| کد مطلب: ۱۶۸

ظاهرا ردصلاحیت‌ها تحت تأثیر ضابطان است

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، از چهره‌‌های اصلاح‌‌‌‌طلبی است که سابقه عضویت در هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز را در کارنامه دارد اما در این دوره، صلاحیت او هم برای عضویت در کانون وکلا، احراز نشده است.

‌ به‌نظر شما دلیل ردصلاحیت گسترده کاندیداهای انتخاباتی کانون وکلا چه بود؟

به نظر می‌‌رسد انتخابات کانون وکلا، در ادامه سایر برنامه‌ریزی‌‌های نهادهای حاکمیتی باشد. برداشت این است که نظام تصمیم گرفته این پیام را به نهادهادی مدنی بدهد که تصمیم به یکپارچه‌سازی بخش‌‌های مختلف نظام گرفته است و این تصمیم را با جدیت پیگیری خواهد کرد. انتخابات کانون وکلا، اتفاق جدیدی محسوب نمی‌‌شود و پیش از این هم، این تصمیم در بخش‌‌های دیگر نمود داشته است.

‌ کدام نهاد مدنی پیش از این با محدودیت‌‌هایی نظیر آنچه در انتخابات کانون وکلا رخ داده است، مواجه شده بود؟

مدتی قبل همین اتفاق در انتخابات سازمان نظام مهندسی، رخ داده بود. نهادی که چهره‌‌های موثر را در آن انتخابات ردصلاحیت کرده بود، اتفاقا قوه قضاییه نبود، دولت بود. در آن انتخابات هم افراد معتبر مثل مهندس خرم ردصلاحیت شدند و در نهایت جمع مورد نظر خودشان آمدند.

‌ آیا دلیل قانونی برای ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات هیات‌مدیره کانون وکلا، ارائه شده است؟

در برگزاری انتخابات هیات‌مدیره کانون وکلا، قانون مشخص است. خیلی صریح شرط عضویت مشخص شده است. هر کس بخواهد وکیل شود، شرایطی دارد و در انتخاب هیات‌مدیره کانون وکلا نیز شرایطی پیش‌بینی شده است. قانون بررسی صلاحیت کاندیداها را به دادگاه انتظامی قضات سپرده است و این نهاد نیز، از اطلاعات، دادستانی، اطلاعات سپاه و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه استعلام می‌‌کند و بر مبنای این استعلام، تصمیم می‌‌گیرد. ظاهرا در این مورد هم دادگاه اول استعلام کرده و صلاحیت 40‌نفر را رد کرده است. خیلی چهره‌‌ها هم که این اتفاق را پیش‌بینی می‌‌کردند، اصلا ثبت‌نام نکردند.

‌ شما به ردصلاحیت خود اعتراض کردید؟

من قبل از اعلام نتایج صلاحیت‌ها، به دادگاه انتظامی قضات مراجعه کردم؛ اصلا من را نپذیرفتند. بعد از ردصلاحیت مجدد به خود آقای نیری مراجعه کردم؛ ابراز تاسف کردند و گفتند گزارش‌‌هایی بوده است. دوره قبل هم همین اتفاق افتاد. گفتند رئیسی گفته بود که ایشان را می‌‌شناسیم. خانواده ایشان را می‌‌شناسیم، اما به‌هر‌حال گزارش‌‌هایی بوده. به آقای رئیسی پیام دادم گویا شما تحت تأثیر ضابطان هستید. من به کارشناسان سپاه گفتم، کوچک‌ترین نقطه ضعف مالی و اخلاقی ندارم. دلیلی برای ردصلاحیت من ندارند. به قضات دادگاه مراجعه کردم، گفتند آن‌قدر شما را می‌‌شناسیم که پشت شما نماز می‌‌خوانیم. به آنها گفتم اتفاقا احراز عدالت برای انتخاب امام جماعت لازم است، اما احراز صلاحیت عدالت عضو هیات‌مدیره که واجب نیست! آیا من محکوم قضایی هستم یا سوءشهرت دارم؟ وقتی اینها نیست، بر چه مبنایی می‌‌توانند ردصلاحیت کنند؟ من به آنها گفتم ضابطان قضایی، فقط می‌‌توانند اطلاعات را به شما بدهند و شما به استناد قانون و مدارک مستند و مستدل می‌‌توانید ردصلاحیت کنید. گزارش دستگاه‌‌های نظارتی که دلیل ردصلاحیت نمی‌‌شود. من که یک عضو کوچک از کانون وکلا هستم... خیلی از اعضای موثر و مهم را هم رد کردند؛ این پیامی برای ادامه فعالیت این نهاد مدنی است.

‌ به نظر شما این ردصلاحیت‌‌ها چه تاثیری در آینده فعالیت‌‌های کانون خواهد داشت؟

این‌طور برخورد باعث می‌‌شود افرادی که برای این نهاد فعالیت می‌‌کردند، دلسرد شوند. البته در میان افرادی که تاییدصلاحیت شده‌اند، جوانان خوبی هستند که ناشناخته هستند. دستگاه‌‌های امنیتی افراد مورد اعتماد خود را تایید کرده‌اند. اما این وضعیت پیام خوبی ندارد.

‌ در مرحله تجدیدنظر تغییری اتفاق خواهد افتاد؟

بعید می‌‌دانم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی