| کد مطلب: ۴۹۹

شروع بی‌فروغ

شروع بی‌فروغ

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

عدم حضور زنان بازی‌های لیگ برتر را بدون تماشاگر کرد

«مسابقات هفته اول لیگ برتر در فصل بیست‌‌ودوم فوتبال ایران بدون تماشاگر انجام شد». موضوعی که هیجان هواداران فوتبال را به یکباره کُشت و باعث شد دوباره این موضوع سر زبان‌‌ها بیفتد که چرا اصل ماجرا از سوی مقامات فوتبال بیان نمی‌‌شود. سازمان لیگ با انتشار اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد به‌خاطر مشکلات عدیده در سامانه بلیت‌فروشی مسابقات، هفته اول بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد تا این نقص برطرف شود؛ سخنی که عملا کسی باورش نکرد.

بهمن 1398 اتمام حجت فیفا با ایران

کرونا شاید عاملی شد تا فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ بتوانند از فیفا وقت بخرند و بحث ورود زنان به ورزشگاه را تا می‌توانند به بهانه شیوع ویروس کرونا عقب بیندازند. اما این حربه از یک جایی به بعد دیگر کارساز نبود. فیفا بهمن 1398 با ارسال نامه‌‌ای به فدراسیون فوتبال ایران که آن روزها با سرپرستی حیدر بهاروند اداره می‌‌شد، دقیقا روی ورود مساله زنان در بازی‌‌های لیگ ایران تأکید کرده است؛ موضوعی که مشخصا اگر از سوی فدراسیون فوتبال عملی و مجوزهای لازم از سوی نهادهای بالاتر صادر نشود، می‌‌تواند مشکلات عدیده‌‌ای برای فوتبال ایران به وجود بیاورد. در متن نامه مذکور از فیفا به فدراسیون فوتبال ایران آمده است: «موضوع: پایان ممنوعیت حضور زنان در مسابقات در ایران. آقای رئیس! سرپرست موقت! طی ماه‌‌های اخیر، سازمان‌های ما پیشرفت‌‌های زیادی را در مورد پایان ‌‌دادن به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌‌ها در ایران رقم زدند. در تاریخ 10 اکتبر 2019، ما لحظه‌‌ای تاریخی را تجربه کردیم، زمانی که چندین هزار زن توانستند بلیت بخرند و یک بازی مهم فوتبال را در کشور ایران، برای اولین‌‌بار بعد از حدود چهار دهه تماشا کنند. این گام مهم با تلاش‌های فوق‌‌‌العاده حرفه‌‌ای تیم فدراسیون فوتبال ایران و مقامات مربوطه امکان‌پذیر شد؛ اتفاقی که بابت آن تشکر خودمان را از شما و از دولت شما بار دیگر ابراز می‌‌کنیم. در تاریخ 10 دسامبر 2019، هیاتی از فیفا به ایران آمدند تا در مورد پیدا کردن راهی برای بازشدن درِ ورزشگاه‌‌ها برای زنان در ایران، بحث و تبادل‌‌نظر کنند؛ راهی که بر مبنای تجربه موفق 10 اکتبر 2019 تحقق پیدا کند. در آن جلسه تعهدات زیر از سوی معاون وزیر ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون فوتبال ایران مورد موافقت قرار گرفت: زنان اجازه خواهند یافت تا در تاریخ 26 مارس 2020 در مسابقه تیم ملی ایران مقابل هنگ‌‌‌کنگ در ورزشگاه آزادی حضور یابند، با افزایش چشمگیر تعداد صندلی‌‌های در دسترس برای زنان در مقایسه با مسابقه 10 اکتبر 2019، زنان اجازه خواهند یافت تا در همه بازی‌‌‌‌های ملی و بازی‌‌‌‌های لیگ خلیج‌فارس از ماه ژوئن 2020 حضور یابند. موضع قطعی فیفا همچنان این است که فرایند تحول باید طبق توافق انجام‌‌‌شده ادامه یابد.» این یک اتمام‌حجت پایانی از سوی فیفا در دولت حسن روحانی است که توافق شد، حتی در مسابقات داخلی لیگ برتر هم زنان بتوانند بدون گزینش و آزادانه همانند مردان به ورزشگاه‌‌های فوتبال بیایند و تیم مورد نظرشان را تشویق کنند؛ موضوعی که حالا بعد از گذشت تقریبا سه سال از آن تعهد، عملی نشده و باعث شده تا لیگ ایران تنها لیگ دنیا باشد که مسابقاتش بدون حضور تماشاگران زن برگزار می‌‌شود.

مدیرعامل نساجی: عدم حضور زنان، بازی‌‌ها را بدون تماشاگر کرد

موضوع بدون تماشاگر شدن مسابقات علاوه بر اینکه ضرر مالی به باشگاه‌‌ها وارد می‌‌کند باعث کم‌انگیزه شدن بازیکنان و مربیان هم می‌‌شود. ایزد سیف‌الله‌پور مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران که هواداران تیمش از ارکان اصلی موفقیت این تیم در قائمشهر محسوب می‌‌شوند در گفت‌وگو با «هم‌‌میهن» با اشاره مستقیم به علت بدون تماشاگر شدن مسابقات، از مسئولان خواست تا مشکل عدم حضور زنان در ورزشگاه‌‌ها را با تدابیر خاصی حل و فصل کنند: «فیفا روی بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها حساس است و سازمان لیگ هم دستش در این زمینه بسته است. من معتقد هستم مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند تا این مساله حل شود. هفته گذشته هم وزیر محترم ورزش از نامه فیفا صحبت کرد و این موضوع ما را نگران کرد و شما دیدید که به‌خاطر همین موضوع عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها، مسابقات هفته اول بدون تماشاگر شد. چون فیفا تاکید کرده که مسابقات نباید گزینشی و فقط با حضور مردان برگزار شود. وقتی خانم فصیحی با حجاب کامل در مسابقات اسلامی قهرمان می‌‌شود، وقتی خانم‌‌های محجبه در مسابقات تنیس روی میز مقام کسب می‌‌کنند، می‌‌توانیم با راهکارهای صحیح، این مشکل را حل کنیم.»

مقام مسئول سازمان لیگ: علت اصلی را نمی‌‌توانیم رسانه‌‌ای کنیم

برای روشن شدن این موضوع سعی شد تا گفت‌وگویی با یکی از مسئولان ارشد سازمان لیگ حاصل شود، این اتفاق رخ داد، اما این مقام مسئول به شرط اینکه نامی از او برده نشود نکاتی را بیان کرد که قابل تامل است و مشخص می‌‌کند که بدون تماشاگر شدن هفته اول مسابقات به‌خاطر سامانه بلیت‌فروشی نیست: «ما در تلاش هستیم تا این مشکل را هرچه زودتر حل کنیم، شما می‌‌دانید که بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها در اختیار سازمان لیگ نیست و بحثی به مراتب فراتر از حوزه فوتبال است. البته که ما نمی‌‌توانیم به صورت علنی و شفاف در خصوص این موضوع صحبت کنیم، اما تلاش می‌‌کنیم تا با رایزنی‌‌ها و برگزاری جلسات، هفته‌‌های آتی با حضور تماشاگر آغاز شود».

دبیرکل فدراسیون ملاحظات سیاسی را تایید کرد!

حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال ظهر دیروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی به صورت غیرمستقیم تایید می‌‌کند که بدون تماشاگر شدن مسابقات هفته اول لیگ برتر به‌خاطر عدم حضور زنان در ورزشگاه‌‌ها است که فیفا تاکید ویژه‌‌ای در این باره داشته است:«برای عدم حضور تماشاگران در هفته اول ملاحظاتی وجود دارد که در حال رایزنی هستیم تا مشکل برطرف شود». این ملاحظاتی که دبیرکل در موردش صحبت می‌‌کند، قطعا ارتباطی به سامانه بلیت‌فروشی ندارد، چراکه سال‌هاست هواداران فوتبال با خرید اینترنتی بلیت به راحتی به ورزشگاه‌‌ها رفتند. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس عزل‌شده فدراسیون فوتبال نیز در دیداری که با اینفانتینو در دوحه قطر داشت تعهد داد که مسابقات تیم ملی ایران و مسابقات باشگاهی در فصل آتی با حضور همزمان مردان و زنان برگزار خواهد شد و ساز و کار مناسبی نیز اندیشیده شده تا دیگر مشکلی از این بابت نباشد. لیگ برتر فوتبال ایران سال گذشته اما به‌جز چند مسابقه، آن هم در هفته‌‌های پایانی، همگی بدون حضور تماشاگر برگزار شد که صدای اعتراض بسیاری از مربیان لیگ را هم بلند کرد که چطور بهانه کرونا آورده می‌‌شود، در حالی که کلاس‌‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به صورت حضوری تشکیل می‌‌شود و کنسرت‌‌ها و سالن‌‌های سینما نیز مثل سابق و با رونق همیشگی پذیرای تماشاگرها و مخاطب‌‌ها است، اما ورزشگاه‌‌ها که در فضای باز برگزار می‌‌شوند، به‌خاطر کرونا باید بدون تماشاگر باشد؟ فدراسیونی که هشتم شهریورماه انتخابات ریاستش برگزار خواهد شد با مشکل جدی «حضور همزمان زنان و مردان در ورزشگاه‌ها» رو‌به‌روست. شنیده‌‌ها حاکی از آن است که قرار است صبح شنبه (امروز) در وزارت کشور جلسه مهمی در همین خصوص برگزار شود تا راهکاری اصولی و البته دائمی در این باره اتخاذ شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی