| کد مطلب: ۱۱۴۷۲

نکات قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی

نکات قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی

قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی یکی از انواع قرارداد کار محسوب می‌شود. امروزه به ‌دلیل افزایش جمعیت، عده‌ی زیادی از مردم، در مجتمع‌های مسکونی، ساکن هستند.

مسلما حفظ امنیت ساکنین و محافظت از اموال آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. به همین جهت در سالهای اخیر نسبت به گذشته، استخدام نگهبان در مجتمع مسکونی و آپارتمان‌ها افزایش چشگیری داشته است، زیرا مردم ترجیح می‌دهند تا قبل از وقوع خطر یا سرقت، از اموال، دارایی و خانواده خودشان محافظت کنند.

بسیاری از مجتمع‌های بزرگ دارای گیت های نگهبانی هستند. نگهبان با دقت فراوان و با استفاده از تجهیزاتی مانند دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های مجهز، رفت‌وآمد ساکنین مجتمع، مهمان‌های آن‌ها، خودروهای ساکنین و اشخاص دیگر را کنترل می‌کند.

برای‌ اینکه نگهبان مجتمع مسکونی شرایط موردنظر ساکنین را به ‌درستی رعایت کند و در چارچوب قانون، وظایف خودش را انجام دهد، لازم است که نمونه قرارداد مجتمع مسکونی با او امضا شود. در متن این قرارداد تعهدات هر کدام از طرفین به ‌صورت دقیق مشخص شده است.

قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی یکی از انواع قرارداد استخدام محسوب می‌شود. در واقع رابطه‌ی کاری نگهبان مجتمع مسکونی تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی است. بنابراین ضرورت دارد که حقوق و مزایا و حق بیمه نگهبان بر اساس این قوانین، پرداخت شود.

قرارداد نگهبان مطابق مقررات کشور ما اهمیت زیادی دارد و لازم است که حقوق نگهبان به‌ صورت کامل رعایت شود. یعنی ساعات کار، اضافه کار، تعهدات و مسئولیت‌هایی که برعهده او قرار می‌گیرد، باید در چارچوب قانون باشد.

تصور کنید در یک شهرک، مجتمع مسکونی مجهزی احداث شده ‌است. تعداد زیادی از افراد، متقاضی سکونت در این مجتمع هستند. این مجتمع دارای فضایی جهت بازی کودکان، فضای سبز، استخر، لابی و امکانات فراوان دیگری است. در این شرایط برای محافظت از سرمایه‌های مادی ساکنین این مجتمع و حفظ امنیت آن‌ها، لازم است که یک یا چند نگهبان استخدام شود. زمانی ‌که توافقات اولیه با نگهبان صورت می‌گیرد، طرفین می‌توانند نمونه قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی را امضا کنند. در این قرارداد، تعهدات نگهبان به‌ صورت دقیق مشخص شده ‌است. بنابراین نگهبان به‌ صورت کامل از تعهداتی که به موجب قرارداد بر عهده دارد، آگاه خواهد شد.

نگهبان ساختمان در حال ساخت

یکی از محل‌ها و فضاهایی که حضور نگهبان در آن‌ها ضرورت دارد، ساختمان‌های در حال ساخت است. در شرایطی که صاحب ملک یا پیمانکار، وسایل و تجهیزات فراوانی را جهت تکمیل پروژه در حال ساخت فراهم می‌کنند و در محل ساخت قرار می‌دهند، لازم است که یک یا چند نگهبان برای حفاظت از این اموال و تجهیزات در محل ساختمان حضور داشته باشند. برای این‌که توافق طرفین در چارچوب قانون صورت بگیرد، بهتر است که کارفرما و نگهبان ساختمان در حال ساخت با یکدیگر این قرارداد استخدامی را امضا کنند.

تصور کنید شخصی قصد دارد در یک شهرستان کوچک، یک مجتمع گسترده تجاری تفریحی احداث کند.

این شخص تجهیزات، مصالح و وسایل بسیاری را فراهم می‌کند تا تکمیل پروژه مورد نظرش با سرعت و کیفیت بالاتری انجام شود. در این شرایط برای حفاظت از مصالح، آهن‌آلات و تجهیزاتی که در این ساختمان نیمه‌کاره و در حال ساخت قرارداده شده ‌است، باید چند نگهبان استخدام شود. کارفرما برای شفاف‌سازی وظایف و تعهدات هر نگهبان، می‌تواند با او قرارداد امضا کند.

حقوق نگهبان مجتمع مسکونی

همان‌طورکه مطرح شد، قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی مطابق قانون کار تنظیم می‌شود. بنابراین لازم است که حقوق نگهبان مجتمع مسکونی بر اساس قانون کار برای او پرداخت شود. گاهی ممکن است کارفرما به دلایلی حقوق و مزایای نگهبان یا حق بیمه او را پرداخت نکند. در این شرایط به‌دلیل این‌که این رابطه استخدامی تحت حمایت قانون‌گذار است، نگهبان می‌تواند برای پیگیری حقوق و مطالبات خود از طریق اداره کار اقدامات لازم را انجام دهد.

نمونه قرارداد نگهبان شبانه‌ روزی

در شرایطی ممکن است کارفرما مایل باشد، شخص یا اشخاصی را برای نگهبانی شبانه‌روزی استخدام کند.

بعضی مواقع در مجتمع‌ها یا ساختمان‌هایی که چند نگهبان دارند، این‌گونه توافق می‌شود که شخصی ۲۴ ساعت مشغول به خدمت باشد و ۴۸ ساعت استراحت کند. در این شرایط کارفرما با این نگهبان، نمونه قرارداد نگهبان شبانه ‌روزی را امضا می‌کند. این دسته از قراردادها به ‌عنوان شیفت چرخشی یا شیفت شب نیز شناخته می‌شوند. لازم است که این قرارداد هم براساس قانون کار تهیه و تنظیم شود و کارفرما مطابق این توافق نیز حقوق نگهبان را به ‌صورت کامل و مطابق قانون برای او پرداخت کند.

قرارداد مجتمع مسکونی

در متن قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی چه مواردی نوشته می‌شود؟

لازمه امضای هر قراردادی، نوشتن مشخصات طرفین است. زمانی ‌که شخصی را به‌ عنوان نگهبان مجتمع مسکونی استخدام می‌کنید، لازم است مشخصات او را به‌ همراه آدرس و شماره تماس او بنویسید. همچنین لازم است که مشخصات خودتان را به ‌عنوان کارفرما در متن قرارداد بنویسید و آدرس شماره تماس خودتان را نیز در این متن وارد کنید.

پس از آن باید موضوع قرارداد نوشته شود. زمانی ‌که شما نگهبان را برای مجتمع مسکونی استخدام می‌کنید، موضوع قرارداد شما استخدام نگهبان مجتمع مسکونی است. بنابراین باید این مورد به ‌صورت دقیق و کامل مشخص شود. همچنین باید آدرس محل انجام تعهد، یعنی آدرس مجتمع مسکونی موردنظرتان که نگهبان را برای محافظت از آن‌جا استخدام می‌کنید، در این متن بنویسید.

برای تنظیم قرارداد استخدام نگهبان مجتمع مسکونی ضرورت دارد که مدت قرارداد را مشخص کنید. یعنی باید در متن قرارداد بنویسید که تاریخ شروع کار نگهبان و تاریخ خاتمه‌ی این همکاری چه زمانی است.

در ادامه میزان حقوق و مزایا و دریافتی نگهبان را در این قرارداد بنویسید و ساعات کار او را مشخص کنید.

مطابق این قرارداد، تعهدات نگهبان به‌ صورت کامل و دقیق مشخص می‌شود. علاوه‌براین تعهداتی هم که بر عهده کارفرما قرار دارد، مطابق قانون در این قرارداد نوشته می‌شود. درنهایت لازم است که هر دو طرف این قرارداد را امضا کنند.

 چه زمانی قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی تنظیم می‌شود؟

در شرایطی که کارفرما و نگهبان توافق می‌کنند تا همکاری خودشان را در چارچوب قانون آغاز کنند، می‌توانند با یکدیگر قرارداد نگهبان مجتمع مسکونی را امضا کنند. با وجود این قرارداد، بعدا اگر اختلافی بین آن‌ها ایجاد شود، می‌توانند با استناد به این متن، برای حل‌وفصل اختلافات خودشان از طریق اداره کار اقدام کنند.

همان‌طورکه می‌دانید قانون کار توافقات شفاهی را نیز پذیرفته است. بنابراین امکان توافق کارفرما و نگهبان به ‌صورت شفاهی وجود دارد. بااین‌حال اثبات رابطه استخدامی به ‌صورت شفاهی کار دشواری به‌نظر می‌رسد و بهتر است که کارفرما و نگهبان با یکدیگر این قرارداد را امضا کنند تا در صورت بروز اختلاف بتوانند به این قرارداد استناد کنند.

تصور کنید کارفرمایی نگهبان را استخدام می‌کند، ولی حق بیمه نگهبان را پرداخت نمی‌کند و حقوقی کمتر از پایه حقوق مصوب شورای‌عالی کار برای نگهبان می‌پردازد. در این حالت نگهبان با استناد به این قرارداد، می‌تواند از طریق اداره کار برای پیگیری حقوق خود اقدام کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی