| کد مطلب: ۲۷۹

اگر احیای برجام را نمی‌خواستیم، مذاکره نمی‌کردیم

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

حسن بیادی / دبیرکل جمعیت آبادگران

اگر احیای برجام را نمی‌خواستیم، مذاکره نمی‌کردیم

حسن بیادی، فعال سیاسی اصول‌گرا، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی: اگر خواهان به‌نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام نبودیم، به مذاکره ادامه نمی‌‌دادیم.

به‌نظر می‌‌آيد كه برجام به نقطه پایانی آن رسیده و بعید است، دیگر مذاکرات احیای برجام به‌نتیجه برسد؛ آیا می‌‌توان گفت چنین تصمیمی موافق خواست ایران هم بوده است؟

متاسفانه وضعیت به‌سمتی رفته است که برجام چه امضا شود و چه امضا نشود، شرایط براى مردم هیچ تغییری نخواهد کرد. به‌نظر من، نه قیمت دلار با امضای برجام کاهش پیدا می‌‌کند، نه وضعیت اقتصادی ما در پی امضای چنین توافقی بهبود خواهد يافت.

با توجه به پیشرفت نکردن مذاکرات در ماه‌‌های پس از روی کار آمدن دولت رئیسی، چنین سوالی مطرح می‌‌شود که آیا طی این یکسال ما خواهان امضای برجام بوده‌‌ایم یا خیر؟

اگر خواهان به‌نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام نبودیم، به مذاکره ادامه نمی‌‌دادیم؛ این تصور اشتباه است که ما موجب طولانی شدن این مذاکرات شده‌ایم. مقصر رسیدن به شرایط فعلی، طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات، کشورهای مقابل هستند، نه ما. اگر دقت كرده باشيد، موافقتنامه برجام را آمريكایي‌ها پاره کرده و خلف‌وعده کردند و مانع از این شدند که برجام در مسیر اجرایی خود قرار بگیرد؛ اتحاديه اروپا هم هیچ واکنش مثبتی از خود نشان نداد؛ پس ما مقصر چنین اتفاقی نبوده و نیستیم. از ابتدای مذاکرات جدید، خواسته هیات مذاکره‌‌کننده کشور ما، فقط یک نکته بود که در صورت برداشته شدن همه تحریم‌ها، فعالیت هسته‌‌ای را به چارچوب توافق برجام بازمی‌گردانیم. گناه ما چه بود که تحریم ‌‌شدیم؟ چنین تلقی‌ای اشتباه است که ما باید کوتاه می‌‌آمدیم، چرا؟ ما که کاری نکرده‌ایم که چنین انتظاری از ما داشته باشند.

بالاخره فضای بین‌الملل و نگاهی که به ما وجود دارد، چنین شرایطی را ایجاد کرده است؛ ما مذاکره می‌‌کنیم که طی یک پروسه امتیازگیری و امتیازدهی به توافق برسیم؛مگر دلیل مذاکره این نیست؟

مساله جالب اینجاست، چرا قوانینی که براساس آن، ما و بسیاری از کشورهای در‌حال‌توسعه را محدود می‌‌کنند، شامل حال خودشان نمی‌‌شود؟ چرا این کشورها خودشان بمب و سلاح‌های هسته‌ای، میکروبیولوژیکی و بسیاری سلاح‌‌های مخرب دیگر را به وفور دارند و فقط از ما انتظار دارند و می‌‌خواهند که کوتاه بیاییم؟! آنها چنین سلاح‌‌هایی داشته باشند، مشکلی ندارد، اما اینکه ما در انرژی هسته‌‌ای صلح‌آمیز پیشرفتی داشته باشیم، ممنوع و اشتباه است.

به‌نظر شما، در صورت نرسیدن به توافق، این امکان وجود دارد که ما به‌سمت سلاح هسته‌‌ای برویم؟

بسیاری از کشورهای آمریکایی، اروپایی، و حتی آسیایی، مانند پاکستان به این سمت رفته و سلاح هسته‌‌ای دارند. ایراد کار چیست؟ اینکه ما با بعضی از کشورهای دیگر مانند آمریکا و اسرائیل اختلاف اصولی و ریشه‌‌دار داریم، دلیل نمی‌‌شود که به یک توانمندی اصولی دست پیدا نکنیم. قطعا اگر ما به تکنولوژی ساخت بمب هسته‌‌ای برسیم و حتی آن را تولید کنیم، به‌ضرر مردم استفاده نخواهیم کرد. این ادعا را در تاریخ و رفتار ۳۰۰‌سال گذشته کشورمان به وضوح می‌توان مشاهده کرد که چه زمانی ایران به کشوری تعرض کرده و حق کسی را به ناحق، ضایع کرده است. کشور ایران همیشه مظلوم تاریخ بوده است؛ اگر این ادعا کذب است، میتوانید کمی تاریخ را بخوانید و ببینید وسعت ایران چقدر بوده و الان چقدر است. الحمدلله 44‌سال پس از پیروزی انقلاب، با ایثارگری واقعی و بی‌‌نظیر مردم خداجو اجازه ندادیم که یک وجب از خاک ایران را بیگانگان به‌یغما ببرند. البته تیم مذاکره‌‌کننده هم باید حرمت و حقوق حقه مردم را رعایت کرده و به‌صورت شفاف مردم را در جریان امور مربوطه قرار دهد، نه اینکه حتی نمایندگان مجلس نیز بگویند که ما هم از جریان امور مربوط به برجام بی‌‌خبریم. البته این سوال از مخالفان برجام هنوز برای مردم پاسخ داده نشده که اگر توافق برجام بد بود که ترامپ آن را لغو و پاره کرد و خواسته شما محقق شد؛ اگر هم خوب بود، چرا جز اندکی از مسئولان، از آن دفاع نکردید؟ به مردم می‌توانید پاسخ ندهید و می‌توانید به تیم مذاکره‌کننده بگویید که حرف نزنند، اما نمیتوانید بگویید که نفهمید که این توهین مستوجب عذاب الهی است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی