| کد مطلب: ۱۱۲

گرانی دارو از 960 به 2800 قلم می‌‏رسد

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با «هم‌میهن»:

اواسط خرداد، خبری در شبکه‌‌‌های اجتماعی دست به دست می‌‌‌چرخید که حکایت از احتمال تعطیل شدن خط‌‌‌های تولید داروهای داخلی در کشور داشت. خبری که گرچه مقامات بهداشتی آن را تایید نکردند اما نشان از وضعیت آشفته دارو در کشور و گلایه مردم داشت. هرچند ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهوری دستور بررسی کنترل قیمت دارو را داده بود، اما خبری از اصلاح وضعیت دارو نبود. حالا وزیر بهداشت درحالی از دو روز پیش گران شدن 30 درصدی داروها را اعلام کرده که به‌گفته ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو الان وقت نگرانی نیست: «وقتی باید نگران باشیم که دولت نتواند به بیمه‌‌‌ها پول دهد تا آنها مابه‌التفاوت قیمت دارو را پرداخت کنند نه مردم.»

‌تصمیمات افزایش قیمت دارو به‌نفع تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان دارو است؟

قیمت دارو ربطی به تولید‌‌‌کننده یا واردکننده ندارد؛ قیمت دارو با بخشی که بیمه‌‌‌ها پوشش می‌‌‌دهند، تنظیم می‌‌‌شود و این قیمت حدود یک سال است که اصلاح نشده. دارو را براساس قیمت تمام‌شده از روی فاکتور حساب می‌‌‌کنند و هیچ چیز متفرقه، ضایعات و... قبول نمی‌‌‌کنند. برای واردات بین ۱۰ تا ۱۳ درصد و برای تولید بین ۱۸ تا 20 درصد مارجین می‌‌‌دهند و چون دولتی که این نرخ را می‌‌‌گذارد با شش ماه تا یک سال تاخیر این پول را می‌‌‌دهد (علاوه بر ۳ ماهی که عرف است)، تمام این پول سود بانک می‌‌‌شود. بنابراین اگر این قیمت مواد اولیه یا یکی از اجزایش گران شود و آن را اصلاح نکنند -که یک سال آن را اصلاح نکرده بودند- همین می‌‌‌شود که با کمبود دارو مواجه می‌‌‌شویم. تولیدکننده‌‌‌ها واقعا می‌‌‌خواستند کارشان را تعطیل کنند و الان هم هرکسی که ۳ خط تولید داشت با یک خط دارد کار می‌‌‌کند که آن هم برای داروهای حساس است.

‌این سامانه جدید فروش دارو می‌‌‌تواند به کاهش قاچاق دارو هم کمک کند؟

الان با این سامانه‌‌‌، سازمان برنامه و بودجه محاسباتی کرده و قیمت ۹۶۰ قلم دارو افزایش پیدا کرده است. اما نکته مهم این است که چون ارز هم قرار است تک‌نرخی شود، دیگر قاچاق معکوس نمی‌‌‌شود و 20 درصد ارز و یارانه‌‌‌ای که به ارز داده می‌‌‌شد صرفه‌جویی می‌‌‌شود.

‌داروخانه‌داران از کسانی بودند که خواهان اصلاح قیمت دارو بودند. با این تصمیم جدید وضعیت چقدر برای‌شان بهتر می‌‌‌شود؟

الان اقتصاد داروخانه‌‌‌ها نمی‌‌‌چرخد، شما خودتان هم دارو می‌‌‌خرید، یک دانه شکلات بار را ۸۰ هزار تومان می‌‌‌خرید و یک کیسه آنتی‌بیوتیک و مسکن می‌‌‌خرید ۴۰ هزار تومان! طبیعی است که سوءمصرف می‌‌‌شود، مردم زیاد می‌‌‌خرند و دور می‌‌‌ریزند. از همه مهمتر سود داروخانه 25 درصد آن ۸۰ هزار تومان است. یعنی یک آقا یا خانم داروساز، مسئول فنی و ۵ نفر دیگر که در یک داروخانه کار می‌‌‌کنند، کلا 20 هزار تومان عایدشان می‌‌‌شود. بنابراین اقتصاد آنها نمی‌‌‌چرخد و الان دارند با فروش مکمل‌‌‌ها و لوازم آرایش یا چیز‌‌‌های دیگر آنجا را می‌‌‌چرخانند. اگر قیمت‌‌‌ها واقعی شود شرایط آنها هم بهتر می‌‌‌شود. من نمی‌‌‌خواهم بگویم داروخانه‌‌‌ها کار خلاف می‌‌‌کنند ولی وقتی یک نفر گرسنه باشد خلاف هم می‌‌‌کند. شما خودتان ببینید چقدر قیمت کامیون گران شده است، او همان دارو را می‌‌‌فروشد با همان قیمت و مارجینی که 2 یا ۳ سال پیش بود ولی مولفه‌‌‌های دیگر افزایش پیدا کرده است. هر کجای این زنجیره که پاره شود بالاخره مشکل پیش می‌‌‌آید و حتما خسارت به دنبال دارد.

‌کلا قیمت‌گذاری دارو باتوجه به استانداردهای جهانی، چقدر درست است؟

من کلا با قیمت‌گذاری مخالفم ولی این موضوعی است که الان اتفاق افتاده. ولی فکر می‌‌‌کنم در بیشتر جاهای دنیا قیمت‌گذاری نمی‌‌‌شود، آن سازمان بیمه‌گر(چه دولتی و چه خصوصی) مناقصه می‌‌‌گذارد و هرکسی ارزان‌‌‌تر تعهد داد نسخه‌‌‌هایش را روی آن می‌‌‌برد و سهم بیمه و.. را براساس آن پرداخت می‌‌‌کند نه اینکه قیمت بگذارد و بعد نتواند آن را اصلاح کند. همین الان ۹۶۰ قلم دارو افزایش قیمت داشته است که اگر مکمل‌‌‌ها و... هم قیمت‌گذاری شوند به 2 هزار و 800 قلم کالا می‌‌‌رسیم. اصلا شما چند نفر پرسنل دارید که همه اینها را بررسی کنند و منصفانه و دقیق باشند؟

‌فکر می‌‌‌کنید دولت بتواند بودجه‌‌‌ این کار را تامین کند که وسط راه اتفاقات دیگری نیفتد و مردم دوباره نگران نشوند؟

من نمی‌‌‌توانم چرتکه دولت را بیندازم ولی نظرتان را به این جلب می‌‌‌کنم که قیمت کل داروها (واردات، تولید و...) به قیمت مصرف‌‌‌کننده ۴۰ هزار میلیارد تومان است. یک شرکت سیمان یا شرکت فولاد و پتروشیمی فروش‌شان از این بیشتر است. درواقع می‌‌‌خواهم بگویم عدد، عددی نیست که دولت نتواند آن را تامین کند؛ مگر اینکه اتفاقات عجیب و غریبی بیفتد.

‌آیا فشاری به مردم، به‌ویژه به دهک‌‌‌های پایین وارد می‌‌‌شود یا خیر؟

مردم نباید نگران باشند. اگر هم سامانه دارویار و پلتفرم دارویار طول کشید، به این دلیل بود که سازمان برنامه و بودجه زیر تعهد نمی‌‌‌رفت ولی الان زیربار رفت، امضا کرد و تمام شد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی