| کد مطلب: ۱۲۱۷

مقامات

مقامات

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

khamenei

محور تمام اقدامات در هشت سال جنگ، تدبیر و عقلانیت بود

مقام معظم رهبری دیروز در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، با اشاره به اینکه «با گذشت زمان، ابعاد و حقایقِ حوادثی نظیر دفاع مقدس، بیشتر و بهتر قابل درک می‌شود»، گفتند: «باید به‌گونه‌ای عمل کرد که معرفت و آگاهی به «حقایق دفاع مقدس به عنوان برهه‌ای درخشان و تأثیرگذار»، به‌طور مستمر افزایش یابد و نسل کنونی از واقعیات و حقایق آن دوران آگاه شود که تلاش در این زمینه توقعی جدی از پیشکسوتان دفاع مقدس و متولیان اینگونه مسائل است.» ایشان با اشاره به اسناد و مدارک منتشرشده از جنگ تحمیلی از سوی غرب افزودند: «این اعترافات،‌ حقانیت حرف‌های ما را که زمانی ادعا و تصور می‌شد، ثابت می‌کند». فرمانده کل قوا در همین زمینه به سخنان احمد سکوتره، رئیس‌جمهور گینه، در دیداری خصوصی با ایشان اشاره کردند و گفتند: «آقای سکوتره معتقد بود وقوع جنگ تحمیلی ناگزیر بوده است، چون امپریالیسم اگر نتواند انقلابی را تضعیف یا مهار کند؛ حتماً جنگی سنگین را به آن تحمیل خواهد کرد».

آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از سخنان کسانی که «غیرمسئولانه» ایران را مسئول جنگ تحمیلی می‌دانند و می‌گویند دفاع مقدس باید بعد از آزادسازی خرمشهر پایان می‌یافت، گفتند: «حادثه‌ پایان جنگ یعنی حمله و پیشروی صدام بعد از پذیرش قطعانه ۵۹۸ از جانب ایران و بعد از آن، حمله‌ مرصاد، نشان داد که اگر در مقطع آزادی خرمشهر، دفاع پایان می‌یافت، صدام حتماً مجدداً پیشروی می‌کرد، به خصوص اینکه بخش‌های زیادی از ایران عزیز، در آن مقطع هنوز در اشغال متجاوزان بود». ایشان تجزیه‌ ایران و جدا کردن خوزستان به عنوان بخشی مهم از کشور، به زانو در آوردن ملت، براندازی جمهوری اسلامی و در دست گرفتن سرنوشت ملت ایران را اهداف اصلی امپراتوری کینه‌توز سلطه از تحمیل جنگ به ایران برشمردند و گفتند: «نباید این حقایق آشکار را فراموش کرد».

آیت‌الله خامنه‌ای یکی از دستاوردهای دفاع مقدس را «ایستادگی مردم به‌ویژه مردم خوزستان و عرب‌زبان‌ها و بی‌توجهی آنها به وسوسه‌های دشمن برای تجزیه کشور» دانستند و گفتند: «در سال‌های ابتدایی انقلاب به دلیل اختلافات سیاسی در سطوح بالای کشور و اقدامات تفرقه‌افکنانه گروهک‌ها، مردم دسته دسته شده بودند؛ اما دفاع مقدس همه آحاد مردم را یکپارچه کرد». ایشان یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس را که زمینه‌ساز تبدیل تهدید به فرصت شد، مساله اقتدار نظامی کشور دانستند و گفتند: «در شروع جنگ تحمیلی وضع کشور از لحاظ نظامی خوب نبود؛ اما دفاع مقدس از یک طرف تبدیل به آزمون وفاداری ارتش به نظام مقدس جمهوری اسلامی شد و از طرف دیگر زمینه‌ساز سربرآوردن سپاه به عنوان یک حقیقت درخشنده شد». فرمانده کل قوا با تأکید بر اینکه «اقتدار نیروهای مسلح موجب محبوبیت آنها نزد مردم و ایجاد احساس امنیت برای کشور شد»، افزودند: «البته این نکته باید مدنظر فرماندهان محترم ارتش و سپاه باشد که این محبوبیت و اقتدار تا زمانی است که حرکت پیش‌رونده نیروهای مسلح با همان شتاب قبلی ادامه داشته باشد و دستخوش توقف و عقب‌گرد نشود؛ زیرا هرگونه توقف در مقابل حرکت رو به جلوی دشمن، به معنای عقبگرد است و برهمین اساس مسئولان نظامی و کشوری، پشتیبانی از نیروهای مسلح را از کارهای واجب خود بدانند». ایشان تأکید کردند: «به لطف الهی، امروز کشور از لحاظ دفاعی به مرحله بازدارندگی رسیده است و از لحاظ تهدید خارجی نگرانی وجود ندارد و دشمنان نیز این موضوع را به‌خوبی می‌دانند».

رهبری در ادامه گفتند: «برخی اوقات در مورد دفاع مقدس تعابیری همچون استفاده از موج انسانی به‌کار برده می‌شود؛ در حالی‌که محور تمام حرکات و اقدامات و عملیات در هشت سال جنگ، تدبیر و عقلانیت بود و روش‌ها و راه‌کنش‌های ابتکاری در عملیات مختلف قابل تدریس در دانشگاه‌های نظامی است».

ایشان به تأکید مکرر خود بر لزوم روایت‌گری درست، اشاره کردند و گفتند: «اگر این مهم اتفاق بیفتد، موفقیت در میدان‌های گوناگون آینده، حتمی خواهد بود»، افزودند: «حضور جوان‌هایی که برای دفاع از حرم به میدان رفتند و برخی هم به شهادت رسیدند، از تأثیرات روایت درست بود؛ زیرا این جوان‌ها دفاع مقدس را ندیده بودند».

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی