| کد مطلب: ۱۰۱۸۰

بیمارستان شفا در امان نماند

به‌رغم فشارهای فزایندۀ بین‌المللی و هشدار سازمان بهداشت جهانی، ارتش اسرائیل نیروهایش را به داخل بیمارستان شفا در شهر غزه فرستاد و بخشی از آن را به اشغال خود درآ

به‌رغم فشارهای فزایندۀ بین‌المللی و هشدار سازمان بهداشت جهانی، ارتش اسرائیل نیروهایش را به داخل بیمارستان شفا در شهر غزه فرستاد و بخشی از آن را به اشغال خود درآورد. اسرائیل مدعی است که گروه اسلامگرای حماس مرکز اصلی فرماندهی و تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را در تونل‌های زیرِ بیمارستان مستقر کرده و بنابراین حمله به بیمارستان یک «هدف مشروع نظامی» به شمار می‌رود. مقام‌های حماس و مسئولان بیمارستان اما این ادعا را به‌شدت رد می‌کنند؛ در بیمارستان شفا که به دلیل نبود سوخت و قطع برق، صدها بیمار و نوزاد زودرس جان خود را از دست داده و یا همچنان با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هزاران غیرنظامی فلسطینی پناه گرفته‌اند. ارتش اسرائیل مدعی است که شبه‌نظامیان حماس در بین غیرنظامی‌ها پنهان شده‌اند و از همین رو، پس از ورود سربازان به داخل بیمارستان، بخش‌های مختلف آن را برای شناسایی نیروهای حماس بازرسی می‌کنند. پس از عملیات طوفان‌الاقصی که چهل روز پیش اتفاق افتاد، جنگی بین اسرائیل و نیروهای حماس در نوارغزه آغاز شده است که به لحاظ تلفات انسانی و قربانی شدن غیرنظامیان، به‌ندرت می‌توان نمونه‌ای برای آن در چند دهۀ اخیر پیدا کرد. .

اسرائیلی‌ها تلفات خود در عملیات طوفان‌الاقصی را حدود ۱۲۰۰ کشته و حدود ۲۵۰ اسیر تخمین زده‌اند و در مقابل، وزارت بهداشت تشکیلات حماس در نوارغزه تلفات غیرنظامیان فلسطینی را نزدیک به ۱۲ هزار نفر اعلام کرده است.
بروز تلفات بی‌سابقه در کنار آوارگی دوبارۀ اکثریت مردم ساکن غزه، به‌رغم بازتاب گستردۀ جهانی آن، نتوانسته به خاموش شدن شعله‌های جنگ کمک کند. سران احزاب اسرائیل به‌طور یک‌صدا اعلام کرده‌اند که هدف‌شان از جنگ، برچیدن ساختارهای تشکیلات حکومتی حماس در نوارغزه، نابودی سازمان نظامی آن و تخریب صدها کیلومتر تونلِ مورد استفادۀ گردان‌های عزالدین قسام در اعماق زمین است و تا زمانی که این هدف تحقق پیدا نکند، به جنگ خود در نوارغزه ادامه خواهند داد حتی اگر «تمام دنیا در مقابل آنها ایستادگی کند!» هدف حماس اما مقابله با تهاجم ارتش اسرائیل و وادارکردن آن به پذیرش آتش‌بس دائمی برای احیای ساختارهای سیاسی و نظامی خود در نوارغزه است.
حماس از وارد کردن تلفات سنگین به نیروها و تجهیزات ارتش اسرائیل به‌خصوص انهدام تانک‌های مرکاوا خبرهای متعددی منتشر کرده است، اما ارتش اسرائیل فقط کشته شدن ۴۷ نظامی خود را از زمان آغاز جنگ زمینی در نوارغزه تأیید می‌کند.
در واقع، با اشغال بیمارستان شفا در شهر غزه، اسرائیل دیگر هدف اعلام‌شدۀ مهمی برای حمله به آن در این شهر ندارد. به عبارت دیگر، بیمارستان شفا را می‌توان آخرین هدف ارتش اسرائیل در داخل شهر غزه دانست و بنابراین، در صورت تداوم جنگ به تدریج مسیر آن به سمت شهرهای جنوبی نوارغزه گسترش خواهد یافت.
مشکل نیروهای حماس در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل این است که آب و برق و سوخت بر روی آنان قطع شده و به علت محاصرۀ نوارغزه از هر چهار جهت آن، امکان ارتباط با جهان بیرون و تجهیز شدن از منابع دیگر را ندارند. آنها در تونل‌هایی که دربارۀ عمق و طول آنها گزارش‌های افسانه‌مانندی منتشر شده است، در کمین نشسته‌اند بدان امید که خستگی نیروهای اسرائیلی و یا فشارهای جهانی، اسرائیل را وادار به اعلام آتش‌بس دائمی کند.
مهمترین برگ برندۀ نیروهای حماس در حال حاضر، حدود 250 اسیر اسرائیلی است که آزادی آنها به صورت اولویت اصلی جامعۀ اسرائیلی و همینطور دولت‌های حامی آن در سطح جهان در آمده است.
دولت بنیامین نتانیاهو هرگونه آتش‌بس در عملیات جنگی را به آزادی گروگان‌ها از طرف حماس مشروط کرده است. آتش‌بس مورد نظر نتانیاهو اما امری مبهم و نامشخص است و منظورش ظاهراً چیزی جز یک آتش‌بس محدود و مختصر نیست.
با این حال، برخی کشورها به‌خصوص قطر و مصر مشغول میانجیگری برای آزادی شماری از اسیران در ازای اعلام چند روز آتش‌بس از طرف اسرائیل هستند. به نظر می‌رسد برخی از کشورهای عربی امیدوارند که آزادی شماری از اسیران و آتش‌بس همزمان با آن، فرصتی برای گذار از جنگ به دیپلماسی فراهم کند. شاید اسرائیل پس از اشغال شهرهای شمالی غزه، برای تعیین وضعیت شهرهای جنوبی، ناچار به توقف جنگ و استفاده از دیپلماسی باشد. اما به فرض این مسئله، اینکه حماس از این نوع دیپلماسی چه بهره‌ای خواهد برد،
امری نامشخص است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی