| کد مطلب: ۵۳۷۰

تصور می‌کنند همه ما متهمیم

تصور می‌کنند همه ما متهمیم

بهروز بهزادی روزنامه‌نگار فردوسی‌پور در هیئت مصاحبه‌کننده همیشه توانا بوده است، امروز هم که در فضای مجازی مصاحبه‌های خوب از او می‌بینیم عده‌ای می‌ گویند: «باز

behzadi

بهروز بهزادی

روزنامه‌نگار

فردوسی‌پور در هیئت مصاحبه‌کننده همیشه توانا بوده است، امروز هم که در فضای مجازی مصاحبه‌های خوب از او می‌بینیم عده‌ای می‌ گویند: «بازجویی می‌کرد.» نوع ادای این جمله کوتاه طوری است که یک زبان‌شناس می‌فهمد منظور گوینده چیست.
همین امروز در روزنامه اعتماد مصاحبه‌ای داشتیم با کسی که زمانی می‌خواسته است محمد خاتمی، رئیس‌جمهور را ترور کند. اکثر خوانندگان این گزارش و یا مصاحبه را خوانده‌اند و به خبرنگارش آفرین گفته‌اند، یکی آمده در یک رسانه اینترنتی نوشته است که در تهیه و نوشتن این مصاحبه یک تیم امنیتی با روزنامه اعتماد همکاری کرده است. حتما این ادعا را خوانده‌اید.
استادی داشتم که در دانشگاه مصاحبه درس می‌داد، یادش‌به‌خیر، می‌گفت: وقتی مصاحبه می‌کنید،‌ فکر کنید بازجویی می‌کنید، یک بار به او گفتم البته باید مودبانه بازجویی کنیم. پاسخ داد طبق قانون بازجو هم باید با متهم مودبانه رفتار کند.
چندی پیش هنگامی که دو همکار نازنین ما را توقیف کردند و خبری از آزادی‌شان نشد، به همکارانم گفتم پس با این حساب همه ما متهمیم. چراکه باید تجسس کنیم، اطلاعات جمع کنیم تا بتوانیم یک گزارش خوب بنویسیم.
یکی از رشته‌های روزنامه‌نگاری پیشرو در کشورهای دیگر «گزارش تحقیقی» است.آنان نام این گزارش را «کارآگاهی» گذاشته‌اند؛ یعنی همان کاری را که کارآگاهان پلیس، بازپرس‌ها و دادستان‌ها می‌کنند، نویسندگان گزارش تحقیقی باید بکنند. نتیجه کارشان هم چیزی شبیه کیفرخواست است.
همه این مطالب را نوشتم تا ثابت کنم کار روزنامه‌نگاری زمانی شبیه بازجویی می‌شود و چون آقایان و البته خانم‌هایی که همکاران ما را متهم کرده‌اند، این رشته‌ها را خوب می‌شناسند فکر می‌کنند من و الهه محمدی و نیلوفر حامدی و هزاران خبرنگار و روزنامه‌نگار دیگر متهمیم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی