| کد مطلب: ۹۷۴

حضور روحانیون در مشاغل غیرتخصصی مردم را از دین دور می‏‌کند

حضور روحانیون در مشاغل غیرتخصصی مردم را از دین دور می‏‌کند

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

محمدتقی فاضل‌میبدی مدرس حوزه و دانشگاه:

حضور روحانیون در مشاغل غیرتخصصی مردم را از دین دور می‏‌کند

با جدی‌‌تر شدن موضوع حضور روحانیون در مشاغل تخصصی مانند روان‌‌شناسی و بانک‌‌ها، نقدها و نظرها درباره این نوع تصمیمات همچنان دیده می‌‌شود. در این بین آیا خود روحانیون با این نوع تصمیم‌‌گیری و ایجاد شغل‌‌های غیر تخصصی موافق هستند و این تصمیم‌‌ها را به صلاح می‌‌دانند؟ محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم در گفت‌‌وگو با هم‌میهن مخالفت خود را با این نوع طرح‌‌ها اعلام کرد. او می‌‌گوید این تصمیم‌‌هایی که برای طلبه‌‌ها گرفته خواهد شد نه‌تنها کمکی به نزدیک‌‌تر شدن آنها به جامعه نخواهد کرد، بلکه آثار نامطلوب به همراه خواهد داشت و در نهایت منجر به تغییر و منفی شدن بیشتر نگاه مردم به روحانیت می‌‌شود.

‌طی چند وقت اخیر، مسائلی مبنی بر حضور روحانیون در مشاغل غیرتخصصی مانند بانکداری و روان‌‌شناسی مطرح شده است، این مسائل چه پیامدهایی دارد؟

در این مقطع، حضور روحانیت در کارهای غیرحوزوی مطلوب نیست و آثار خوبی به همراه نخواهد داشت. دروسی که در حوزه تدریس می‌‌‌‌شود، مربوط به رشته‌‌های تخصصی که عنوان‌شده نیست، رشته‌‌ای مانند بانکداری یا روان‌‌شناسی دروس تخصصی و دانشگاهی خاص خود را دارد، اما دروسی که در حوزه‌‌ها تدریس می‌‌شود، مربوط به حوزه است و ربطی به مسائل دیگر ندارد. نکته دیگر این است که از آنجایی که ما در بدنه اجرایی، به خصوص در مسائل اقتصادی آنچنان موفق نبوده‌ایم و مردم هم غالب این مشکلات را از نگاه روحانیت می‌‌بینند، اگر حضور روحانیت در بدنه اجرایی و دولت پررنگ شود، عکس‌‌العمل از سوی مردم بدتر خواهد شد. بنابراین افرادی که اینگونه تصمیم‌‌ها را می‌‌گیرند، اقدامی مطلوب انجام نخواهند داد، به ویژه اگر این اقدام با دیدگاه‌‌های ایدئولوژیک همراه باشد و این موضوع باعث خواهد شد تا مشکلات بیشتر شود. در مجموع حضور روحانیت در رشته‌‌های غیرتخصصی، آثار نامطلوبی به همراه خواهد داشت.

آیا ‌این موضوع به تعداد بالای طلبه‌‌های فارغ‌‌التحصیل شده از حوزه مربوط می‌شود؟

حوزه مثل دانشگاه نیست که کنکور داشته باشد و رسیدن به آن سخت باشد، برعکس، حوزه ورودی راحتی دارد. البته درس‌‌هایی هم در حوزه خوانده می‌‌شود و از آن درس‌‌ها امتحان می‌‌گیرند، اما در لیست درس‌‌های حوزه، خبری از درس‌‌هایی مثل ریاضیات و اقتصاد و روان‌‌شناسی نیست. از طرف دیگر ما هزاران فارغ‌‌التحصیل دانشگاهی در این رشته‌‌ها داریم که درس این رشته‌‌ها را سال‌‌ها خوانده است، اما چرا آنها جذب این مشاغل نمی‌‌شوند؟ چه نیازی است که پای روحانیت و دین و شرع و فقه را در همه چیز باز کنند؟ هیچ نیازی به این کارها نیست. چنین تصمیماتی می‌‌تواند موجب شود حتی مردم نسبت به دین و شرع زاویه پیدا کنند. من توصیه می‌‌کنم اگر کمبود کادر در این مشاغل دارند، از دانشگاه‌‌ها تغذیه کنند، اما اگر کمبود در مسائل شرع و دین و فقه دارند، راه تامین آن، اینگونه تصمیمات نیست. امروز یکی از مراکز فساد در کشور بانک‌‌ها هستند و این فساد با بهره‌‌هایی که گرفته می‌‌شود را نمی‌‌توان قطع کرد. روحانیت را هم به داخل بانک‌‌ها بفرستند اتفاقی نخواهد افتاد، جلوی مافیا را گرفتن، کار ساده‌‌ای نیست و نمی‌‌توان با گذاشتن طلبه‌‌ها در بانک، جلوی فساد را گرفت بلکه باعث می‌‌شود حمله مردم به سمت روحانیت شروع شود. اینها باید اقتصاد را از بن و اساس سالم کنند، مساله ارتباط با خارج حل و تحریم‌‌ها لغو شود تا اقتصاد سالم شود. با حضور چهار مساله فقهی و روحانیت هیچ مساله‌‌ای حل نخواهد شد.

‌در بین طلبه‌‌هایی که از حوزه فارغ‌‌التحصیل می‌‌شوند، با افرادی روبه‌رو هستیم که از لحاظ معیشتی با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند. چه راهکاری برای حل این مشکلات وجود دارد؟

این موضوع باید توسط حوزه علمیه حل شود؛ حوزه علمیه‌‌ای که این حجم از دستگاه و نهادهای مدیریتی دارد باید این موضوع را حل کند. این موضوع درست است که ما هزاران طلبه داریم که دارای مشکلات معیشتی هستند اما این دلیل نمی‌‌شود برای حل مشکل مالی طلبه، فرد را در پستی قرار دهیم که تخصص آن را ندارد.

‌به عنوان آخرین سوال؛ حضور روحانیون در سایر مشاغل چه تاثیری بر اعتبار آنها در جامعه دارد؟

هر کسی چنین فکری داشته باشد، دچار توهم شده است. همین پست‌‌هایی که الان روحانیت در آن حضور دارد، چند درصد افراد جامعه و جوانان از حضور آنها رضایت دارند؟ چند درصد از مردم رابطه قابل قبولی با ائمه جمعه و افرادی که برای مثال در دانشگاه‌‌ها نماینده ولی‌فقیه هستند، دارند؟ البته نباید فراموش کرد مکان‌‌هایی مانند دانشگاه که الان روحانیت در آن حضور دارد، به صورت مستقیم با مردم در ارتباط نیست، اما این مکان‌‌هایی که قصد دارند در آن پا بگذارند، مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است. پس حضور آنها در موضوعی مثل بانک می‌‌تواند مشکل‌آفرین باشد و باعث خواهد شد مردم بدبین شوند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی