| کد مطلب: ۶۹

جشن پایان کرونا زود‌هنگام بود

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

اوج گرفتن چندباره کرونا در ایران، با شیوع واریانت جدید سویه امیکرون، یک بار دیگر تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را زیاد کرده و کادردرمان دوباره به روزهای پرکارشان در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برگشته‌اند. با وجود واکسیناسیون 69 درصدی مردم در ایران، چرا ایران حالا به سمت پیک جدید کرونا می‌رود؟ علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال می‌گوید، عملکرد دولت برای جشن گرفتن پایان کرونا، بزرگ‌ترین دلیل بالا رفتن مبتلایان به کروناست.

چرا وزارت بهداشت عجله داشت که جشن پایان کرونا را اعلام کند؟

موضوع این است که متاسفانه این فقط موضوع دولت نیست و خیلی از متخصصان عفونی معروف ما از چندماه پیش گفتند کرونا تمام شد. آنها درک بیولوژی مربوط به کرونا و ویروس ندارند. ویروس همچنان تغییر می‌کند و تا زمانی که همه دنیا واکسن‌هایش را آپدیت نکند، دوزهای بوستر مربوط به واکسن‌های آپدیت‌شده را نزنند و همه کشورهای دنیا بالای ۷۰ درصد پوشش واکسن نداشته باشند؛ ما این وضعیت را در دنیا خواهیم داشت. الان شما ببینید کدام کشورها دارند این واریانت‌ها را می‌دهند و نگاه کنید سطح پوشش واکسن‌شان در چه حد است، مثلا یک واریانت جدید به‌نام BA.2.75 هست که نخستین‌بار در هندوستان شناسایی شد و الان در بیشتر از ۱۰ کشور دیده می‌شود؛ یعنی کشورهایی دارند چنین شاخه‌هایی را درست می‌کنند که سطح واکسیناسیون آنچنانی ندارند یا اینکه واکسیناسیون در دوز اول خیلی وقت است که مانده است.

در ایران که وضعیت بدتر هم هست؛ الان هشدارها در مورد واریانت‌های جدید داده می‌شود درحالی‌که حدود 69 درصد مردم دوز دوم واکسن را زده‌اند.

بله. به‌طور کلی متاسفانه نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا ساده‌انگاری در مورد ویروس کرونا دیده می‌شود مثلا همین چندوقت پیش آقای دکتر فاوچی درباره خارج شدن آمریکا از مرحله پاندمی در آمریکا صحبت کرد و این را به دنیا هم تعمیم داد به او اعتراض شد و ایشان گفتند ما داریم در مورد پاندمی آمریکا صحبت می‌کنیم؛ از همان زمان تا الان موارد بسیار زیادی از عفونت و موارد مثبت در آمریکا و اروپا شعله‌ور شده و همه اینها به دلیل واریانت‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی است که به وجود آمده است، این واریانت‌ها، زیرشاخه‌ها و تغییرات مربوط به کرونا ویروس‌ها حاصل چند چیز است: یکی اینکه ما واکسن‌های‌مان را آپدیت نکردیم و اجازه می‌دهیم ویروس بچرخد. درست است که ما الان واکسن‌هایی داریم و باید آنها را بزنیم اما واکسن‌های جدید ما آپدیت نشده‌اند. البته ناگفته نماند که مطالعات نشان داده همین واکسن‌های موجود بسیار در جلوگیری از بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و آی‌سی‌یو و مرگ‌و‌میر می‌توانند به ما کمک کنند اما این دلیل بر جلوگیری از عفونت نیست. حتی واکسن‌های جدید هم علیه واریانت‌های جدید درست است که می‌توانند از مرگ‌ومیر و بیماری‌های شدید جلوگیری کنند اما از عفونت نمی‌توانند جلوگیری کنند. درست است که کرونا حالا بیماری‌زایی کمی می‌دهد اما تغییراتی در خودش داده و توانسته انتقال‌پذیری‌اش را بسیار افزایش دهد که همین موضوع باعث‌شده گردش ویروس در جامعه بسیار بالا رود و می‌تواند به افزایش تغییرات ژنتیکی ویروس دامن بزند. ما الان در موقعیتی هستیم که خیلی از کشورها ممکن است واکسن‌های‌شان را زده باشند اما خیلی از کشورها هم تعداد افراد واکسینه‌شده‌شان به 20 درصد نمی‌رسد و خیلی از کشورها که واکسیناسیون را از قدیم شروع کردند مثل آمریکا یا کشور ما، همچنان دو دوز واکسیناسیون‌شان به مدت خیلی طولانی در حد ۶۹ تا ۷۰ درصد باقی مانده است و دوزهای بوستر که برای همین واریانت‌ها بسیار واجب است در حد ۳۰و خرده‌ای درصد است؛ این اصلا مکفی نیست و همچنان دارد به چرخش ویروس دامن می‌زند. در ایران هم ما همیشه متاسفانه خیلی زود استنتاج می‌کنیم، جشن می‌گیریم و پیام‌های نادرست به مردم منتقل می‌کنیم. آن زمان که به دیگران می‌گفتیم نگاه کنید! ما هیچ مرگ‌ومیری نداریم و بسیار وضع‌مان خوب شده است و دیگران در اوج بودند؛ الان ما داریم همان شرایط دیگران را لمس می کنیم. پس اینکه ما جشن می‌گیریم، تلقی می‌کنیم که کرونا تمام شده و بی‌توجهی به بیولوژی ویروس، پیغام‌های نادرست است. ‌

خود ما مردم داریم این را می‌فهمیم که این موضوع دیگر اولویت وزارت بهداشت نیست، اگر اولویت وزارت بهداشت کرونا نیست پس چه چیزی است؟

موضوع سر تفکر علمی است؛ درباره تفکر اشتباه. اگر توجه کنید این پیک‌های قبلی هم حاصل تفکر نادرست ما بوده که باعث شده انقدر اوج بگیرد مثلا پیک سوم، چهارم، پنجم و ششم که انقدر اوج گرفتند به این دلیل بودند که ما نمی‌توانیم تصمیم درست و به‌موقعی بگیریم و الان این زمان طلایی را هم درباره زدن واکسن از دست دادیم. الان که دوباره وضعیت کرونا اوج گرفته مدام به مردم می‌گوییم بیایند واکسن بزنند. اگر این موضوع در اولویت باشد و ما تفکر علمی داشته باشیم، باید بمباران خبری برای مردم وجود داشته باشد. مردم باید بدانند که حتما در فضای بسته یا فضاهای بازی که ازدحام جمعیت وجود دارد ماسک بزنند. آنها باید بفهمند که چقدر واکسن‌ها امیدبخش و زندگی‌بخش هستند و مطالعات مربوط و مقایسه وضعیت ایران در قبل از واکسیناسیون و بعد از واکسیناسیون را بدهند و در درودیوار شهر این تبلیغات وجود داشته باشد تا مردم آن را ببینند و بفهمند که باید این کار را انجام دهند. تفکر ما تفکر درستی نیست و الان ما در این پیکی که شروع شده قرار داریم. این پیکی است که شروع شده و حالا باید چکار کنیم؟ ما باید از گذشته‌مان درس بگیریم و اقدامات درستی انجام دهیم. باید داده‌ها و اطلاعات را دوباره بررسی کنیم تا بتوانیم این پیک را بشکنیم. این میان تشویق کردن آن ۸ میلیون نفری که در کشور هنوز دوز اول و دوم را نزده‌اند و تشویق مردم به زدن دوز چهارم مهم است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی