| کد مطلب: ۱۶

حذف مجلس از مذاکرات

حذف مجلس از مذاکرات

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

بررسی مواجهه مذاکره‌کنندگان و نمایندگان در دولت‌های روحانی و رئیسی

گذشت آن زمانی که ظریف همزمان با مذاکرات، پی‌در‌پی به مجلس احضار می‌شد و اخطار و هشدار از نمایندگان مجلس می‌گرفت. حالا نمایندگان به وزارت خارجه اطمینان دارند. آنقدری که تا امروز نه توافقی در مساله هسته‌ای ایران صورت گرفته، نه مشکلات ایران با کشورهای همسایه حل شده و نه چشم‌انداز روشنی از رسیدن به توافق ترسیم شده است اما نمایندگان مجلس شیفته تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم‌ هستند. اگر روزگاری کریمی قدوسی هر هفته با نطق، مصاحبه و توییت به نبرد وزارت خارجه می‌رفت، اما حالا تقریبا یک سال است که خبری از اظهارنظرهای جنجالی این نماینده مشهد نیست. مجلسی که با ذره‌بین به جان وزارت‌خارجه افتاده بود هم امروز تمایلی به دخالت در کار این وزارتخانه ندارد. به‌عنوان نمونه، فقط در سی‌ام دی‌ماه 1399 نمایندگان در یک روز دو کارت زرد به ظریف دادند؛ یکی به این خاطر که بعد از شهادت سردار سلیمانی همچنان در میز مذاکره‌ای حاضر شده که یک طرف آن ایالات‌متحده آمریکاست و دیگری به این بهانه که دولت روحانی، دیپلماسی اقتصادی ضعیفی داشته است. همان زمان‎ها بود که مجلس یازدهم، قانونی تصویب کرد که مانعی بزرگ بر سر راه ظریف برای بازگشت به برجام بود.

ظریف؛ سیبل تیرهای مخالفان

هرچند در آن زمان وزیر خارجه صحبتی در گلایه از رفتار نمایندگان مجلس نکرد اما حالا بعد از یک سال، ظریف در یک جمع خصوصی آن قانون را «چرت» خوانده است و گفته قالیباف برای حذف ظریف از انتخابات ریاست‌جمهوری، آن قانون را تصویب کرده بود. او در گفت‌و‌گویی که بدون اجازه او ضبط و در خبرگزاری فارس منتشر شده است، گفته:« حالا ما هم یک مصوبه مجلس تصویب کردیم که امروز اگر ایران به توافق برسد، باید از آن مصوبه برود پایین زیرا امکان اجرای آن مصوبه قطع برجام است.کی اسرائیلی‌ها ایشان را ترور کردند؟ بعد از انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور. بعد ما که قانون مبارزه راهبردی و همان تحریم راهبردی را نمی‌دانم چه چرتی است اسمش، تصویب کردیم؛ درواقع در پاسخ به کشتن فخری‌زاده، توسط اسرائیل ضدبرجام بود. آن کسی که این مصوبه را دنبال کرد، آن بدبخت خیال می‌کرد ظریف می‌خواهد کاندید ریاست‌جمهوری شود و می‌خواست خودش کاندید ریاست‌جمهوری شود، نمی‌دانست نه خودش کاندید می‌شود نه ظریف قصد کاندید شدن داشت.» انتشار بدون اجازه این مصاحبه ظریف، یادآور انتشار بدون اجازه مصاحبه او با سعید لیلاز توسط شبکه‌های ماهواره‌ای ایران اینترنشنال است. در آن زمان این تصور وجود داشت که با انتشار آن مصاحبه، عملا پرونده نامزدی ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بسته شده است. خود ظریف نیز به‌شدت از انتشار بدون اجازه این مصاحبه ناراحت شده و در مطلب کوتاهی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، نوشته :«متاسفانه در چندروز گذشته، یک خبرگزاری به روش همیشگی‌ خود در بی‌توجهی‌ به اصول ابتدایی اخلاق حرفه‌ای، دزدانه به بخش‌های تقطیع‌شده‌ای از یک گفت‌وگوی دوساعته، دانشگاهی و غیرخبری با جمعی از اساتید و دانشجویان دست‌یافته و آن را به شکلی گزینشی، تحریف شده و خارج از موضوع بحث منتشر کرده و سپس خود و همراهانش بر آن متن دزدانه‌ دستکاری‌شده حاشیه‌نگاری کرده و با ببرکاغذی خودساخته به جنگ و مناظره پرداخته‌اند. این جدل‌ها و بحث‌های انحرافی نه سازنده است، نه باری از دوش مردم خوب ایران برمی‌دارد و نه بر پایه اصل اخلاقی و اسلامی «و جادلهم بالتی هی احسن» شکل می‌گیرد. لذا سال‌هاست این تیرهای ناسازا و دروغ را با سپر تحمل پاسخ داده‌ام و در شرایطی که باید همه کوشش‌ها در جهت انسجام ملی و حل مسائل کنونی کشور و مردم باشد همین روش را ادامه خواهم داد.»

پاتک خبرگزاری فارس به قالیباف

انتشار صحبت‌های اخیر ظریف، در شرایطی صورت گرفته که در هفته گذشته، کاربران شبکه‌های اجتماعی به تمجید از ظریف پرداخته بودند. به عبارتی، بعد از به‌سرانجام نرسیدن مذاکرات اخیر ایران، انتشار اخبار سفر باقری کنی به روسیه و اخباری مبنی بر شکست در مذاکرات، انتقادات تندی از تیم فعلی وزارت خارجه همزمان با تجلیل از ظریف در فضای مجازی صورت گرفته بود. فعالان توییتری مخالف نظام خارج از کشور و فعالان توییتری نزدیک به جبهه پایداری، به طور همزمان در مقابله با این واکنش کاربران به ظریف، انتقادات تندی را به او مطرح کردند. در آن مقطع، البته فعالان رسانه‌ای نزدیک به قالیباف، ترجیح دادند به جای انتقاد از ظریف، سکوت کنند. این اتفاقات و رفتارها در شرایطی صورت گرفته که طی روزهای اخیر حتی شایعه تغییر تیم مذاکره‌کننده وزارت‌خارجه، هر روز از یک نقطه به گوش می‌رسد و با کنار هم گذاشتن این اخبار، شاید بتوان علت اتخاذ چنین رویکردی از سوی نزدیکان قالیباف را قابل توجیه دانست. این گروه پیش از این هم به اشکال گوناگون گفته بودند که از روش باقری کنی رضایت ندارند. این بار هم روزنامه «صبح نو»، ارگان نزدیک به قالیباف نیز متن مصاحبه‌ای از محمدجواد ظریف را منتشر کرد تا شاید حساب خود را از تندروهای جبهه پایداری جدا کند. اما حالا انتشار متن سخنرانی ظریف در یک جمع خصوصی را باید ضدحمله‌ای به قالیباف عنوان کرد که به رئیس مجلس یادآوری می‌کند حق ندارد از این نمد، برای خود کلاهی ببافد. خبرگزاری فارس با انتشار این متن، به قالیباف یادآوری کرد که از کدام جریان سیاسی است و نگاه ظریف به او چیست! خبرگزاری فارس احتمالا تصورش این است که با این پاتک به قالیباف باعث می‌شود موضوع انتقاد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بار دیگر به بایگانی برود. البته شاید حتی این تصور را داشته باشد که نمایندگان مجلس، از مفاد مذاکرات رضایت دارند اما فریدون عباسی روز گذشته گفته: «اکنون عملا مذاکره‌ای انجام نمی‌شود و مطلب جدیدی روی میز نیست. از سوی دیگر ما نیز به‌عنوان نماینده مجلس، دسترسی به متن مذاکرات نداریم. بنده تقاضا می‌کنم متن مذاکرات در اختیار ما قرار گیرد. من به دیدگاه‌های آقای باقری کنی آشنا هستم و علاقه دارم بدانم آقای باقری در مذاکرات چه می‌گوید و طرف مقابل نیز چه پاسخی می‌دهد. متن مکتوب باید در اختیار ما باشد تا بتوانیم بخوانیم و تجزیه و تحلیل کنیم. تاکنون متن مکتوبی در اختیار ما قرار نگرفته تا ببینیم اگر دو ساعت مذاکرات صورت گرفته، نتیجه آن چه بوده است. امروز تحلیل‌ها و حرف‌ها بر مبنای اطلاعات خود افراد یا مطالبی که از سوی رسانه‌های خارجی ارائه شده و بعضا اشتباه نیز می‌باشد، است.» حسن روحانی پرونده هسته‌ای را به‌جای شورای امنیت، به وزارت‌خارجه سپرد تا هم این پرونده را از یک پروژه امنیتی به یک پروژه سیاسی تبدیل کند و هم امکان نظارت نمایندگان را به آن فراهم کند. نمایندگان مجلس نهم، دهم و یازدهم نیز بارها و بارها ظریف را به مجلس فراخواندند تا از قدرت نظارتی خود به بیشترین شکل ممکن استفاده کنند، اما این روند به شکل عجیبی در یک سال گذشته متوقف شد. وزارت‌خارجه فعلا حتی برای نمایندگان مجلس هم حرفی برای گفتن نداشته است اما به شکل عجیبی نمایندگان این عدم توافق را دوست دارند. گویا آنها نه اجازه مخالفت دارند، نه اجازه اعتراض دارند و نه اجازه سوال. آنها باید از چیزی حمایت کنند که نه روند آن را می‌دانند و نه تا امروز نتیجه مشخصی داشته است. همین است که مجلس یازدهم را به عجیب‌ترین مجلس تاریخ ایران بدل کرده است!

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی