| کد مطلب: ۴۸۴۷

ممنوعیت واردات گوشت برزیلی تا صدور تاییدیه سلامت

سازمان دامپزشکی اعلام کرد:

سازمان دامپزشکی اعلام کرد:

پس از افزایش قیمت گوشت، باز هم بازار گوشت‌های برزیلی داغ شد. اما حالا سازمان دامپزشکی سلامت این گوشت‌ها را زیر سوال برده و از توقف و ممنوعیت واردات آن تا آمدن تاییدیه سلامت این گوشت‌ها از سوی کشور برزیل خبر داده است. دوم اسفند امسال مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:«در حال حاضر ۱۰ هزار تن گوشت منجمد برزیلی وارد بندر شهید رجایی شده است و روزانه حداقل ۳۰۰ تن محصول در حوزه پروتئینی وارد بازار کشور می‌شود. اما برای تامین گوشت گرم وارداتی محدودیت وجود دارد، زیرا از دو کشور پاکستان و روسیه باید این محصول وارد شود و فقط سه کشتارگاه در این کشورها وجود دارند که مورد تایید سیاست‌های دامپزشکی است.» با آنکه دولت روی واردات گوشت حساب باز کرده بود تا بتواند کمبودهای بازار را جبران کند و معاون وزیر روی برچسب سازمان دامپزشکی بر این گوشت‌های منجمد برزیلی تاکید می‌کند، اما همین سازمان اعلام کرد تا اطلاع ثانوی واردات گوشت از کشور برزیل ممنوع خواهد شد. سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام توقف موقت واردات گوشت قرمز و هرگونه فرآورده پروتئینی دامی از کشور برزیل به جهت سلامت و بهداشت جامعه، اعلام کرد: «خوشبختانه تمام گوشت‌های وارداتی به کشورمان که در حال حاضر توزیع شده یا وارد بازار شده است؛ از قبل تحت کنترل حداکثری ناظران و کارشناسان دامپزشکی قرار داشته و کاملا بهداشتی تشخیص داده شده است و جای هیچ نگرانی در خرید و مصرف آنچه تاکنون خریداری شده یا از گوشت‌های موجود کنونی در فروشگاه‌های محل عرضه مجاز و تحت نظارت دامپزشکی است، نیست.»
سازمان دامپزشکی کشور در عین حال با استناد به گزارش رسمی وزارت کشاورزی برزیل که اعلام کرده به دلیل شناسایی یک مورد ابتلا به جنون گاوی در ایالت پارا این کشور، ایران واردات گوشت از سراسر برزیل را متوقف کرده، اعلام کرد: «البته به استثنای کشور ایران که وزارت کشاورزی برزیل هم نام کشور ایران را برده است، کشورهای اردن و تایلند به‌طور موقت واردات گوشت گاو از سراسر این کشور را متوقف کرده‌اند، زیرا مقامات برزیل در حال بررسی یک مورد ابتلا به بیماری جنون گاوی از ایالت پارا در این کشور هستند. سازمان دامپزشکی کشور با صدور این اطلاعیه‌ ضمن اعلام توقف موقت واردات گوشت قرمز و هرگونه فرآورده پروتئینی دامی از کشور برزیل به جهت سلامت و بهداشت جامعه، اعلام می‌دارد تمام گوشت‌های وارداتی صورت گرفته تا امروز به کشور عاری از هرگونه بیماری و آلودگی بوده است.»

سلامت محصول با آرم سازمان دامپزشکی

امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی در این‌باره به خبرنگار هم‌میهن گفت: «توقف واردات تا زمانی ادامه دارد که کشور برزیل در نامه رسمی سلامت دام‌ها را تایید کند و تا زمانی که این نامه به دست ما نرسیده، وارداتی انجام نمی‌شود. علاوه بر ایران، کشورهای کویت، اردن، تایلند و روسیه نیز واردات گوشت از برزیل را ممنوع کرده‌اند.»
سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور افزود: «در برزیل ناظران شرعی بر نحوه ذبح دام نظارت دارند. از طرفی در پست‌های قرنطینه کشور نیز آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد. یعنی نمونه‌برداری انجام می‌شود و در صورت تایید سلامت گوشت وارداتی وارد بازار می‌شود. گوشت‌های برزیلی موجود در بازار در سلامت کامل هستند و مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند. عاری از هرنوع بیماری است، چون برچسب سازمان دامپزشکی بر روی آن درج شده است.» او در پاسخ به این سوال که برزیل چه زمانی اعلام کرد یک مورد جنون گاوی مشاهده کرده است، گفت: «هفته گذشته برزیل مشاهده جنون گاوی را اعلام کرد و از همان لحظه ورود گوشت را متوقف کردیم. نکته این است که گوشت‌های برزیلی موجود در بازار هیچ ایرادی ندارند چون قبل از این بیماری گوشت‌ها وارد کشورمان شده‌اند.»
اسدی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور فقط سلامت فرآورده را تایید می‌کند، افزود: «عرضه، تولید و قیمت به سازمان دامپزشکی مربوط نمی‌شود و سلامت گوشت را از لحاظ شرعی، سلامت و بهداشتی تایید می‌کند. نظارت‌های دامپزشکی از بدو کشتار شروع می‌شود و گوشت را در قرنطینه، ورود به کشور، گمرکات و میادین نظارت و آزمایش‌ها را انجام می‌دهد. حتی در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و سوپرگوشت‌ها نیز نظارت دارد تا مردم گوشت سالمی دریافت کنند. مردم گوشتی که برچسب دامپزشکی دارد را با خیال راحت مصرف کنند، چون عاری از هرگونه بیماری است. به‌هیچ‌وجه، در هیچ نقطه از کشور هم لیبل جعلی سازمان دامپزشکی وجود ندارد.»

علاقه ایرانی‌ها به گوشت لوکس

ممنوعیت واردات گوشت برزیلی به نگرانی‌ افزایش کمبود گوشت و قیمت آن دامن می‌زند. هرچند که این کمبود با وجود این گوشت‌های منجمد برزیلی هم وجود دارد. تابناک 12 اسفند از کمبود گوشت در اصفهان خبر داده و نوشت: «براساس اطلاعات دریافتی بیش از دو هفته است که در یکی از قطب‌های دامداری استان اصفهان گوشت قرمز پیدا نمی‌شود و مردم این منطقه برای خرید گوشت قرمز ناگزیر باید به شهرستان‌های مرکزی استان سفر کنند.» اما حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تمایل ایرانی‌ها به مصرف گوشت را لوکس دانسته و از پشت‌پرده قیمت گوشت و ردپای دلالان در این بازار هم خبر داده و تاکید کرد: «گوشت گوسفندی در دنیا کالای لوکس است، ولی در فرهنگ ما علاقه بسیاری به گوشت گوسفند وجود دارد. گوشت گوسفندی در کشور ما درگیر اقتضائات فصل است، ولی گوشت گوساله این‌گونه نیست. بازار گوشت قرمز درگیر دلالی و واسطه‌گری شده بود که با واردات گوشت گرم، بازار به ثبات رسیده است و این ثبات ادامه‌دار خواهد بود و قیمت‌ها نیز کاهشی خواهد شد.»
او در تشریح علت واردات گوشت، بیان کرد: «دام سبک در شهریور و مهر آماده جفت‌گیری می‌شود و دام آبستن دیگر به کشتار نمی‌رود تا در اسفندماه زایش را انجام دهد. زایش که صورت گرفت، بره‌ها وارد بازار می‌شود. افزایش تقاضا در نیمه دوم سال، کمبود دام سبک و وابستگی دام سنگین به سبک، تاخیر در ارسال دام و گوشت به دلیل سرما و یخبندان در جاده‌ها نیز از دلایل دیگر این افزایش قیمت است. هدف ما به جای واردات حمایت از تولیدکننده داخلی است، ولی گاهی مجبور هستیم برای ساماندهی بازار به واردات روی بیاوریم.» سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی هم درباره علت گرانی و کمبود گوشت ادعای دیگری کرده و گفت: «علت گرانی گوشت مشکلات آماری است که اجازه صادرات صادر می‌شود و بازار بعد از چند ماه با کمبود مواجه می‌شود. به‌عنوان مثال براساس اطلاعات اعلامی از سوی نهادهای متولی استانی به وزارت جهاد کشاورزی، گفته می‌شود دو میلیون رأس دام مازاد در کشور وجود دارد؛ مجوز صادرات داده می‌شود، اما دو ماه بعد با کمبود گوشت در بازار مواجه می‌شویم. در بخش طیور و محصولات کشاورزی هم همین وضعیت حکم‌فرماست.»

جبران کمبودها با عرضه گوشت یخ‌زده

به نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد کمبودها را با عرضه گوشت منجمد جبران کند. مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در این‌باره به عرضه گوشت منجمد بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غرف میادین میوه‌وتره‌بار اشاره کرده و گفت: «این گوشت‌ها داخلی و با کیفیت و در شرایط استاندارد منجمد شده‌ است. نیمه اول سال که در چراگاه‌ها علوفه بسیار و دام نیز زیاد بود، دولت از دامدارها با قیمت خوبی دام خریداری، کشتار و لاشه آن را نیز منجمد کرد. در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت و کمبود دام، دولت این گوشت‌های منجمد را به شرکت‌های بسته‌بندی داده و آنها نیز این گوشت‌ها را قطعه‌بندی، بسته‌بندی و روانه بازار می‌کنند.» با توجه به اینکه هیچ‌کدام از مشکلاتی که مسئولان و بخش خصوصی با آن دست به گریبانند هنوز رفع نشده و دست دلالان نیز هنوز از بازار گوشت قطع نشده است، به نظر می‌رسد افزایش قیمت و کمبود گوشت همچنان گریبان بازار را رها نخواهد کرد و ممنوعیت جدید سازمان دامپزشکی جهت حفظ سلامت جامعه نیز به التهابات این بازار دامن خواهد زد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی