| کد مطلب: ۴۵۱۴

سیاستمداران

سیاستمداران

شرط موجه بودن تحقق اهداف سیاسی توقیف مغایر با قانون ادعای اسلامی؛ عمل غیراسلامی

Alavitabar Amir Jadidi

شرط موجه بودن تحقق اهداف سیاسی

علیرضا علوی‌تبار، تحلیل‌گر سیاسی در یادداشتی که سایت ‌مشق نو‌ منتشر کرد، نکاتی را درباره «بازاندیشی و اقدام سیاسی» بیان کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده: «تحقق اهداف سیاسی، تنها زمانی موجّه است که با کمترین هزینه انسانی ممکن به‌دست آید. تا زمانی‌که امکان رسیدن به هدفی با روشی کم‌هزینه‌تر وجود دارد، به راه‌هایی با هزینه بیشتر نباید اندیشید. از این‌رو هر اقدامی که توسط حکومت صورت می‌گیرد، بدون توجه به انگیزه آن، که می‌تواند به آزادی دستگیرشدگان و زندانیان بینجامد، باید گامی به‌سوی موفقیت تلقی گردد. نباید با خیال‌های خام و برای تشدید تضادها بر سر این‌گونه اقدام‌ها مانع ایجاد کرد.» در بخش دیگر این یادداشت آمده: «اگر هدف فعالیت‌های سیاسیِ شرافتمندانه افزایش رضایت خاطر مردم و بالا بردن سطح رفاه آنهاست، هر اقدام کوچکی که خانواده‌ای را خوشحال می‌کند، باید در راستای تحقق خیر/هدف عمومی تلقی ‌شود. از روش‌های مبارزاتی که به آسیب‌های غیرقابل جبران به مبارزین منجر می‌شود، نباید دفاع کرد و آنها را به‌صورت روشی عمومی ترویج کرد.»

noroozi

توقیف مغایر با قانون

کامبیز نوروزی، حقوقدان در یادداشتی تلگرامی به توقیف روزنامه سازندگی واکنش نشان داد. در بخشی از این یادداشت آمده: «توقیف روزنامۀ سازندگی مطابق با قانون نیست. این چه شیوۀ تصمیم‌گیری است که روزنامه‌ای را توقیف می‌کنند اما نمی‌گویند که این روزنامه چه کرده است که مستحق توقیف است. شبیه این است که دادگاه کسی را به زندان محکوم کند و بگوید به‌خاطر کارهای بدی که در چند ماه گذشته انجام داده است باید به زندان برود! شورای امنیت ملی چه مصوبه‌ای داشته که «سازندگی» آن را رعایت نکرده است. به فرض که این شورا مصوبه داشته و سازندگی آن را رعایت نکرده باشد، به موجب تبصرۀ دو مادۀ پنج، دادگاه است که صلاحیت توقیف دارد، نه هیئت نظارت. این هیئت مطلقا نمی‌تواند به استناد این تبصره هیچ نشریه‌ای را توقیف کند و استناد به آن توسط هیئت نظارت غیرقانونی است.» نوروزی در ادامه نوشت: «این روزنامه در ماه‌های گذشته کدام خبر را منتشر کرده است که خلاف واقع بوده باشد؟ چرا هیئت نظارت آنها را اعلام نمی‌کند. اگر هم خبر راستی منتشر کرده است که آن خبر راست موجب تشویش اذهان شده باشد، روزنامه مرتکب تخلفی نشده است و مقصر نیست. تقصیر بر عهدۀ واقعیت‌های تلخ و دشواری است که ماه‌هاست گریبان کشور را گرفته است. فکر می‌کنید اگر رسانه چیزی از این اوضاع ننویسد، مردم بی‌خبر می‌مانند؟».

habibi najafgholi

ادعای اسلامی؛ عمل غیراسلامی

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی و پژوهشگر فلسفه اسلامی در گفت‌وگو با شفقنا درباره شرایط جامعه گفت: «اگر جامعه ما به موازین اخلاقی مطرح‌شده توسط پیامبر(ص) عمل می‌کرد، بسیاری از نابسامانی‌های امروز وجود نداشت. یک‌جاهایی راست نمی‌گوییم؛ راست‌گویی اگر نباشد خسارت ایجاد می‌شود. بی‌عدالتی اجتماعی نتیجه بی‌توجهی به عدالت است.» او در بخش دیگری گفت: «ما به‌عنوان جامعه اسلامی به شدت نیازمند اجرای احکام اسلام به تناسب زمانه خود هستیم. در چنین شرایطی، هم مردم و هم مسئولان آسوده‌ترند. ادعای ما اسلامی و عمل ما غیراسلامی است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی