهان پرستاره مثل همیشه

تیم فوتبال سپاهان که موفق شد قهرمانی در جام حذفی فصل قبل را برای خود کند، در این فصل نیز باوجود از دست دادن ستارگانی چون میلاد زکی‌پور، رامین رضاییان و آقای گل لیگ برتر یعنی شهریار مغانلو توانست ستارگان لیگ برتر را به‌راحتی جذب کند. مهدی لیموچی که در آستانه پرسپولیسی‌شدن بود، توسط سپاهان «هایجک» شد و به اصفهان رفت. جواد آقایی‌پور، پدیده فصل گذشته لیگ نیز به عضویت سپاهان در آمد. همچنین صالح حردانی، دفاع راست استقلال نیز زردپوش شد و ژوزه مورایس نیز قراردادش را با این تیم تمدید کرد تا در فصل جدید این تیم بازهم با ستارگان لیگ برتر کارش را آغاز کند. ازسوی‌دیگر امین حزباوی، دفاع وسط ۲۱ ساله تیم ملی ایران که قراردادش با السد قطر بعد از یک فصل فسخ شد، به سپاهان رفت تا نقاط ضعف این تیم نیز در قیاس با قبل کاملاً برطرف شود.

البته سپاهان با همین بازیکنان جدید، قبل از شروع لیگ برتر با یک شوک بزرگ روبه‌رو شد و آن هم شکست چهار بر یک مقابل شباب‌الاهلی امارات در مرحله «پلی‌آف» لیگ نخبگان بود که باعث شد سپاهان به لیگ قهرمانان آسیا تنزل پیدا کند. با شروع مسابقات لیگ برتر باید از مسئولان فوتبال پرسید این چه سبک مدیریتی است که ورزشگاه ملی آزادی دیگر شرایط برگزاری مسابقه ندارد؟ چمن ورزشگاه تختی با قدمت ۵۰ سال، دچار قارچ‌زدگی شده و بازهم شرایط مسابقه ندارد؟ ورزشگاه شهر قدس نیز طوری است که سه تیم درخواست میزبانی داده‌اند. تیم چادرملو از یزد نیز قرار است مسابقاتش را در ورزشگاه شهر قدس برگزار کند. ورزشگاه نقش جهان نیز چنان چمن بی‌کیفیتی داشت که حتی صدای خود مدیران فوتبال درآمد و از واژه آبروریزی استفاده کردند. آیا این فوتبالی است که واژه «لیگ برتر» را یدک می‌کشد؟ قطعاً خیر.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی