نگاه ویژه مجلس به بودجه نهادهای خاص
هممیهن تغییرات قانون بودجه نسبت به لایحه پیشنهادی دولت را بررسی کرد بودجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر ۱۲۵ درصد افزایش یافت
هممیهن تغییرات قانون بودجه نسبت به لایحه پیشنهادی دولت را بررسی کرد
بودجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر 125 درصد افزایش یافت
بررسی جداول قانون بودجه 1402 نشان میدهد با وجود آنکه منابع عمومی کشور فقط 5 درصد از سوی مجلس بیشتر شده، اما تغییرات زیادی در ردیفهای مختلف صورت گرفته است. با بررسی برخی ردیفها مشخص میشود مجلس بودجه برخی نهادهای خاص را بهطور میانگین 40 درصد افزایش داده است. این در حالیست که بودجه این نهادها از سوی دولت نیز در لایحه افزایش یافته بود. بهطور مثال با وجود آنکه دولت، بودجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر را در لایحه 36 درصد افزایش داده بود، اما مجلس نیز بودجه این ستاد را 66 درصد بیشتر کرد و در مجموع رشد بودجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سال قبل به 125درصد رشد رسیده است. مجلس همچنین بودجه خود را نسبت به لایحه دولت 37 درصد بالا برد و بودجه دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری را 83 درصد افزایش داد. هر سال مجلس در ردیفهای بودجه تغییرات زیادی ایجاد میکند. در برخی بخشها تعهدات بیشتری برای دولت بهوجود میآورد و در مقابل برخی تکالیفی که دولت برای خود تعریف کرده بود را لازم ندانسته و حذف میکند. در تغییراتی که هر سال در بودجه توسط مجلس ایجاد میشود؛ افزایش ارقام بودجه نهادهای مذهبی بیش از بخشهای دیگر به چشم میخورد.
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
رکورد ۴۱۵ درصدی
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره)، در سال ۱۳۷۴ با هدف تحصیل دانشجویان و طلبههای شیعه توسط مرحوم آیتالله محمدتقی مصباحیزدی بنیانگذاری شد و اکنون شیخ محمود رجبی آن را اداره میکند. بودجه این مجموعه با رشد ۴۱۵درصدی نسبت به سال گذشته که ۵۲میلیارد تومان دریافت میکرد، رکورد جالبی را کسب کرده است. دولت برای امسال بودجه ۱۳۷ میلیارد تومانی در نظر گرفته بود، اما مجلس آن را به ۲۶۸ میلیارد تومان افزایش داد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی
افزایش ۶۰ درصدی بودجه
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۳ در دولت میرحسین موسوی ایجاد شد، اما پیشینه آن به سال ۱۳۵۹ و تعطیلی دانشگاهها برمیگردد. وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه حوزه سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت تقسیمبندی است. ریاست این شورا برعهده رئیسجمهور است و دبیر آن از دیماه سال گذشته عبدالحسین خسروپناه است. دولت برای بودجه امسال این شورا رقم ۴۲۰ میلیارد تومان را در نظر گرفته بود که مجلس آن را با ۲۴ درصد افزایش به ۵۲۰ میلیارد تومان رساند و در مجموع نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش بودجه خواهد داشت.
بنیاد سعدی
رشد ۱۴۵ درصدی بودجه
«اساسنامه بنیاد سعدی» آبان ۱۳۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. از وظایف این بنیاد «مدیریت، سیاستگذاری، هماهنگی، هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینههای مرتبط با گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور» و «گسترش خط، زبان و ادبیات فارسی در میان ایرانیان مقیم خارج از کشور» است. ریاست عالیه بنیاد سعدی، رئیسجمهور است و از مهر سال 91 با حکم محمود احمدینژاد، غلامعلی حدّادعادل ریاست بنیاد را برعهده دارد. این بنیاد سال گذشته ۲۲ میلیارد تومان بودجه داشت. برای سال جاری مجلس علاوه بر افزایشی که دولت پیشبینی کرده بود ۶۴ درصد دیگر بودجه این بنیاد را بالا برد و ۵۴ میلیارد تومان بودجه برای آن به تصویب رسید.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی
رشد ۸۰ درصدی
فرهنگستان زبان ایران در سال 1314 افتتاح شده است، اما پس از انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای آن اساسنامهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی را در سال ۱۳۶۸ تصویب کرد. از اهداف فرهنگستان میتوان به «حفظ قوّت و اصالت زبان فارسی بهعنوان یکی از ارکان هویت ملّی ایران و زبان دوم عالم اسلام و حامل معارف و فرهنگ اسلامی» و «رواج زبان و ادبفارسی و گسترش حوزه و قلمرو آن در داخل و خارج کشور» اشاره کرد. رئیسجمهور رئیس عالی فرهنگستان زبان و ادبفارسی است و از سال 1387 غلامعلی حدادعادل ریاست آن را برعهده دارد. رقم مورد نظر دولت برای فرهنگستان ۶۱ میلیارد تومان بود، اما مجلس ۸۱ میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفت. بودجه این نهاد سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان بود که نشان از رشد ۸۰ درصدی آن دارد. مجلس بهتنهایی بودجه فرهنگستان را ۳۳ درصد بالا برد.
ستاد اقامه نماز
بودجه ۵۱ میلیاردی
ستاد اقامه نماز که در سال ۱۳۶۹ تاسیس شده، موسسهای غیردولتی است که از دولت بودجه میگیرد و بهصورت هیئت امنایی متشکل از شخصیتهای فرهنگی در سال اداره میشود و در مراکز استانهای ایران و ۳۲۰ شهرستان، وظیفه ترویج و توسعه نماز را برعهده دارد و در تمامی ادارات و نهادهای کشور دارای دفتر است. ریاست آن از ابتدای تاسیس تاکنون بر عهده حجتالاسلام محسن قرائتی بوده است. این ستاد سال گذشته ۲۹میلیارد تومان بودجه داشت که مجلس پیشنهاد ۳۶ میلیارد تومانی دولت را برای سال جدید به ۵۱ میلیارد تومان افزایش داد. اکنون بودجه این ستاد ۷۶ درصد نسبت به پارسال رشد کرده است.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
رشد ۱۳۱ درصدی بودجه
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده و هدف آن بنا به سایت این مرکز، اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و بهکارگیری امکانات رایانهای برای ارائه معارف حقّه اهل بیت علیهمالسلام به جهانیان در شکل و قالب جدید است. رئیس هیئت امنای مرکز آیتالله صادق آملیلاریجانی است و ریاست آن را حجتالاسلام محمدحسین بهرامی برعهده دارد. بودجه این مرکز نسبت به سال گذشته ۱۳۱ درصد رشد داشته و از ۳۸ میلیارد تومان به ۸۸میلیارد تومان رسیده است.
مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع)
افزایش بودجه ۱۰ میلیاردی
مؤسسهای پژوهشی و آموزشی در زمینه فقه، اصول فقه و کلام است که در شهر قم قرار دارد و در سال ۱۳۶۹ زیر نظر مرحوم آیتالله محمود هاشمیشاهرودی تاسیس شد. هدف این مؤسسه، تدوین دایرةالمعارف فقه اسلامی و تحقیق و انتشار کتب مرتبط با شیعه است و در حال حاضر حسن نظریشاهرودی، ریاست آن را برعهده دارد. بودجه سال گذشته این نهاد ۷ میلیارد تومان بود که مجلس ۸۹ درصد بودجه آن را افزایش داد و در مجموع با رشدی که دولت در نظر گرفته بود، ۱۴۲ درصد افزایش بودجه داشته و به رقم ۱۷ میلیارد تومان رسیده است.
مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
کمترین افزایش بودجه
مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در خرداد سال ۱۳۹۰ با حکم مقام معظم رهبری تشکیل شد و ایشان صادق واعظزاده را بهعنوان رئیس آن مصوب کردند. از اهداف این مرکز میتوان به «طراحی و تدوین پیشنویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بهعنوان سند بالادستی حاكم بر چشماندازها، سیاستهای كلی و برنامههای توسعه مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی و منطبق بر مقتضیات و ویژگیهای فرهنگی، اقلیمی و طبیعی ایران» اشاره کرد. مجلس همان رقم پیشنهادی دولت یعنی ۲۳ میلیارد تومان را تصویب کرد. بودجه این نهاد نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
ستاد امر به معروف و نهی از منکر
کمک ۶۶ درصدی مجلس و افزایش 125 درصدی
ستاد امر به معروف و نهی از منکر نهادی است جهت ترویج امر به معروف و نهی از منکر و به امورات سیاستگذاری و انجام فعالیتهای ترویجی، نظارتی و حمایتی و همچنین هماهنگیهای ستادی و بیندستگاهی میپردازد. این نهاد بهعنوان ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر از سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دستورالعمل اجرایی آن در سال ۱۳۹۴ با تغییر نام و با عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سه سطح مرکز، استان و شهرستان فعالیت دارد. بنا به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، یکی از ائمهجمعه موقت شهر تهران به انتخاب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ریاست این ستاد را بر عهده دارد که اکنون حجتالاسلام کاظم صدیقی رئیس این ستاد است. دولت بودجه ۷۶ میلیارد تومانی برای آنها در نظر گرفته بود، اما مجلس با رشد ۶۶ درصدی آن رقم بودجه را به ۱۲۶میلیارد تومان رساند که در مجموع نسبت به سال قبل ۱۲۵ درصد افزایش نشان میدهد.
جامعةالمصطفی العالمیه
بودجه هزار میلیاردی
جامعه المصطفی العالمیه در سال ۱۳۸۷ از ادغام دو مجموعهٔ «سازمان مدارس و حوزههای علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» تشکیل شده است. این ارگان در قم است و در ۶۰ کشور جهان که جامعه مسلمان دارند، شعبه دارد. از آبان ۱۳۹۷ علی عباسی به ریاست جامعةالمصطفی العالمیه منصوب شده است. دولت برای این مرکز بودجه ۸۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بود اما مجلس ۱۴ درصد این رقم را افزایش داد و آن را به ۱۰۱۲ میلیارد تومان رساند.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
رشد ۸۳ درصدی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یک نهاد علمی فرهنگی-پژوهشی در حوزه علمیه قم است و احمد واعظی ریاست این دفتر را بر عهده دارد. این دفتر بهصورت هیئت امنایی اداره میشود و اعضای آن توسط مقام معظم رهبری انتخاب میشوند. سال گذشته ۲۲۶ میلیارد تومان بودجه داشت، دولت برای سال جدید رقم ۳۴۹ میلیارد تومان را در نظر گرفته بود، اما مجلس بودجه را ۸۳ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داد و به ۴۱۴ میلیارد تومان رساند.
شورای عالی حوزههای علمیه
5/4 هزار میلیارد تومان بودجه
شورای عالی حوزههای علمیه عهدهدار سیاستگذاری و برنامهریزی کلان در بخشهای مختلف آموزشی، اخلاقی، تبلیغی، اجتماعی و معیشتی حوزه علمیه قم و سایر حوزههایی که از امکانات و خدمات حوزه علمیه قم استفاده میکنند، است. احمد خاتمی، جواد مروی، علیرضا اعرافی و هاشم حسینیبوشهری از اعضای این شورا هستند. بودجه پیشنهادی دولت رقم ۲۹۶۱ میلیارد تومان بود، اما مجلس آن را با رشد ۵۴ درصدی به ۴۵۶۱ میلیارد تومان رساند.
مرکز خدمات حوزههای علمیه
رشد ۱۲۷ درصدی
مرکز خدمات حوزههای علمیه در سال ۱۳۷۰ برای تأمین رفاه طلاب در بخشهای مسکن، بیمه، وام قرضالحسنه و... ایجاد شد و اکنون حسن ربانی ریاست آن را برعهده دارد. دولت رقم ۶۴۰۰ میلیارد تومان را برای سال جدید در نظر گرفته بود اما مجلس آن را به ۶۳۰۰ میلیارد تومان کاهش داد. با این حال بودجه این مرکز نسبت به سال گذشته ۱۲۷ درصد رشد داشته است.
بنیاد دایرةالمعارف اسلامی
رشد ۱۹۳ درصدی
بنیاد دایرةالمعارف اسلامی نهادی غیرانتفاعی است که در سال ۱۳۶۲ تاسیس شده است و در حوزه مطالعات جهان اسلام و ایران با هدف اصلی تدوین و نشر دانشنامه جهان اسلام فعالیت دارد. از سال ۱۳۷۴، غلامعلی حدادعادل مدیرعاملی آن را برعهده دارد. بودجه سال گذشته این نهاد ۱۶ میلیارد تومان بود، اما مجلس آن را به ۴۷ میلیارد تومان افزایش داد؛ یعنی رشد ۱۹۳ درصدی.
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
بودجه ۴۷ میلیاردی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با هدف «نظریهپردازی و نوآوری علمی در جهت توسعه و تعمیق معرفت دینی، و نیز بسط مطالعات راهبردی و کاربردی گرهگشا در قلمرو حکمت و اندیشه دینی، فرهنگ، معارف و علوم انسانیِ اسلامی» تاسیس شده و ریاست آن برعهده آیتالله علی اکبر رشاد است. این پژوهشگاه با رشد ۳۳ درصدی اکنون ۴۸میلیارد تومان بودجه دریافت میکند.
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
افزایش ۷۸ درصدی
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نهادی است که در سال ۱۳۷۲ جایگزین شورای مرکزی ائمه جمعه شد و هماکنون حجتالاسلام محمدجواد حاجعلیاکبری با حکم مقام معظم رهبری ریاست آن را برعهده دارد. نسبت به سال گذشته با ۷۸درصد رشد بودجه مواجه شده است. دولت که تا سال قبل به این نهاد ۹۷ میلیارد تومان بودجه میداد، امسال تصمیم گرفت آن را به ۱۱۳ میلیارد تومان برساند، مجلس به پیشنهاد دولت ۵۳ درصد اضافه کرد و بودجه آن به ۱۷۳ میلیارد تومان رسید.
دانشگاه اهل بیت
رشد ۱۱۱ درصدی
دانشگاه اهلبیت مؤسسهای غیردولتی و وابسته به مجمع جهانی اهلبیت است که در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد. این دانشگاه دانشجویانی از کشورهای آسیایی و آفریقایی؛ مانند ترکیه، افغانستان، آذربایجان، هندوستان، چین، بنگلادش و مالی جذب و فارغالتحصیل کرده است. هماکنون حجّتالاسلام سعید جازاریمعموئی، ریاست این دانشگاه را برعهده دارد. بودجه این موسسه نسبت به پارسال ۱۱۱ درصد رشد داشته است، این دانشگاه سال گذشته ۲۶میلیارد تومان دریافتی داشت که اکنون به ۵۵ میلیارد تومان رسیده است.
نگاه کارشناس
مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در گفتوگو با هممیهن:
دولت باید یکچهارم بودجه را قناعت کند
«شورای نظارت بر صداوسیما 14 میلیارد تومان و دبیرخانه خبرگان رهبری 22 میلیارد تومان امسال بودجه میگیرند. با توجه به اینکه اعضای این دو نهاد نیز حقوق خود را از نهادهای دیگر دریافت میکنند؛ این حجم بودجه برای چه کاری در اختیار آنها قرار میگیرد؟» مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با هممیهن با ارائه آمار و ارقام به تفسیر بودجه برخی نهادها پرداخته و اینگونه نتیجه گرفته که تغییرات و افزایش بودجه ۱۴۰۲ توسط مجلس، دولت را با یک بلبشو مواجه کرده است.
در قانون بودجه، رقم بودجه نهاد ریاستجمهوری 8 هزار و 976 میلیارد تومان تصویب شده درحالیکه عدد پیشنهادی در لایحه یکهزار و 907 میلیارد تومان بود. دلیل این رشد چیست؟
در سال ۱۴۰۱، بودجه نهاد ریاستجمهوری، ۱۵۴۷میلیارد تومان بود، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت پیشنهاد داد که رقم به ۱۹۰۷میلیارد تومان افزایش یابد که اتفاقا مجلس آن را به ۸۹۷۶میلیارد تومان رساند و بسیار افزایش داد. اگر بودجه عمرانی دولت که ۱۱۰۷میلیارد تومان است را با آن جمع کنیم رقم آن به ۱۰۸۰۴میلیارد تومان میرسد. این تغییرات نشان از یک بلبشو در تنظیم بودجه دارد چراکه برخی ردیفها که در لایحه از نهاد ریاست جمهوری جدا بوده در قانون ذیل بودجه نهاد ریاستجمهوری دیده شده است. مثلا اعتبار سازمان امور اداری و استخدامی که یکی از معاونتهای ریاستجمهوری است را در بودجه ریاستجمهوری آوردهاند درحالیکه میتوانستند در بودجه سازمان برنامه و بودجه لحاظ کنند. این اتفاق نشان میدهد سیستم دارای اشکالات زیادی است و نظم بودجهای در آن حاکم نیست. یا «موسسه نشر آثار امامخمینی» را ذیل سازمان برنامه و بودجه آوردهاند اما «الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت» را زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی قرار دادهاند درحالیکه باید ذیل سازمان برنامه و بودجه قرار میگرفت. نهاد ریاستجمهوری یک معاونت با عنوان «معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور» دارد که از دوره احمدینژاد آغاز به کار کرده و اعتبار آن ۳۶۳۱ میلیارد تومان است، درحالیکه از چند جای دیگر بودجه نهاد ریاستجمهوری هم دریافت میکند که نشاندهنده بلبشو بودن وضعیت بودجه است. در مثالی دیگر «پژوهشکده مطالعات فنآوری»۱۰میلیارد تومان دریافت میکند یا مرکزی با عنوان «مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت» وجود دارد که قاعدتا باید بودجه آن که ۲۶۶ میلیارد تومان است، ذیل بودجه معاونت علمی و فنآوری باشد اما نیست، که همین یعنی دولت نظارتی بر بودجه خود ندارد. مجلس همچنین امسال یک ردیف کمک نیز به میزان ۴ میلیارد تومان برای این مرکز گذاشته و یک ردیف دیگر نیز برای «شبکه کانونهای تفکر ایران» اعمال کرده که ۴۵ میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده است. همه اینها نشان از عدم شفافیت در بودجه امسال است. همچنین در بودجه نهاد ریاستجمهوری مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای «هزینههای ضروری و کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی» وجود دارد که از سابق بوده و معلوم نیست چگونه خرج میشود.
این وضعیت در بخش عمران نیز دیده میشود و اعتباراتی برای پروژههای عمرانی در نظر میگیرند که قاعدتا باید خیلی سال پیش آن پروژهها به اتمام میرسید.
یکی از ویژگیهای بودجه توسعهای این است که شفاف باشد یعنی دستگاههای اجرایی بدانند چقدر اعتبار میگیرند و قرار است با آن چه فعالیتهایی انجام دهند تا بتوانند براساس آن گزارش عملکرد بدهند. بودجه مجلس ۲۶۳۶ میلیارد تومان است که برای موزه پارلمان تبریز هم جداگانه ۵ میلیارد تومان در نظر گرفتهاند. سوال اینجاست وقتی ما برای ساخت مدرسه دچار مشکل هستیم چرا باید در تبریز موزه درست کنیم؟ کار مجلس ساخت موزه است؟ موزه را باید وزارت گردشگری بسازد. شما یک کشور در دنیا نشان دهید که مجلس آن خبرگزاری داشته باشد، بودجه خبرگزاری خانه ملت ۱۳ میلیارد تومان است. اکنون در قانون بودجه ۱۴۰۲، مجلس ردیفی تحت عنوان «تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات و ماشینآلات مجلس شورای اسلامی» قرار داده که یک پروژه عمرانی است و سال اجرای آن ۱۳۸۲ است، اما سال خاتمه ندارد. سوال اینجاست که اگر این پروژه عمرانی است چرا تاریخ اتمام ندارد و این یعنی باید تا ابد به آن بودجه داد. جالب آنکه اعتبار مصوب آن در بودجه سال۱۴۰۲، ۵۴۲میلیارد تومان است، درحالیکه مصوبه سال قبل از آن، ۲۳۶میلیارد تومان بوده و این یعنی بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته است. مگر تجهیزات و تعمیرات مجلس چقدر بودجه نیاز دارد؟ درحالیکه همه میدانیم از عمر ساختمان مجلس در بهارستان خیلی نمیگذرد و نیاز به این مقدار بودجه ندارد. این سوال را باید از نمایندگان پرسید که آیا خانه و مسکن خودتان نیز این مقدار نیاز به تجهیزات و تعمیرات دارد؟ اگر این بودجه را تقسیم بر تعداد نمایندگان کنید نزدیک به ۲میلیارد تومان به هر نماینده برای خرید تجهیزات و تعمیرات اساسی میرسد که این رقم فاجعه است. یا در بودجه امسال رقم ۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مجلس گذاشتهاند. مگر مجلس ساخته نشده است؟ پس این بودجه برای چیست؟ جالبتر آنکه این رقم در سال گذشته ۱۵۱ میلیارد تومان بود. وقتی در کشور ما توسعه بهدرستی صورت خواهد گرفت که واحدهای نظارتی مجلس، نظارت را از خود آغاز کنند. مجلس ساختمانهای زیادی در اطراف ساختمان قدیم پارلمان دارد که میتواند آنها را فروخته و کسب بودجه کند. در نمونهای دیگر سال ساخت پروژه کتابخانه مجلس،۱۳۸۲ است، اما سال خاتمه ندارد که نشان میدهد در بودجه با هرجومرج مواجه هستیم، مگر میشود یک پروژه عمرانی سال خاتمه نداشته باشد؟ در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد و منابع درآمدی آن مشکل دارد، اینگونه بودجهها نقدینگی را بالا میبرد و اثر آن تورمی است که باعث کاهش ارزش پول ملی و گسترش فقر میشود.
بودجه شورای نگهبان به چه صورت افزایش یافته است؟
بودجه شورای نگهبان هم جالب است. مگر قرار است شورای نگهبان ساختمان احداث کند که در برنامه «نظارت بر انتخابات شورای نگهبان» پروژه «احداث، تکمیل و تامین تجهیزات و تعمیرات اساسی ساختمانها» وجود دارد؟ مگر شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات از امکانات وزارت کشور و استانداریها استفاده نمیکند؟ سال شروع پروژه ۱۳۸۱ است و سال خاتمه آن ۱۴۰۵ عنوان شده است. اعتبار آن در سال گذشته ۴۲ میلیارد تومان بوده و امسال به ۵۸ میلیارد تومان رسیده است. مگر شورای نگهبان یک حزب سیاسی است که بخواهد در استانهای مختلف ساختمان بسازد؟ کل بودجه شورای نگهبان در سال ۱۳۶۵،
۶ میلیون تومان بود. شورای نگهبان همچنین ۲۹۷ میلیارد تومان بودجه برای نظارت بر انتخابات از بودجه متفرقه دریافت میکند.
این بینظمی در بودجه نهادهای دیگر هم دیده میشود...
بله، مثلا دبیرخانه خبرگان رهبری ۲۲ میلیارد تومان بودجه دارد، درحالیکه هر سال فقط دو بار سمینار برگزار میکنند و حقوق افراد نیز از نهادهای دیگر تامین میشود. یا بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۸۰ میلیارد تومان است، درحالیکه از بودجه یک وزارتخانه بیشتر است. این مجمع پروژهای دارد با عنوان «تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات ماشینآلات» که سال آغاز آن ۱۳۸۱ است، اما خاتمه ندارد. یا تعمیرات ساختمانهای وزارت امور خارجه از سال ۱۳۶۲ ردیف بودجه دارد و سال خاتمه برای آن در نظر گرفته نشده است. بودجه آن امسال ۱۵ میلیارد تومان دیده شده است. این اتفاقات نشان از ولخرجی دستگاهها است. شورای نظارت بر صداوسیما ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه جاری دارد که اتفاقا افراد عضو این شورا حقوق خود را از نهادهای دیگر میگیرند، واقعا باید پاسخ داده شود که این بودجهها کجا میرود؟ همین شورا چرا باید ۲ میلیارد تومان بودجه عمرانی داشته باشد؟ این شورا نهایتا یک اتاق دارد چرا باید هر سال چنین بودجههایی بگیرد؟ مگر هر سال سیستمهای خود را تغییر میدهند؟ مجلس اگر مردمی باشد باید جلوی این بودجهها را بگیرد. دبیرخانه ستاد «حمایت از خانواده و
جوانی جمعیت» ۶۵۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد، مگر قرار است این دبیرخانه چه کاری انجام دهد؟ چرا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به اندازه یک وزارتخانه بودجه داشته باشد؟ یا دفتر و اقامتگاه و مهمانسرای سفارت جمهوری اسلامی در دمشق به مساحت ۱۷۷۸۰متر قرار است احداث شود که از سال ۱۳۸۷ ساخت آن آغاز شده است و سال اتمام آن ۱۴۰۲ است یعنی تا الان باید احداث آن به پایان میرسیده است. اعتبار آن در سال ۱۴۰۲،
۱۰ میلیارد تومان است، چرا باید یک پروژه ۱۶ سال ادامه پیدا کند؟
پیشنهاد شما به دولت برای نظمدهی به بودجه و ایجاد شفافیت چیست؟
اگر دولت میخواهد به بودجه خود نظم دهد باید حداقل در یکچهارم بودجه قناعت کند. هزینه ریخت و پاشهای دولت بسیار بالا است. این کار نیاز به اراده آهنین دارد و کسی باید آن را انجام دهد که نقطهضعف نداشته باشد و هدف او توسعه و پیشرفت ایران باشد. اگر واقعا علمی برخورد کنیم و از هزینههای بیهوده جلوگیری کنیم به راحتی میتوان کشور را اداره کرد. ما ایران را گران اداره میکنیم و به مراکزی بودجه میدهیم که نباید بدهیم. مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به این مسائل فکر کنند، نه اینکه به دنبال افزایش بودجه خود باشند.