| کد مطلب: ۱۳۳۹۰

از مسیر شیراز - تهران تا جاده قهرمانی

هادی چوپان بعد از نایب‌‏قهرمانی در مسترالمپیا این‌بار مدال طلای جشنواره کلاسیک آرنولد را دریافت کرد

از مسیر شیراز - تهران تا جاده قهرمانی

اگر همه‌چیز طبق قاعده و اصول پیش می‌رفت، شاید سرنوشت پسر نوجوانی که بلیت اتوبوس می‌گرفت تا همزمان با رژیم سخت غذایی که حتی نوشیدن آب هم ممنوع بود، مسیر ۱۲ ساعته‌ی شیراز به تهران را طی کند، به قهرمانی در مستر المپیا و جشنواره کلاسیک آرنولد ختم نمی‌شد اما انگیزه‌ای که هادی چوپان داشت او را وارد جاده‌ای کرد که سراسر قهرمانی است. چوپان در ابتدا ورزش رزمی می‌کرد و بعد، با هم‌محلی‌هایش به‌صورت تفریحی بسکتبال بازی می‌کرد اما با پیشنهاد چند مربی بدنسازی، به این حرفه تغییر مسیر داد و راه قهرمانی‌اش آغاز شد. هادی چوپان بعد از قهرمانی و نایب‌قهرمانی در مستر المپیا طی دو سال اخیر، همزمان با قهرمانی در مسابقات جشنواره کلاسیک آرنولد توانست اسطوره دنیای کودکی‌اش را نیز از نزدیک ببیند و جایزه ۳۰۰هزار دلاری را از دستان یکی از اسطوره‌های بدنسازی دنیا دریافت کند. در این گزارش قصد داریم مسیر موفقیت مردی را بنویسیم که زندگی‌اش فرازونشیب‌های بسیاری داشته است. از استرس‌های فراوان برای صادرنشدن ویزا تا چالش‌های باقی‌ماندن در قهرمانی.

 

مستر المپیا

هادی چوپان بعد از قهرمانی‌های متعدد در مسابقات جهانی، خودش را برای حضور قدرتمند در مستر المپیا آماده می‌کرد. چوپان درخصوص تفاوت مسابقات جهانی با مستر المپیا چنین توصیفی کرده است که نشان می‌دهد تفاوت قهرمانی در این دو عرصه، از زمین تا آسمان است: «در مسابقات جهانی، عملاً استرس خاصی به ورزشکار وارد نمی‌شود؛ چراکه تمام مراحل ویزا و دوندگی‌ها توسط فدراسیون مربوطه انجام می‌شود. از سرتاسر دنیا ورزشکاران سطح دو و سه حضور پیدا می‌کنند تا باهم رقابت کنند، اما در مستر المپیا چنین نیست؛ صفر تا صد پروسه ویزا و حتی هزینه‌ها، با شخص ورزشکار است و اگر ما نتوانیم اسپانسر قابل‌قبولی بگیریم، بار هزینه‌ها کاملاً روی دوش ورزشکار خواهد بود. درواقع چنین باید بگویم که تفاوت این دو تورنمنت، مثل مسابقه اتومبیل‌رانی با پراید و بنز است.» به‌همین‌دلیل چوپان تصمیم گرفت، حضور در مسابقات مستر المپیا را آزمایش کند تا خودش را سنجیده باشد.

پنجاه‌وهشتمین دوره مستر المپیا در سال ۲۰۲۲ از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ دسامبر در لاس وگاس، نوادا برگزار شد. رقابت‌کنندگان در ۱۱ رشته برای عنوان المپیا با هم رقابت کردند. المپیا، بلندآوازه‌ترین مسابقات بدنسازی جهان بوده است. هیچ جایزه‌ای برای یک بدنساز، بزرگتر از کسب عنوان المپیا نیست. المپیا پس از نقل مکان به فلوریدا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ـ به‌دلیل کووید ۱۹، این پاندمی جهانی ـ سرانجام سال گذشته به لاس‌وگاس برای پنجاه‌وهشتمین دوره به خانه بازگشت. درنهایت در سال 2022 هادی چوپان موفق شد با تمرین‌های مداوم زیر نظر هانی رامبد ممدوح السبیعی یا همان بیگ رامی را شکست دهد و اولین عنوان مستر المپیا را از آن خود کند. تماشاگران حاضر در سالن از اینکه بیگ رامی نتوانسته عنوان قهرمانی را کسب کنند، شگفت‌زده شدند. نیک واکر، درک لنسفورد و هادی چوپان هر فنی را که لازم بود، به بیگ رامی نشان دادند. به‌زودی مشخص شد که هادی و درک لنسفورد برای مقام اول به رقابت می‌پردازند و درنهایت نیک واکر با فاصله بسیار کمی، رقابت را به او واگذار کرد. در انتهای این بخش، بیگ رامی نتوانست از عنوان خود دفاع کند و مجبور شد با کسب مقام پنجمی کنار بیاید. هادی چوپان پس از سه‌سال ماندن در صدر جدول، مقام مستر المپیا را کسب کرد. درک لنسفورد، قهرمان سابق المپیا نیز از همه انتظارات فراتر رفته و به مقام نایب‌قهرمانی دست یافت. نیک واکر، یکی دیگر از مدعیان قهرمانی، پیشرفت قابل‌توجهی داشت و توانست جایگاه سوم را تصاحب کند. او همچنین برنده جایزه قهرمان مردمی شد. براندون کری نیز از بیگ رامی پیشی گرفت و در رده چهارم ایستاد.

 

سابقه مسابقه آرنولد

آرنولد شوارتزنگر که یکی از محبوب‌ترین و از اسطوره‌های بدنسازی دنیاست، بعد از هفت دوره قهرمانی در مسابقات مستر المپیا در سال‌های 1980، 1975، 1974، 1973، 1972، 1971، 1970 و البته بعد از بازنشستگی، تصمیم گرفت مسابقاتی را راه‌اندازی کند که به‌لحاظ اعتبار بتواند با مستر المپیا رقابت داشته باشد. همین اتفاق نیز رخ داد و برای ورزشکاران این رشته، بسیار مهم است که بعد از مستر المپیا بتوانند جایزه جشنواره آرنولد را نیز کسب کنند.

پیش از اینکه به اصل مسابقات بپردازیم، بد نیست درخصوص زندگی آرنولد اطلاعاتی داشته باشیم تا بدانیم چه‌کسی، با چه‌رزومه‌ای این مسابقات ارزنده را برگزار می‌کند. آرنولد، بدنسازی را از ۱۵سالگی شروع کرد و در ۲۳ سالگی اولین قهرمانی خود را در مستر المپیا به‌دست ‌آورد. طبق گفته خود آرنولد، او زیاد طعم شکست را در مسابقات نچشیده‌ و واقعاً نیز چنین است؛ زیرا از ۲۵ مسابقه رسمی و بین‌المللی که داشته، فقط ۲ مسابقه حرفه‌ای را اول نشده و در آن دو مسابقه، به مقام دوم رسیده ‌است. نام او در کتاب رکوردهای گینس، به‌عنوان بهترین و کامل‌ترین بدن انسانی آمده ‌است. در جوانی او قادر بود تا وزنی معادل ۶۸۵ پوند (۳۱۰ کیلوگرم) را بلند کند. حالا آرنولد با چنین رزومه پرباری، جشنواره‌ای را برگزار می‌کند که از سراسر دنیا، برترین ورزشکاران دنیا به‌صورت گلچین‌شده شرکت می‌کنند تا برای مقام قهرمانی رقابت کنند. جایزه این مسابقه 300 هزار دلار بود که با اعلام آرنولد بعد از قهرمانی هادی چوپان، برای سال آینده به 500 هزار دلار خواهد رسید تا به‌لحاظ مالی نیز از مستر المپیا عبور کند. این جشنواره درواقع یک همایش سالانه ورزش‌های چندرشته‌ای است که در شهر کلمبوس ایالت اوهایو آمریکا برگزار می‌شود که بعد از مسابقات مستر المپیا، معتبرترین مسابقات پرورش‌اندام محسوب می‌شود.

 

رقیب هادی چوپان

بعد از قهرمانی هادی چوپان در مسابقات مستر المپیا، توقع تکرار این قهرمانی از چوپان چنان بالا رفته بود که پخش زنده این مسابقه در سال 2023، پربیننده‌تر از دوره قبل بود. در این رقابت‌ها که 11 آبان‌ماه 1402 برگزار شد، «درک لانسفورد» آمریکایی با رأی داوران به‌ عنوان قهرمانی رسید و هادی چوپان، ملقب به گرگ ایرانی، نیز به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسید. چوپان پس از اینکه داوران درک لانسفورد را به‌عنوان برنده اعلام کردند، در یک اقدام عجیب به نشانه اعتراض به رأی داوری، استیج مسابقات را ترک کرد. این حرکت چوپان اعتراض‌های زیادی دربرداشت. حواشی این نایب‌قهرمانی چنان زیاد بود که تا هفته‌ها درخصوص آن صحبت می‌شد. بسیاری بر این عقیده بودند که هانی رامبد آنطور که باید برای چوپان وقت نگذاشته و تمایل رامبد، قهرمانی ورزشکار آمریکایی بوده تا موفقیت دوباره هادی چوپان. شایعات تا جایی پیش رفت که شایعه اختلاف هادی چوپان با هانی رامبد نیز منتشر شد. موضع نگرفتن هانی رامبد در حمایت از هادی چوپان، این شایعات را تقویت کرد اما اگر با واقعیت رو‌به‌رو شویم، طبعاً هانی رامبد نمی‌توانست موضع خاصی در حمایت از چوپان بگیرد؛ چراکه یکی دیگر از شاگردانش به مقام اول رسیده بود و عملاً نمی‌توانست این قهرمانی را زیر سوال ببرد، زیرا هادی هم سال گذشته این مدال طلا را کسب کرده بود. حالا بعد از قهرمانی هادی چوپان در جشنواره آرنولد، وقتی هانی رامبد اشک شوق ریخت و چوپان مدال طلایش را تقدیم رامبد کرد، تمام این شایعات به پایان رسید. هادی چوپان بعد از قهرمانی در این رقابت‌ها خطاب به آرنولد گفت: «همیشه بعد از تمرین از پس‌اندازهایی که داشتم، فیلم‌های شما را خریداری می‌کردم. شما الگوی دوران کودکی‌ام بودید و حالا افتخاری برای من است که این جایزه را از دستان شما می‌گیرم». آرنولد نیز خطاب به هادی چوپان گفت، بدن شما از سایر ورزشکاران باکیفیت‌تر و برش بهتری داشت و طبعاً شایستگی این عنوان را داشتید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی