| کد مطلب: ۱۶۹

ردصلاحیت‌ها به خاطر وکالت در پرونده‌‎‏های سیاسی است

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

میثم سعادت: «فریده غیرت» از اعضای شناخته شده و قدیمی کانون وکلای دادگستری است. او سال 84 که سیدمحمد جندقی، ریاست کانون وکلا را بر عهده داشت، عضو هیات مدیره کانون وکلا بود.اما بعد از آن، بارها در انتخابات برای حضور مجدد در هیات مدیره کانون وکلا، ردصلاحیت شده است.

‌آیا ردصلاحیت‌های این دوره کانون وکلا، در تاریخ فعالیت این تشکل، سابقه داشته است؟

قبل از هر صحبتی، انتشار مجدد روزنامه «هم‌میهن» را به دست‌اندرکاران این روزنامه تبریک می‌گویم. کانون وکلا به‌عنوان یک نهاد، نیاز به اداره توسط گروهی از وکلا دارد. از ابتدای تاسیس کانون هم یک هیات، انتخاب می‌شدند و این نهاد را اداره می‌کردند. قوانینی که به‌تدریج از دهه هفتاد آمد، به این شکل بود که انتخاب هیات‌مدیره با خود وکلا باشد اما صلاحیت آنها از سوی مراجع مربوطه تایید و بررسی شود. این مراجع، اطلاعاتی، نظارتی و امنیتی هستند که انتخابات هیات‌مدیره را کنترل می‌کنند. من در دوره بیستم و بیست‌و‌یکم، عضو هیات‌مدیره بودم؛ در دورانی که ریاست کانون بر عهده آقایان جندقی و مرحوم کشاورز بود، یک دوره نیز، نایب‌رئیس بودم. بعد از آن هم داوطلب می‌شدم که صلاحیت بنده تایید نمی‌شد.

‌ دلیل ردصلاحیت شما چه بود؟

در این ادوار فقط یک‌بار اعتراض کردم. گفتند شما دخالت در مسائل سیاسی کرده‌اید که به هیچ‌وجه این‌طور نبود. بعدها هم به تشویق دوستان، تلاش کردم به وکلا خدمت کنم. بسیاری از وکلا خاطراتی از من و خدماتی که به جامعه وکالت و بعضی وکلا کرده‌ام، به یاد دارند. در دفاعیاتی که در پرونده‌های امنیتی داشتم نیز همیشه سعی داشتم در دفاع از آزادی‌خواهان تمام تلاش خود را به کار بگیرم. البته آنجا هم مسائلی پیش آمده است؛ در حال حاضر با تبصره ماده‌48 قانون آیین دادرسی کیفری، به منی که سال‌ها دادگاه انقلاب رفته و از آزادی‌خواهان دفاع کرده‌ام، اجازه دفاع نمی‌دهند. (بر اساس تبصره‌48 ماده قانون آیین دادرسی کیفری، در جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرایم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده(۳۰۲) این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه ‌قضاییه باشد، انتخاب می‌کنند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه‌ قضاییه اعلام می‌شود. هم‌میهن)

‌ ردصلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای شاخص حضور در هیات‌مدیره کانون وکلا، چه تاثیری در فعالیت این نهاد مدنی دارد؟

اینها همه محدودیت‌هایی است که افرادی مثل من که عاشقانه به فعالیت‌های کانون نگاه می‌کردند، دچار آن شده‌اند. من در اواخر عمرم هستم؛ با کمال تاسف مانع من شدند و اجازه فعالیت به من ندادند. مشابه من، خیلی‌ها را که تصور نمی‌کردم ردصلاحیت شوند، هم ردصلاحیت کرده‌اند. در حال حاضر تنها افرادی جوان را که تجربه‌ای هم ندارند، تایید کرده‌اند. لازم به تاکید است که من از سال‌1348 که مجوز کار گرفتم، با کانون وکلا همکاری داشتم و مسئله کانون وکلا جزئی از خانواده خودم بوده و بیگانه نیست. تصور من این است که جوانانی که حالا صلاحیت آنها تایید شده است، تجربه ندارند و نمی‌دانند در سنوات اخیر چه اتفاقاتی افتاده است و در مقابل فشارها، چه مقابله‌هایی باید بکنند. چون عضو هیات‌مدیره، فقط یک مقام نیست؛ متعهد به انجام خدمت و کار است ولی با کمال تاسف کاری می‌کنند عملا افرادی که دلسوز بودند، در کار نباشند و کار به جوانان نازنینی سپرده شود که ممکن است تا تجربه بیندوزند، اتفاقات بدی برای کانون بیفتد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی