| کد مطلب: ۱۲۹

صدای دوم در خراسان

صدای دوم در خراسان

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

اصلاح‏‏‌طلبان مشهد جلسه‌‏ای در نقد اقدامات دادستانی برگزار کردند

در دولت روحانی، برخی اصلاح‌‌طلبان به شوخی از ایالت خودمختار مشهد می‌گفتند. جایی که امام جمعه آن، رئیس‌جمهور را به رسمیت نمی‌شناخت و حتی حاضر نشده بود برای استقبال از روحانی، به پیشواز رئیس‌جمهور برود. این مسئله پس از انتخابات مجلس 98 نیز تشدید شد. مشهد، تنها کلان‌شهری بود که در آن فهرست اصول‌گرایان برنده صد درصدی انتخابات شده بود؛ فهرست مورد حمایت علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و رهبر معنوی اصول‌گرایان مشهدی، وارد مجلس شدند و رهبری جریان اصول‌گرا را بر عهده گرفتند. لااقل از سال 92 به این طرف، کاندیداهای شاخص انتخابات از جریان اصول‌گرا، همگی ریشه در خراسان داشته‌اند. ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی، همگی از چهره‌های مشهدی سیاست در ایران هستند. به این فهرست می‌توان افرادی مثل اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس را نیز اضافه کرد.

در این میان اصلاح‌‌طلبان هم دست‌بسته نبودند. لااقل خراسان، زادگاه شخصیت‌هایی مثل علی شریعتی و مرتضی مطهری بوده و بسیاری از اصلاح‌‌طلبان، خود را شاگرد این دو چهره می‌خوانند. حضور نحله‌های روشنفکری دینی در خراسان، همیشه مورد توجه بوده است و اصلاح‌‌طلبان هم در این مسیر توفیقاتی داشته‌اند؛ چنان‌چه سال 96 توانستند همه کرسی‌های شورای شهر مشهد را تصاحب کنند. آن انتخابات، بزرگ‌ترین پیروزی تاریخ اصلاح‌‌طلبان در مشهد بود چراکه حتی در دوره اول شورای شهر مشهد، باز هم تمام اعضای شورای شهر، در اختیار یک جریان سیاسی نبود. اما با بازگشت اصول‌گرایان به قدرت در انتخابات 1400، بار دیگر، چهره‌های تندروی این شهر تلاش کردند تمایز خود را با اصول‌گرایان دیگر به رخ بکشند. در ابتدای تابستان، دادستان مشهد دستوری داد که بازتاب زیادی در جامعه داشت. یکی از اعضای شورای شهر مشهد که منتسب به طیف تندروی اصول‌گرایان است، به خبرگزاری‌ها گفته بود یک‌سری تشکل‌های عفاف و حجاب و امر به معروف نسبت به پوشش برخی از بانوان، که خیلی هم تعداد محدودی هستند، به شکل بسیار خودجوش اقدام کردند؛ تشکل‌های مطالبه‌گر فعال شدند که در اماکن عمومی به این بانوان تذکر دهند. پیرو این مطالبه تشکل‌ها قرارگاه عفاف و حجابی در فرمانداری مشهد با ریاست فرماندار تشکیل ‌شد. این قرارگاه مصوباتی دارد، از جمله قانون حمایت از آمرین به معروف. دادستان و معاونت دادسرای انقلاب در مکاتباتی با فرمانداری اعلام کردند پیرو جلسات متعدد در خصوص ضرورت جلوگیری از بانوان فاقد حجاب شرعی به مترو، به عنوان وسیله نقلیه عمومی که باعث نارضایتی شدید اجتماعی شده است، مراتب جلوگیری از ورود بانوان فاقد حجاب شرعی، طی مکاتبه با شهردار اعلام شده است. در فضای رسانه‌ای کشور، این‌طور تفسیر شد که در مشهد، به زنان بدحجاب، اجازه استفاده از مترو داده نمی‌شود. بلافاصله انتقادات تندی نسبت به این تصمیم ابراز شد. حتی محمدصالح مفتاح، چهره اصول‌گرا و معاون اسبق ستاد امر به معروف گفته بود: «اینکه داریم این فعل را در مشهد به شکل دیگری اجرا می‌کنیم، سوال و ابهام ایجاد می‌کند که معاون دادستان چنین حقی برای خودش قائل است که فرمی را اجرا کند که در هیچ جای کشور قابل انجام نیست. اگر واقعا چنین است، چرا در همه کشور اعمال نمی‌شود؟». البته این اولین‌بار نیست که بین طیف‌های مختلف اصول‌گرایان در مشهد، اصطکاک به وجود می‌آید. ماجرای حضور زنان در ورزشگاه در بازی تیم ملی در فروردین امسال نیز نزدیک بود با سوءمدیریت، به جاهای خطرناکی کشیده شود.

جلسه‌ای در نقد عملکرد دادستانی مشهد

در کنار بیانیه‌ها، توییت‌ها و اظهارنظرهای افراد مختلف در انتقاد از این رفتار، یکی از تشکل‌های سیاسی مشهد، جلسه‌ای برگزار کرد و دقیقا در شهری که به نظر می‌رسد بیشترین حساسیت را نسبت به مسئله حجاب دارد، این موضوع را به چالش کشید. در این جلسه سخنرانان به نقد عملکرد دادستانی مشهد پرداختند. سازمان عدالت و آزادی مشهد، متولی این برنامه بود. افتخار برزگریان، رئیس شعبه خراسان رضوی سازمان عدالت و آزادی به «هم‌میهن» می‌گوید این برنامه نقد و بررسی بخشنامه دادستانی بود. ما تلاش کردیم با حضور کارشناسان، از نظر فقهی، حقوقی و جامعه‌شناسی، این رفتارها را بررسی کنیم که البته یکی از مدعوین به خاطر بیماری، نتوانست در برنامه حضور پیدا کند. او می‌گوید ابتدا پیشنهاد شد ما هم بیانیه بدهیم اما بعد تصمیم گرفتیم به عنوان یک حزب اصلاح‌‌طلب که منتقد این رفتارها است، ابعداد مختلف رفتارهای صورت‌گرفته را نقد کنیم و مورد مداقه قرار دهیم. ما تلاش کردیم که بگوییم می‌شود خوانش دیگری از مبانی دینی و مسائل حقوقی داشت. او درباره فعالیت احزاب اصلاح‌‌طلب در خراسان رضوی، بعد از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی می‌گوید: «ما به عنوان یک حزب اصلاح‌‌طلب فعالیت خود را داریم. دلیلی برای تعطیل کردن کار نبوده است. درباره همین برنامه هم فشاری برای تعطیل کردن برنامه نبود. حتی ما دو هفته قبل نیز برنامه‌ای برگزار کرده بودیم.» برزگریان درباره برخورد با زنان در مشهد بعد از موضع‌گیری‌های اخیر می‌گوید: «به نظر می‌رسد برخوردها بیشتر نشده و بحث فرمالیته‌تر از این حرف‌ها بوده است. حرفی زدند و بعد دیدند توانایی اجرایی کردن آن را ندارند. خود شهردار مشهد هم نسبت به اجرای آن استنکاف کرد. به صورت خیلی جدی این طرح اجرا نشد ولی نیروهای رادیکال، به‌هر‌حال کار خود را انجام می‌دهند.» اشاره برزگریان از استنکاف شهردار مشهد، به ماجرای پاراف او به نامه دادستانی برمی‌گردد که ضمن توجه به عدم پشتوانه قانونی این دستور و خلاف صحبت‌های رهبر انقلاب بودن آن، به دلیل اصرار مقام قضایی آن را جهت اجرا ابلاغ کرده بود. فقط شهردار مشهد نیست که با این برخوردها مخالف است. بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا نیز در یک ماه گذشته، برخوردهای صورت‌گرفته با بدحجابی را مورد انتقاد قرار داده‌اند. روزنامه رسالت، که چهره‌های نزدیک به قالیباف آن را مدیریت می‌کنند، چندی پیش در سرمقاله خود نوشته بود: سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی نیز التفات ویژه‌ای به جلوگیری از پاره‌پاره شدن جامعه حتی به بهانه حجاب داشت و می‌گفت: «من و رفقای خودم! این بی‌حجاب است! این باحجاب است! خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست…» شاید حالا به همان نقطه رسیده‌ایم که خود اصول‌گرایان هم از تندروی رفقای خود گلایه دارند. چه در مشهد و چه در جغرافیای بزرگ‌تری به نام ایران...

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی