| کد مطلب: ۶۵۳

چگونه سفرهای استانی مفید خواهد شد؟

چگونه سفرهای استانی مفید خواهد شد؟

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

غلامرضا انصاری استاندار دولت اصلاحات:

چگونه سفرهای استانی مفید خواهد شد؟

دور اول سفرهای استانی به پایان رسیده و دولت سیزدهم به‌دنبال این است که دومین دور سفرها را آغاز کند. غلامرضا انصاری که در دولت اصلاحات سابقه استانداری مازندران را در کارنامه دارد، در گفت‌‌وگویی که با «هم‌میهن» انجام داده، معتقد است با مشکلات اقتصادی که کشور درگیر آن شده است، دور دوم سفرهای استانی بحران‌‌زا خواهد بود.

‌دولت سیزدهم در یک‌سالگی رکورد سفرهای استانی را شکست و دور اول این سفرها به پایان رسید. این رکوردشکنی از سوی دولت ابراهیم رئیسی را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

مدیریت علمی اصول خودش را دارد و نمی‌‌توان با نگاه پوپولیستی و شعار برای مدت طولانی دوپینگ کرد و افکار عمومی را به همراه داشت. امروز که دولت به دلیل محدودیت‌‌های شکننده‌‌ای که برای کشور با سیاست خارجی در پیش گرفته، نه‌تنها سفرهای استانی برای دولت مفید نخواهد بود بلکه همان پایگاه حداقلی را هم که دارند، از بین خواهد برد. ما در شعارهای ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات سال گذشته می‌‌دیدم که حرف از برنامه هفت هزار صفحه‌‌ای زده می‌‌شد. اما در یک‌سالگی دولت نه‌تنها این شعارها محقق نشد، بلکه می‌‌بینیم به دلیل چاپ بدون پشتوانه اسکانس، تورم هولناک شده و فریاد همه طبقات اجتماعی هم در آمده است. بنابراین در چنین شرایط اقتصادی سفرهای استانی یک مدیر در سطح رئیس‌جمهوری وقتی مفید است که در جهت اجرای برنامه وعده داده شده دولت باشد، نظارت قوی‌‌تری داشته باشد، با به‌کارگیری مدیران ستادی و استانی، کارآمد، باتجربه، توانمند و متخصص که در ایران از این مدیران کم نداریم و پالایش مدیران، بیشترین بهره‌‌وری را داشته باشد، اما می‌‌بینیم که کارگزارانی در این دولت روی کار آمده‌‌اند که حاصل حذف نخبگان بوده‌‌اند و با غیبت نخبگان طبیعی است که روز به روز بر حجم مشکلات افزوده شود.

در این میان سوالی که مطرح می‌‌شود این است که با دخالت‌‌های دولت مرکزی در امور استان‌‌ها و شهرها، استانداران و فرمانداران به عنوان نماینده‌‌های سیاسی دولت چه نقشی خواهند داشت؟

در دولت سیزدهم و در روند انتخاب استانداران موضوعی که دیده شد این است که 90 درصد استانداران که انتخاب شده‌‌اند، تازه‌کار هستند و این افراد از آنجا که سابقه مدیریت اجرایی را ندارند، فاقد توان مدیریتی وتأمین خواسته‌‌‌‌های اجتماعی جامعه هستند و فردی که توان مدیریت نداشته باشد تبدیل به ماشین امضاء خواهد شد. این افراد با روحیات خاص خود نیازی هم به پاسخگویی نمی‌‌بینند. با این روش است که کمیت دولت لنگ شده و با کوچکترین مساله‌‌ای در عالی‌‌ترین سطوح برخورد می‌‌کنند. در دولت می‌‌بینیم که چندصدایی ناموزون و غیرعلمی زیاد شده و این چندصدایی در بخش اقتصادی دولت کاملا نمایان است که هر کسی ساز خودش را می‌‌زند. مورد بعدی دیگر که قابل توجه است، به آیین‌‌نامه اختیارات استانداران برمی‌‌گردد که در دولت‌‌های گذشته با این آیین‌‌نامه، اختیارات استانداران تسهیل شده بود اما در این دولت کاملا نادیده گرفته شده و به نوعی مسلوب‌‌الاختیار هستند.

‌با روندی که مشکلات اقتصادی کشور در پیش گرفته است، به نظرتان استقبال از دولت در دور دوم سفرهای استانی چگونه خواهد بود؟

مولفه اصلی امنیت ملی، توسعه تمام‌عیار است. نباید توسعه در ابعاد مختلف تعطیل شود، بلکه طرح‌‌های نیمه‌تمام خودش عامل بحران شده است و وعده‌‌هایی که داده شده و می‌شود، با توجه به خزانه خالی ابتر می‌‌ماند و شعاری که می‌‌دهند که امنیت کشور از لوله توپ بیرون می‌‌آید صحیح نیست و باید به آنها گفت راه افتادن توپ نیاز به باروت دارد و برای باروت هم باید پول هزینه کرد و پشتوانه مالی داشت. در مجموع با وضعیت اقتصادی کشور دور دوم سفرهای استانی اگر قرار باشد که اجرا شود، نباید حرکتی بحران‌‌زا شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی