| کد مطلب: ۲۸۶۶

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

10میلیون هزینه نگهداری هر معلول عدالت همه‌جا فضیلت است؟ خبرهایی بیرون پیله‌ها

anjoman nokhaee 96 3 1

10میلیون هزینه نگهداری هر معلول

درحالی در هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت کمک‌هزینه معیشت مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی به میزان ۵۰درصد افزایش یافته و از دو میلیون تومان برای هر نفر در ماه به سه‌ میلیون تومان رسیده است که رئیس هیئت‌مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران می‌گوید، هزینه هر فرد دارای معلولیت در مراکز شبانه‌روزی ماهانه معادل ۱۰میلیون تومان است. به گزارش ایسنا، ناهید یارمحمدی در این باره گفت: «زمانی که فرد دارای آسیب نخاعی وارد مرکز می‌شود توسط تیم‌درمانی، کاردرمانگر، فیزیوتراپ، مسئول فنی، پرستاری، روان‌شناسی، مددکاری و متخصص تغذیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و وارد چرخه توانبخشی می‌شود. به عبارتی پروتکل درمانی برای او طرح‌ریزی می‌شود.» او با بیان اینکه در واحد ADL مراکز روزانه نیز فعالیت‌های روزمره به افراد آسیب‌دیده نخاعی را آموزش می‌دهند، ادامه داد: «افراد مدت دو سال در این فرآیند توانبخشی قرار می‌گیرند و پس از دریافت این آموزش‌ها می‌توانند کارهای فردی‌شان را به‌صورت مستقل انجام دهند.»

abroshan

عدالت همه‌جا فضیلت است؟

مصطفی آب روشن، جامعه‌شناس در یادداشتی در خبرآنلاین نوشته است: «از منظر جامعه‌شناسی نسبیت در اخلاق و عدالت به‌ این معناست که این اصول تابعی از شرایط اجتماعی آن جامعه هستند، وقتی مبنای تعقلی مشترکی بین فرهنگ‌های مختلف وجود ندارد، تشتت‌آراء در تعریف مفاهیم نیز متقاعد‌کننده به‌نظر می‌رسد، درواقع وقتی تکثر در مبانی نظری را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم، تنوع الگوهای عمل اخلاقی را نیز خواهیم پذیرفت.» او ادامه داده است: «عموما مفهوم عدالت، فهم مشترکی را به ذهن توده مردم متبادر می‌کند اما این ذهنیت بسیار ساده‌لوحانه خواهد بود. وقتی ما از مفهومی به‌نام عدالت سخن می‌گوییم مصادیق آن در جوامع مختلف می‌تواند متفاوت باشد، به‌طور مثال در برخی فرهنگ‌ها، وجهی از عدالت اینگونه تعریف می‌شود که همه شهروندان حق تحصیل و آموزش دارند، اما برعکس در برخی اجتماعات به‌جرم درس خواندن، زنان را به دار می‌آویزند، یعنی انزوا و پرده‌نشینی زن، عین عدالت تلقی می‌شود که نشان می‌دهد مصادیق عدالت به‌کلی می‌تواند متفاوت و متناقض باشد.»

atar

خبرهایی بیرون پیله‌ها

مهدی حاج‌محمود عطار، وکیل دادگستری در یادداشتی نوشته است: «دیدیم، شنیدیم و لمس و حس کردیم که در این مدت آنچه هشدارش را می‌دادیم، به‌جد توجه نشد تا اینکه این گسست اجتماعی با دلایل هزار و یکتایی نیروهای کشور را آزرد و فرسوده کرد. ندیدن تفاوت نسل‌ها، حاکمیت‌بخشی و ایدئولوگ‌محوری در تمام ارکان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نگاه‌های امنیتی به هر مسئله کوچک و بزرگ معیشتی و متاسفانه عدم برقراری تعادل در اجرای قانون بین آحاد جامعه، کرد آنچه را که نباید.» به گزارش خبرآنلاین، او ادامه داده: «از پیله خود بیرون بیایید، دنیا را بگردید و در زمین خدا سیر و سفر کنید. ملت ایران در دوران پهلوی هم، آنچه شما الان درموردشان متصورید نبودند؛ نه شهوت‌ران بودند، نه آروزی عریان‌گردی داشتند که اگر اینگونه بودند، نه انقلابی در کار بود، نه شهادت‌ها و جانبازی‌های بعدی آن. آنچه شما بر متدولوژی خود به آن معتقدید، یقینا از جان انسان شریف‌تر نیست، جان یک انسان، با جان همه انسان‌ها برابراست. اینها وحی است و کلام خدا.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی