| کد مطلب: ۲۶۱

دولت باید تکلیف خود را با رفتارهای فراقانونی روشن کند

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

محمود میرلوحی در گفت‏‌وگو با «هم‏‌میهن»:

دولت باید تکلیف خود را با رفتارهای فراقانونی روشن کند

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون حقوقی وزارت کشور، در گفت‌و‌گویی که با «هم‌میهن» داشت، معتقد است که دولت ابراهیم رئیسی باید سریع‌تر تکلیف خود را با رفتارهای گروه‌های فشار روشن کند تا مشخص شود حامی رفتارهای فراقانونی است یا با این رفتارها زاویه دارد.

‌گروه‌های فشار پیش از این در دولت سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی سابقه فعالیت داشتند، اما در دولت ابراهیم رئیسی که دولت محبوب خودشان است، این گروه‌ها مقابل برخی تصمیمات دولت قرار گرفته‌اند. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این جریان‌ها هر گاه نتوانند برای رسیدن به اهداف‌شان از قانون استفاده کنند، به رفتاری فراقانونی روی می‌آورند و زمانی هم که به مشکل برخورد کنند، از راه‌های مختلف مورد حمایت هستند. کما اینکه همین امسال و پیش از ماجرای کنسرت‌ها در خوزستان، دیدیم که در سالگرد رحلت امام خمینی در حرم چه حرکاتی انجام دادند و اتفاقی‌ هم برای آنها رخ نداد. واقعیت این است که گروه‌های فشار، جریانی هستند که همه ما می‌دانیم به‌رغم اینکه به آنها خودسر می‌گویند، درواقع خودسر نیستند و پشتیبان‌هایی هم در حاکمیت داشته و دارند و با حمایت همین پشتیبان‌ها رفتار فراقانونی انجام می‌دهند؛ چنانچه دیده شد حتی زمانی هم که در قبال رفتاری از سوی این گروه‌ها، آنها جریمه نقدی هم شده‌اند؛ این جریمه از سوی بخش‌هایی پرداخت شده است.

‌دولت ابراهیم رئیسی مقابل این گروه‌ها باید چه واکنشی نشان دهد؟

اینکه دولت با چه واکنشی به رفتارهای این جریان ورود خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، اما می‌توان گفت این ماجرا آزمونی بزرگ برای دولت است و باید تکلیف خود را با این جریان‌ها و رفتارهای فراقانونی روشن کند؛ الان که تمام ارکان در اختیار همین جناح قرار گرفته و همه ابزارها را دارند، دیگر این رفتارها معنی نمی‌دهد و دولت نمی‌تواند در مقابل آنها سکوت کند؛ دولت باید یا اینها را مهار کند یا ملزم به رعایت از قانون شوند. به‌عبارت‌دیگر، دولت ابراهیم رئیسی باید سریع‌تر تکلیف خود را با رفتارهای گروه‌های فشار روشن کند تا مشخص شود حداقل به‌صورت رسمی از این رفتارها حمایت می‌کند یا مقابل آنها قرار می‌گیرد. البته به‌عبارتی اگر تصمیم بر قرار گرفتن دولت مقابل این طیف تندرو باشد، شاهد جنگی ملوک‌الطوایفی بین آنها و دولتی هستیم که خودشان سرکار آوردند.

‌به این موضوع اشاره کردید که دولتی روی کار است که از دل همین جریان خارج شده است، اما چرا مقابل این دولت هم قرار گرفته‌اند و با تصمیمات دولت مخالفت می‌کنند؟

همین‌طور که گفتم، الان زمانی است که دولت ابراهیم رئیسی باید تکلیف خود را با این جریان مشخص کند؛ دیگر این دوره گذشته که بتوان گفت این‌ها آتش‌به‌اختیار هستند و چون با دولت مشکل دارند و دولت سیدمحمد خاتمی یا حسن روحانی روی کار است، خودسر تصمیم می‌گیرند. ریاست دولت سیزدهم با ابراهیم رئیسی است که خواستگاهش از همین طیف است، اما سوال اینجاست که این جریان الان چه چیزی کم دارد که باز هم دست به اقدامات فراقانونی می‌زنند؟ در همین ماجرای خوزستان و بحث کنسرت‌ها، وزیر ارشادی که در این دولت مشغول به کار است و دقیقا همین وزیر مطلوب این جریان است، همان حرف‌هایی را می‌زند که قبلا از دهان همین جریان و طیف تندرو و خودسر شنیده شده بود. موضوع این است که این جریان به رفتار فراقانونی عادت کرده و ترک عادت هم برای آنها مشکل است. کسی که به رفتار و شیوه فراقانونی خو بگیرد، به سادگی نمی‌تواند با توصیه سرجایش بنشیند و ساکت شود.

‌آیا می‌توان گفت این جریان از دولت ابراهیم رئیسی بریده است و ما شاهد تشکیل دولت پنهان از دل همین دولت هستیم؟

ادامه فعالیت گروه‌های فشار و رفتارهای فراقانونی آنها، اقتدار دولت ابراهیم رئیسی را مخدوش خواهد کرد، باز هم تکرار می‌کنم دولت باید تکلیف نهایی خود را با این جریان روشن کند تا ثابت شود حاکمیت در کدام سمت‌و‌سو قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر، آیا دولت هم موافق رفتار فراقانونی است یا مقابل این رفتارها قرار می‌گیرد؟ دیگر زمان این نیست که بخواهند حمایت خودشان را پشت سر این موضوع پنهان کنند که الان دولت اصلاحات روی کار است و این افراد منتقد سیاست‌های دولت هستند. افرادی که امروز این رفتارها را انجام می‌دهند، در زمان انتخابات، حامی ابراهیم رئیسی بودند و حالا یا باید با آنها برخورد کنند یا همین رویه را ادامه دهند و مقابل این رفتارها تسیلم شوند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی