| کد مطلب: ۶۳۰

شکستن تابوی ورزشگاه مردانه

شکستن تابوی ورزشگاه مردانه

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

حضور زنان در ورزشگاه‌‌های فوتبال ایران الزامی است، موضوعی که هنوز مسئولان جدی نگرفته‌اند

«حضور زنان در ورزشگاه‌‌های فوتبال» تبدیل به یکی از چالش‌‌های مهم ورزش ایران شده و هنوز نهادهای مختلف به تفاهم مشترکی نرسیده‌اند که این ماجرا باید به هر طریقی ختم‌به‌خیر شود. برگزاری دیدار پرسپولیس و فولاد خوزستان با حضور تماشاگران مرد، زنگ خطر جدی را برای فوتبال ایران به‌صدا درآورد که در صورت ادامه این روند، حساسیت‌‌های فیفا نسبت به غیبت زنان در ورزشگاه‌‌ها دوچندان می‌شود. چند روز پیش وزیر‌ورزش دولت رئیسی اعلام کرد، درخواست فیفا مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه صرفا یک پیشنهاد بوده نه دستور! درصورتی‌که نامه منتشرشده فیفا خلاف ادعای وزیر‌ورزش را ثابت می‌‌کند. روند مصاحبه‌‌های مسئولان ایران اما نشان می‌‌دهد که دچار یک سردرگمی در تصمیم‌‌گیری واحد پیرامون «ورود زنان به ورزشگاه شده‌‌اند»؛ هرچند پایانش مشخص و آن تمکین از قوانین صریح فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) است.

از وزیر ‌ورزش انکار، از فیفا اصرار

هفته گذشته وزیر ‌ورزش در جلسه هیات‌دولت خلاف‌نظر فیفا را اعلام کرد و گفت نامه‌‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ایران زده، صرفا یک پیشنهاد است، نه دستور: «فیفا در نامه خود، حضور زنان در رقابت‌‌های باشگاهی را پیشنهاد داده است، تاکید می‌‌کنم نامه فیفا درحد پیشنهاد بوده. ما درحال پیگیری برای شناسایی ورزشگاه‌‌هایی هستیم که زیرساخت مناسب دارند و شرایط شورای تامین، دستورالعمل‌‌های امنیتی و انتظامی در آن‌‌ها فراهم است. از قبل جلساتی در این خصوص شروع شده و اصلا ما کاری به نامه فیفا نداشتیم. وقتی استارت این کار را زدیم، گفتند یکی، دوسال پیش توافقاتی برای حضور زنان در رقابت‌‌های تیم‌ملی و باشگاهی انجام شده بود، ما هم همان دستورالعمل‌‌ها را جلو می‌‌بریم و اگر تعهدی ایجاد شده و چیزی امضا شده از طرف ایران بوده است.» این درحالی‌است که سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات فوتبال در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «شب‌های فوتبالی» این صحبت‌‌ها را رد کرد و گفت اتفاقا نامه فیفا به‌صراحت تاکید می‌‌کند که فوتبال ایران چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی باید با حضور هواداران زن و مرد برگزار شود: «متن نامه قابل تفسیر است و باتوجه به اینکه قبل از کرونا هم مسئولان فیفا آمدند و این مساله را متذکر شدند، وقفه کرونا باعث شد زمان بگذرد. فیفا انتظار ندارد که اکنون همه ورزشگاه‌‌ها مجهز به امکانات حضور بانوان شود اما از همین استادیوم آزادی می‌‌توان شروع کرد. باید تصمیماتی گرفته شود که درنهایت ما مجری آن تصمیمات خواهیم بود. امیدوارم شرایط فراهم شود، هرچند من نگران تسهیلات مهمان‌‌پذیری خواهران و دخترانمان هستم؛ باید فضا برای آنها فراهم شود. حتی استادیوم آزادی هم در حداقل امکانات است. ورزشگاه آزادی، ورزشگاه بین‌‌المللی ماست اما حداقل تسهیلات را دارد و باید بپذیریم تا این مشکلات رفع نشود هیچ امکانی را نمی‌‌توانیم در نظر بگیریم.»

مشکلی با حضور زنان نداریم اما...

کارشناسان فوتبال به‌صراحت می‌‌گویند، بحث حضور زنان در ورزشگاه تصمیمی است که باید ازسوی سیاسیون موردتایید قرار بگیرد تا مجوز صادر شود. احمد وحیدی، وزیرکشور در مورد این موضوع روز گذشته به‌صراحت گفت که مشکلی بابت حضور زنان در ورزشگاه نیست، اما باید زیرساخت‌‌ها نیز فراهم شود: «هر جایی که بتوانیم ورزشگاه را برای حضور زنان آماده کنیم، این موضوع مانعی ندارد اما شرط آن این است که ورزشگاه‌‌ها آماده باشند. طبیعتا تا این آمادگی‌‌ها به وجود بیاید، زمان می‌‌برد. ورزشگاه‌‌هایی که مانند استادیوم آزادی آمادگی دارند، اگر مواردی پیش بیاید تا حدی که بتوانند این بحث را پوشش بدهند، منعی برای حضور بانوان ندارند.»

قدرت دست کیست؟

یکی از اصلی‌‌ترین دلایلی که فوتبال ایران تا این لحظه بدون حضور زنان و فقط با «تماشاگران مرد» برگزار شده، مخالفت نهادهای خارج از فوتبال است که قدرت بالایی در سیاست‌گذاری موضوعاتی دارند که برداشت امنیتی از آن می‌‌شود. خبرنگار هم‌‌میهن در گفت‌و‌گو با یکی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال پیرامون همین موضوع سوالاتی را مطرح کرد که دیدگاه فدراسیون فوتبال نسبت به این ماجرا چیست. پاسخ این عضو هیات‌رئیسه که تمایلی به ذکر نامش نداشت اما جالب بود: «دیدگاه فدراسیون فوتبال درخصوص حضور زنان در ورزشگاه قطعا مثبت است ولی همانطور که شما می‌‌دانید چنین قدرتی نداریم که بتوانیم نظرمان را به‌عنوان یک قانون مصوب ابلاغ کنیم چون بحث حضور زنان در ورزشگاه واقعا در اختیار فدراسیون فوتبال نیست و نهادهای بالادستی هستند که باید مجوز را صادر کنند». در هر صورت فیفا سه‌سال پیش نامه‌‌ای به فدراسیون فوتبال زد و در آن نامه به‌صراحت اعلام کرد که فوتبال ایران در هر رده‌‌ای باید با حضور مشترک زنان و مردان در ورزشگاه‌‌ها برگزار شود در غیر این صورت جرایم سنگینی مثل تعلیق، شامل حال فدراسیون فوتبال خواهد شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی