| کد مطلب: ۹۷۳۸

صدور پروانه در راستای تعمیق حاکمیت بر منابع نفت

واکنش وزارت نفت به گزارش هم میهن

واکنش وزارت نفت به گزارش هم میهن

نظر به انتشار گزارشی با عنوان «عبور از ملی شدن صنعت نفت» مورخ 03/08/1402 پاسخی به روزنامه هم‌میهن ارسال شده که در ادامه می‌آید:
مطابق بررسی‌های کارشناسی، کشورهایی که فضای رقابتی‌تر برای بنگاه‌ها و تشکل‌های اقتصادی مهیا نموده‌اند و در راستای بهبود مستمر محیط کسب‌وکار قدم برداشته‌اند؛ علاوه بر سودده نمودن شرکت‌ها، بستر مناسب برای توسعه دانش و فناوری و عملکرد قابل‌قبول‌تر را نیز فراهم کرده‌اند. به‌رغم برخی محدودیت‌ها، در حال حاضر شرکت‌های اکتشاف و تولید، خوشبختانه به سطحی از بلوغ دست یافته‌اند که بدون حضور شرکت‌های خارجی عهده‌دار توسعه و تولید از میادین هیدروکربوری شده‌اند. از این رو برای اجرای موفق پروژه‌های بخش بالادستی، تسهیل فرآیند و بهبود محیط کسب‌وکار و تمهید شرایط رقابتی برای تسریع در توسعه و تولید ضرورت دارد. بنابراین استفاده از نهاد تنظیم‌گر به همراه صدور پروانه بستر لازم را برای نظارت بهتر وزارت نفت و عملکرد تجاری و بهره‌ور شرکت‌های اکتشاف و تولید از جمله شرکت ملی نفت ایران را فراهم خواهد نمود. صدور مجوزها در عین ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های داخلی یا خارجی (پیوستگی عملیات اکتشاف، توسعه و تولید) هم‌زمان با تضمین منافع ملی، موضوع حداکثرسازی منفعت اقتصادی دولت در کل طول عمر هر میدان، با تأکید بر دستیابی به تولید صیانتی و بهینه با لحاظ الزامات فنی و حداکثرسازی ضریب بازیافت را در بر دارد. از دیگر مشخصه‌های صدور پروانه‌ها بهبود فضای کسب‌وکار در صنعت نفت و ایجاد رقابت سالم و شفاف بین فعالان اقتصادی و جلوگیری از انحصار، افزایش كیفیت تولید، خدمات و اشتغال‌زایی در این بخش است.
در خصوص ماده 3 برنامه هفتم توسعه که اخیراً در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، وزارت نفت در تلاش است با پیگیری‌های مستند و مستدل از ورود سازمان‌های غیرتخصصی به حوزه حاکمیتی وزارت نفت ممانعت به عمل آورد. با توجه به اهمیت موضوع و اثرگذاری آن بر بدنه صنعت نفت به‌عنوان مهمترین بنگاه اقتصادی كشور و فارغ از چالش‌های اجرایی، مغایرت‌های ماده مذكور با اسناد بالادستی شامل موارد ذیل می‌باشد:
*در ماده 2 قانون اصلاح قانون نفت تصریح گردیده «كلیه منابع نفتی جزء انفال و ثروت‌های عمومی است. اعمال حق حاكمیت و مالكیت عمومی بر منابع مذكور به نمایندگی از طرف حكومت اسلامی بر عهده وزارت نفت است.» و طبق بند 17 ماده 1 این قانون امور حاکمیتی شامل «سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و راهبری و نظارت عالیه بر اقدامات اجرائی در صنعت نفت و پتروشیمی اعم از عملیات بالادستی و پایین‌دستی» ذکر گردیده است.
*طبق ماده 1 قانون وظایف و اختیارات، «وزارت نفت به منظور تحقق سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش نفت و گاز، سیاستگذاری، راهبری، برنامه‌ریزی و نظارت بر کلیه عملیات بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی تشکیل شده است و به نمایندگی از طرف حکومت اسلامی بر منابع و ذخایر نفت و گاز اعمال حق حاکمیت و مالکیت عمومی می‌نماید.»
*بند 12 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر حمایت از تاسیس شرکت‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشاف (نه مالکیت)، بهره‌برداری و توسعه میادین نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترک در چارچوب سیاست‌های کلی اصل 44 تاکید نموده است.
با عنایت به مواد قانونی فوق، برداشت نگارنده در خصوص بند ب ماده 15کاملاً نادرست بوده و صدور پروانه به معنای واگذاری امتیاز و مالکیت میادین/مخازن نمی‌باشد بلکه صدور پروانه فعالیت در راستای تکالیف ابلاغی اسناد بالادستی و با هدف بهبود محیط کسب‌وکار، ایجاد فضای رقابتی و حضور مؤثر شرکت‌های اکتشاف و تولید تایید صلاحیت‌شده برای سایر میادین توسعه‌نیافته و فاقد قرارداد در دستور کار قرار دارد که این میادین در اولویت توسعه شرکت ملی نفت ایران قرار ندارند و با رابطه مالی کنونی توسعه آنان دور از ذهن است. علاوه بر این موضوع استفاده از ظرفیت شرکت‌های اکتشاف و تولید با سازوکار صدور پروانه پیشتر در جزء 5 بند پ ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب سال 1391 تصریح گردیده است. همچنین وفق مفاد ماده 13 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب سال 1387 «اعمال حق حاكمیت و مالكیت بر منابع نفت و گاز به نمایندگی از حكومت اسلامی» جزو وظایف ذاتی و حاكمیتی وزارت نفت بوده و مقرر گردیده کلیه امور مربوط به سیاست‌گذاری و اعمال وظایف حاکمیتی از شرکت‌های دولتی منفک و به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی تخصصی ذی‌ربط محول گردد. بر این اساس در راستای عمل به ماده 2 قانون اصلاح قانون نفت مصوب 22/3/1390 و به استناد ماده 13 و جزء (5) بند (پ) و جزء (7) بند (ب) ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب 19/02/1391 و سیاست‌های مندرج در سند تحول دولت مردمی، وزارت نفت مسکوت ماندن تکالیف ابلاغی و منفعلانه عمل کردن را منطقی ندانسته و با تغییر رویه بر آنست تا ایجاد نهاد تنظیم‌گر و صدور مجوز فعالیت و پروانه‌های بخش بالادستی برای اشخاص حقوقی واجد صلاحیت در زنجیره اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید از میادین نفت و گاز کشور را در دستور کار قرار دهد. وزارت نفت دولت سیزدهم ضمن توجه به سیاست‌های کلان کشور و با در نظر گرفتن احکام پیشنهادی مرتبط دولت در لایحه ارائه‌شده به مجلس، به‌عنوان مجری، خود را مکلف به پیگیری و اجرای مفاد مصوب ابلاغی در برنامه هفتم توسعه و سایر اسناد بالادستی مرتبط می‌داند.
لازم است مجدداً تاکید شود که صدور پروانه فعالیت از سوی وزارت نفت برای شرکت‌های اکتشاف و تولید که در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب 1391 تصویب شده است، در راستای اعمال حاکمیت وزارت نفت بر منابع نفت و گاز بوده و دقیقاً در جهت تعمیق حاکمیت ملی بر منابع نفت و گاز همزمان با رفع انحصار ارزیابی می‌شود.

دیدگاه

ویژه اقتصاد
  • اخیراً واشنگتن‌پست فیلمی کوتاه منتشر کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده را در باشگاه گلف بین‌المللی…

  • زمزمه تعطیلی سایپا پس از انتشار خبر تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی زیرمجموعه این گروه (شرکت مادر، پارس‌خودرو، سایپا…

  • هرچند رشد اقتصاد هنوز مثبت است اما ریزش این شاخص از ۳/۱ درصد در مرداد به ۱/۹ درصد در شهریور ۱۴۰۳ نشان‌دهنده افت…

پربازدیدترین
آخرین اخبار