| کد مطلب: ۱۱۳۳

مجلس پیگیر مطالبات کنشگران اجتماعی است

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

رحیمی جهان‌آباد در گفت‌و‌گو با هم‌میهن:وقتی مهسا امینی در کما بود، جلیل رحیمی جهان‌آباد یکی از نمایندگانی بود که نسبت به وضعیت او هشدار داده بود و از شرایط پیش‌آمده برای او ابرازتاسف کرد. رحیمی جهان‌آباد پیش از این وعده داده بود، در مجلس دنبال تصویب قوانینی است که مانع تکرار اتفاقاتی شود که در این مدت توسط گشت ارشاد و پلیس امنیت‌اخلاقی افتاده است. حالا سخنگوی ستاد امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر هم گفته که باید در جرم‌بودن بدحجابی تجدیدنظر شود؛ نظری که می‌تواند مقدمه‌ای برای بازنگری در قوانینی باشد که در سال‌های اخیر، مورد اعتراض بسیاری از مردم و فعالان مدنی و اجتماعی بوده است. با او درباره واکنش بعدی مجلس نسبت به این قوانین به گفت‌و‌گو نشستیم.

نظر شما درباره پیشنهادی که سخنگوی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مطرح کرده، چیست؟

من اطلاعیه ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را دیدم. در صحبت‌های ایشان، دیدگاه خوبی دیده می‌شد و پیشنهاد ارزشمند و راهگشایی را مطرح کرده بودند. ما در قانون، دیدگاه‌های روشنی نداریم که بدحجابی را مصداق جرم دیده باشد. این در تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده درباره بدحجابی پیش‌بینی شده است. عدم وجود قانون مشخص در مورد مساله حجاب، سبب شده تا در قالب قوانین تعزیری، دست نیروی انتظامی باز باشد تا رفتارهایی که در شأن مردم نیست با آنها انجام دهد که این رفتارها، تنش اجتماعی، بی‌اعتمادی به نظام و ناامنی اجتماعی را ایجاد کرده است. ما از پیشنهادی که ستاد امربه‌معروف کرده، استقبال می‌کنیم.

در روزهای گذشته گفته شد، مجلس نیز دنبال طرحی است که حدود اختیارات نیروی انتظامی در مساله امنیت اخلاقی و گشت‌های ارشاد مشخص شود. جزئیات این طرح چیست؟

در مجلس هم این ایده مطرح شده که نمایندگان طرحی آماده کنند برای اصلاح قوانین جزایی که حدود برخورد نیروی انتظامی با جرایم مشهور ازجمله حجاب مشخص شود. البته مجلس در ایام تعطیل قرار داشت و با تشکیل اولین جلسه‌مجلس در روز سه‌شنبه، این مساله در دستورکار قرار خواهد گرفت، اما هنوز جلسه‌ای در این زمینه برگزار نشده و نهادهایی مثل مرکز پژوهش‌ها و نیروی انتظامی باید در این زمینه نظرات خود را مطرح کنند که فردا احتمالا با گزارشی که نیروی انتظامی ارائه خواهد داد، ابعاد بیشتری از این ماجرا مشخص خواهد شد و بعد جمع‌بندی خواهیم کرد که این طرح چطور تدوین شود.

به نظر شما این مساله در اولویت پیگیری مجلس قرار خواهد گرفت؟

ما امروز شاهد یک کنش اجتماعی و اتحاد فراگیر مدنی و اجتماعی هستیم. بسیاری از چهره‌های اجتماعی و موثر به این کنش اجتماعی، اضافه شدند. وقتی خواسته‌ای بین کنشگران اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شود، باید نمود آن در قالب قانون خود را نشان دهد. مجلس به‌عنوان خانه‌ملت باید نسبت به دغدغه مردم واکنش نشان دهد. مردم دغدغه‌هایی به‌خصوص درباره برخورد گشت ارشاد، جلب، احضارها و به‌قول گشت ارشاد، جلسات توجیهی دارند. اینها باید در اولویت‌کاری مجلس قرار گیرند.

مجلس، جلوه خواست مردم است، این کنش گسترده اجتماعی و مواضع شفافی که فعالان ما و روحانیت معظم در روزهای گذشته گرفتند و مواضع حق‌طلبانه و شجاعانه آنها، باید در اولویت کاری مجلس قرار بگیرد. طبیعی است این انتظار از طرف مردم وجود دارد که مجلس به خواسته آنها توجه کند، کما‌اینکه مجلس توجه کرده، رئیس مجلس دستور پیگیری داده است و نیروی انتظامی هم درباره حادثه رخ‌داده، به مجلس گزارش خواهد داد. ما هم در کمیسیون امنیت‌ملی پیگیر هستیم تا مستندات را ببینیم تا هم قضاوت درباره این حادثه تلخ، درست انجام شود، هم آسیب‌شناسی درستی برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات داشته باشیم. در این اتفاق، ما یک نفر کشته شد و روح و روان میلیون‌ها نفر از هم‌وطنان ما جریحه‌دار شده است. باید برای التیام این زخم، سریع‌تر واکنش درستی انجام داد.

در صحبت‌های‌تان چندبار تاکید کردید که منتظر جواب پلیس و توضیحات تکمیلی هستید. درصورتی‌که اعتراض مردم، به‌خاطر سابقه‌ای بوده که از برخوردهای گشت ارشاد در پس‌ذهن آنها بوده. آیا اگر مشخص شود در این اتفاق نیروی انتظامی تخلفی نکرده، باز هم این مساله را پیگیری خواهید کرد؟

این اتفاق دو بعد دارد. یک وقتی قرار است حادثه فوت این هموطن را بررسی کنیم، یکی وقتی کلیت ارشاد را می‌خواهیم مورد بررسی قرار دهیم. مجلس باید در هر دوموضوع ورود پیدا کند. ازطرف دیگر، نحوه تعامل گشت ارشاد با شهروندان و آثار روحی آن بر خانواده‌ها، میزان اثرگذاری روی حجاب که مساله‌ای فرهنگی است و سپردن آن به یک نهاد نظامی و انتظامی ثمربخش نبوده است. جامعه ما دین‌مدار بوده است. باور ما به‌گونه‌ای است که مردم نمی‌خواهند در اجتماع رفتار خلاف‌عرف نشان دهند و این زمینه‌های پیروزی انقلاب بود و اگر چنین نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد.

امروز هم اعتماد به مردم و کار فرهنگی می‌تواند حجاب را فراگیر کند. در هیچ‌جای دنیا با بگیر و ببند، نمی‌توان حجاب را اجباری کرد، چون اساسا کار پلیس، فرهنگی نیست و پوشش مردم موضوعی نیست که پلیس بیاید و اراده عمومی مردم بر این است که این قوانین تغییر کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی