| کد مطلب: ۴۸۱۹

مسمومیت‏‌ها در مدارس دخترانه ادامه دارد

بیش از 233 دانش‌آموز روز گذشته مسموم شدند

بیش از 233 دانش‌آموز روز گذشته مسموم شدند

شیوع مسمومیت دانش‌آموزان دختر،‌ سه ماه پیش، از مدارس قم شروع شد اما حالا به سایر نقاط کشور نیز تسری یافته است؛ بدون آنکه خبری درباره منشأ و عوامل این حوادث منتشر شود. روز گذشته بیش از 233 دانش‌آموز دختر در نقاط مختلف کشور دچار مسمومیت‌ شدند. تعدادی از نمایندگان مجلس درباره این رخداد و نگرانی‌های ایجادشده از آن اظهار نظراتی داشته‌اند؛ ازجمله محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت احتمال می‌دهد افرادی پشت‌پرده این حوادث باشند که با ورود خانم‌ها به عرصه‌های اجتماع ازجمله آمورش مخالف هستند.
این روزها دختران دانش‌آموز قربانی حملات احتمالی ناشناخته‌‌ای می‌شوند که مسئولان بارها بر عمدی بودن آن تأکید داشته‌اند. تعدد این حوادث و عواقب آن به‌‌قدری جدی است که ‌ نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به موضوع ورود کرده‌اند؛ هرچند که تاکنون از نتیجه بررسی‌های این گروه‌ها خبری منتشر نشده است. در واقع روزی نیست که تعدادی از دختران دانش‌آموز در گوشه‌ای از کشور دچار مسمومیت‌ نشوند.به‌هرروی روز گذشته 13 اسفندماه نیز باز هم تعدادی دیگر از مدارس دخترانه کشور مورد این حملات ظاهراً ساختارمند و سیستماتیک قرار گرفتند. ازجمله آنکه دانش‌آموزان تعدادی از مدارس دخترانه در کرج با مسمومیت مواجه و به مراکز درمانی منتقل شدند. البته حمله به برخی مدارس دخترانه در کرج برای بار نخست رخ نداد و چهارشنبه هفته گذشته نیز تعدادی از دانش‌آموزان دو مدرسه در شهرستان فردیس مسموم شده‌ بودند. پنج‌شنبه شب ۱۱ اسفند نیز تعدادی از دانشجویان در یک خوابگاه دخترانه در کرج مسموم شدند. اما در ادامه مسمومیت‌های سریالی، نوبت به دانش‌آموزان دختر پاکدشتی رسید. بنا بر اعلام روابط عمومی دادسرای پاکدشت، 60 دانش‌آموز مدرسه امامت پاکدشت پس از اعلام علائم مسمومیت به بیمارستان پاکدشت منتقل شدند. بر اساس گزارش‌های پزشکی و بیمارستانی حال عمومی دانش‌آموزان در حال حاضر مساعد است. همچنین روز گذشته مدیر آموزش‌وپرورش بهارستان از مسمومیت برخی دانش‌آموزان در مدارس دخترانه نسیم‌شهر خبر داد و گفت: «۱۲ دانش‌آموز در پی مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.» آنطور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده است، 13 اسفندماه تعدادی از دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه جوادالائمه(ع) و فرزانگان بهارستان د‌ر دو شیفت صبح و بعدازظهر دچار مسمومیت شده‌‌اند. بنا بر اظهارات عوامل اورژانس مسمومیت‌ها شدید نیست و حال اکثر دانش‌آموزان خوب است. این خبرگزاری اعلام کرده است که برخی گزارش‌ها از بعضی مدارس گلستان، قلعه‌میر و نسیم‌شهر نشان می‌دهد موضوع مسمومیت‌های سریالی در مدارس همچنان ادامه دارد. این اتفاقات به استان تهران و البرز محدود نشد و به مدارس زنجان هم رسید. تا جایی که بعدازظهر روز گذشته 29 دانش‌آموز مدرسه دخترانه ولی‌عصر‌(عج) زنجان به‌دلیل مسمومیت به بیمارستان آیت‌الله موسوی این شهر منتقل شدند. خبری که حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ولیعصر زنجان آن را اعلام کرد و افزود: «خوشبختانه مورد حادی در بین دانش‌آموزان مسموم‌شده در زنجان وجود ندارد اما امکان افزایش تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده هست.» ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در این‌باره گفته است: «منشأ و علت اصلی موضوع توسط نهادهای مسئول تحت بررسی بوده و به‌محض روشن شدن علت امر، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.»
موج مسمومیت در مدارس دختران اما به همدان نیز رسید و روز گذشته علیرضا توقیری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مسمومیت ۷۷ دانش‌آموز دختر در مدارس این استان خبر داد. او تأکید کرد: «۳۳ دانش‌آموز در مدرسه علاقبندیان شهر همدان مسموم شدند که بیشتر آنها مرخص شده و تعدادی تحت نظر هستند. همچنین دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی فاطمه‌الزهرا(ع) در شهرستان کبودراهنگ مسموم شده‌اند.» بنا به گفته توقیری و تا لحظه نوشتن این گزارش ۴۴ دانش‌آموز در این مدرسه دچار مسمومیت شده‌اند که ۳۰ نفر از آنها ترخیص شده و ۱۳ نفر تحت نظر هستند.همچنین این اتفاق در مدرسه دخترانه شاهد نورالزهرا (س) ارومیه نیز رخ داد. ناصر مسعودی معاونت درمانی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از مسمومیت ۲۸ دانش‌آموز در این شهر خبر داد. درباره منشأ مسمومیت دانش‌آموزان اطلاعاتی در دسترس نیست و نیاز به بررسی بیشتر از طریق مراجع ذی‌صلاح است.» در ادامه این مسمومیت‌ها ‌‌دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از مسمومیت دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی و دو دبیرستان دخترانه در مناطق تبریز، باسمنج و ستارداداشی خبر داد. حال عمومی این دانش‌آموزان خوشبختانه خوب گزارش شده است.مدرسه دخترانه دیگری که دانش‌آموزان آن دچار مسمومیت شدند، متعلق به شهرستان کوار از توابع استان فارس است. علی‌اصغر رشیدی، مدیر آموزش‌وپرورش این شهرستان اعلام کرد که شماری از دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه، با علائمی نظیر سرگیجه و سردرد، مواجه و توسط اورژانس به مرکز درمانی منتقل شدند. آنطور که رشیدی گفته است حالت مسمومیت به‌تدریج در دانش‌آموزان دیگری نیز ظاهر می‌شود؛ به‌نحوی‌که ۲۷ دانش‌آموز این آموزشگاه به مرکز درمانی اعزام می‌شوند. حال همه این دانش‌آموزان به‌جز یک نفر که همچنان تحت نظر پزشک قرار دارد تا لحظه نوشتن این گزارش خوب اعلام شده است.

واکنش کمیسیون بهداشت مجلس

در این مدت اما نمایندگان مجلس نیز به موضوع مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه پرداخته‌اند، ازجمله آنکه سیدمرتضی خاتمی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرده است: «طبق بررسی کمیته علمی بررسی‌کننده موضوع، عامل مسمومیت دانش‌آموزان استنشاقی و یک یا ترکیبی از چند گاز بوده و گاز N2 هم جدا شده است، گاز N2 موجود در این گروه، علائم و تظاهرات بالینی را توجیه نمی‌کند ولی گازهای دیگری که در این محیط‌ها جداسازی شده‌اند علائمی من‌جمله بی‌حسی اندام را توجیه می‌کند.» او با اشاره به نگرانی جامعه به‌خصوص اولیاء دانش‌آموزان، خواستار شناسایی فوری عامل یا عوامل احتمالی حوادث اخیر در مدارس کشور شد. محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ‌ گفت: «این مسمومیت‌ها در حال حاضر به بیش از هشت شهر رسیده است که جای نگرانی دارد. هنوز علت مشخصی از سوی دولت برای این موضوع ذکر نشده است، احتمال دارد گروه‌هایی که از ورود خانم‌ها به عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی می‌ترسند و یا با آن مخالف هستند پشت این قضیه باشند ‌.»
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از تشکیل جلسه کارگروه ویژه بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در آینده نزدیک خبر داد.

بیانیه وزیر کشور درباره موضوع مسمومیت دانش‌آموزان

وزیر کشور با صدور بیانیه‌ای اطمینان خاطر داد، موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است و تاکید کرد: «سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسئولان است و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، متن بیانیه احمد وحیدی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به‌دنبال حوادث و وقایع اخیر در تعدادی از مدارس کشور و بروز برخی نگرانی‌ها در میان خانواده‌ها، مبنی بر وجود عوارض در برخی دانش‌آموزان از جمله سوزش گلو، ریزش اشک و… و موج‌سواری و جنگ روانی بدخواهان ایران اسلامی به منظور ایجاد اضطراب و نگرانی در میان مردم و به تعطیلی کشاندن مدارس، بنا به دستور ریاست محترم جمهور، وزارت کشور ماموریت یافت تا ابعاد این مسئله بررسی کند. بدین منظور جلسات فشرده و مستمری طی روزهای اخیر با حضور مسئولان و کارشناسان برجسته وزارت‌خانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی برگزار شد که براساس گزارش موجود، اهم موارد زیر به جمع‌بندی رسید:
از نخستین حادثه ابتدای آذرماه در یکی از هنرستان‌‌های قم اتفاق افتاد. پس از قم تاکنون در ۵۲ مدرسه گزارشاتی دال بر بروز عوارض در برخی دانش‌آموزان این مدارس اعلام شد که بلافاصله نیروهای اورژانس، درمان، آتش‌نشانی و انتظامی در محل حاضر و علاوه بر معاینه پزشکی دانش‌آموزانی که ابراز ناراحتی داشتند، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را مورد پایش قرار دادند.
براساس اعلام وزارت بهداشت اکثریت افراد تحت درمان به‌صورت سرپایی مرخص و ۲۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که تمامی این افراد (جز دو مورد که دارای بیماری زمینه‌ای بودند) در کمتر از ۲ روز، مرخص شده‌اند. از همان لحظات نخست، دستگا‌های اطلاعاتی و امنیتی نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل موثر در این حوادث به‌کار گرفته‌اند که به محض نتایج قطعی مراتب در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجادشده در دانش‌آموزان، در آزمایشگا‌ه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید. از بدو پیدایش این مسئله، طراحان جنگ ترکیبی علیه ایران، با ایجاد آلودگی ذهنی-روانی کوشیده‌اند تا التهاب‌آفرینی را در سطح جامعه گسترش دهند و باعث تعطیلی مراکز تحصیل علم و دانش در کشور شوند و مجددا پروژه شکست‌خورده اغتشاش را احیا کنند. بنابراین به مردم عزیز اطمینان خاطر داده می‌شود که سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسئولان بوده و هست و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.
لازم است مردم عزیز و شریف ایران به عملیات روانی تروریسم رسانه‌ای دشمنان توجه نکنند و اطلاعات و اخبار در این خصوص را از مراجع رسمی رسانه کشور دریافت کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی